مزایای گنبد شیشه ای در مقایسه با گنبد گچ کاری شده

مزایای گنبد شیشه ای در مقایسه با گنبد گچ کاری شده غیر قابل انکار است. عبور نور از سقف و ورود آن به فضای داخلی مهمترین مزیت اجرای یک سقف شیشه ای گنبدی است. در مقایسه با گنبدهای دکوراتیو دیگر، گنبد های شیشه ای استین گلاس و تیفانی از مزایای بسیاری برخوردارند که در این مطلب به مقایسه آن با یک گنبد معمولی گچکاری شده می پردازیم.

 

گنبد گچی

برای به وجود آوردن یک سقف گنبدی با گچ کاری و تزئینات آن، باید ابتدا ساختار گنبدی شکلی با استفاده از بتن یا آهن بوجود آورده و سپس در فضای داخلی شروع به گچکاری و تزئینات الحاقی آن کنید. بعد از گچکاری بنا به طراحی شاید نیاز به نقاشی سقفی باشد و در انتها نیز باید از بیرون گنبد را آب بندی کرده و راه نفوذ آب باران را بر سازه گنبدی ببندید.

 

مزایای گنبد شیشه ای در مقایسه با گنبد گچ کاری شده
اجرای یک سقف گنبدی با متریال هایی غیر از شیشه

 

گنبد شیشه ای در مقایسه با گنبد گچ کاری شده

یک گنبد گچکاری شده که روی آن با گچبری های تزئینی و نقاشی سقفی برای ایجاد زیبایی کار شده است، از داخل به ترتیب شامل این لایه هاست:

1- نقاشی

2- گچبری

3- گچکاری زیرین

4- بتن یا آهن(با استفاده از راویزبندی)

5- ایزوگام.

اما یک گنبد شیشه ای استیند گلاس و تیفانی تنها دارای دو لایه است:

1- شیشه استیند گلاس خم

2- لایه آب بندی.

در ادامه با توجه به این ویژگی ها سعی بر مقایسه این دو نوع سقف گنبدی در ابعاد مختلف داریم:

 

اجرا و پیمانکاری

تمام مراحل طراحی و ساخت یک گنبد گچ کاری شده نیازمند پیدا کردن و مواجه شدن با پیمانکاران مختلف است که هرکدام بنا به مهارت خود قسمتی از کار را پیش می برند. این در حالی است که در ساخت گنبد شیشه ای استین گلاس و تیفانی شما تنها با یک پیمانکار در ارتباط خواهید بود و وی تمام مراحل ساخت، نصب و آب بندی را انجام خواهد داد.

(چارسیک به عنوان طراح و اجرا کننده فنی و تخصصی گنبد شیشه ای در مورد شیوه اجرای کار، راهکار ها و مشاوره های خود را به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد داد. گنبد شیشه ای یک سقف گنبدی مدرن محسوب می شود که امروزه در معماری کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی از اهمیت بالایی برخوردار است.)

 

نورگیر سقفی تزئینی مدرن و کلاسیک چارسیک
نمای داخلی گنبد شیشه ای استین گلاس

 

 

مزایای گنبد شیشه ای در مقایسه با گنبد گچ کاری شده (قسمت اول)
نمای داخلی یک گنبد گچ کاری شده

 

 

آسیب رسیدن به گنبد

در صورت آسیب رسیدن به قسمتی از گچکاری گنبد، ترمیم آن بسیار طاقت فرسا خواهد بود و در نهایت نیز شکل ظاهری آن و قسمت ترمیم شده ممکن است مشخص شده و به چشم بیاید. در حالی که گنبد شیشه ای استین گلاس و تیفانی کاملا پایدار بوده و در صورت آسیب قابل ترمیم است، به نحوی که به هیچ عنوان قسمت ترمیم شده قابل تشخیص نخواهد بود. تکه تکه بودن قطعات در تکنیک استین گلاس و مونتاژ آنها بوسیله فلز در کنار هم، پایداری آن را تضمین می کند. چنانچه شیشه های استیندگلس که از صدها سال پیش بر جای مانده اند، کماکان کاربری و جایگاه خود را حفظ کرده اند و هنوز مورد استفاده هستند.

 

مزایای گنبد شیشه ای در مقایسه با گنبد گچ کاری شده (قسمت اول)
گنبد با تزئینات گچی

 

گنبد شیشه ای استین گلس و تیفانی
گنبد شیشه ای با تکنیک استین گلاس

آب بندی

یکی از دغدغه های اجرای سقف ها به هر شکلی که باشند، موضوع آب بندی آن هاست. برای یک گنبد گچی، آب بندی با استفاده از ایزو گام و یا مواد دیگری که معمول و متداول است، انجام می پذیرد. پس از اجرای ایزوگام بر روی گنبد، ممکن است در طول زمان این آب بندی دست خوش تغییر شود و تمام گچ کاری های زیرین گنبد را تحت تاثیر قرار داده و موجب خرابی آن گردد. این در حالی است که شیشه به هیچ عنوان در مقابل آب، واکنشی نشان نمی دهد و شکل ظاهری آن در اثر نفوذ آب، هیچ گونه تغییری نخواهد کرد.

 

مزایای گنبد شیشه ای در مقایسه با گنبد گچ کاری شده (قسمت اول)

 

سقف نورگیر شیشه ای تزئینی

 

هزینه

با استفاده از گنبد های شیشه ای، با صرف هزینه ای کمتر حتی، می توانید شکوه و زیبایی بیشتری را نسبت به یک گنبد گچکاری شده به دکوراسیون داخلی خود وارد کنید.

 

زیبایی و ارزش هنری

یک گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی به طور کامل با مهارت دست انجام می شود. این موضوع حس هنری فضا و ارزش بصری آن را به شکل منحصر به فردی ارتقا می بخشد. علاوه بر این شیشه متریالی است که در لوکس کردن فضای داخلی از دیرباز نقشی تعیین کننده داشته است و در مقایسه با گچ، تفاوت بسیار زیادی از نظر بازی های بصری و جلوه های زیبایی شناسی دارد.

 

 

نورگیری و شفافیت

از دیگر مزایای گنبد شیشه ای استین گلاس و تیفانی می توان به نورگیری آن اشاره کرد. در حالی که یک گنبد با گچبری و تزئینات گچی این خاصیت ویژه را ندارد. گنبد شیشه ای استیندگلس و تیفانی قادر است با پس زدن نورهای مزاحم، نوری فرح بخش و اثرگذار را وارد فضا کرده و بر تمام محیط پیرامون خود از نظر زیبایی اثرگذار باشد. میزان نوری که قرار است وارد فضا شود، با توجه به نوع شیشه ها کاملا قابل کنتری است و می توان شدت آن را کم یا زیاد کرد.

 

 

زمان بندی

از نظر پروسه زمانی گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی در مقایسه با یک گنبد گچکاری شده تقریبا در یک رده قرار دارند و هر دو نیاز به صرف وقت و دقت دارند.
با توجه به اینکه شیشه های استیند گلاس در کارگاه به صورت پیش ساخته در می آیند و به محل پروژه منتقل می شوند، میزان زمانی که در محل پروژه باید صرف گردد، در گنبد شیشه ای بسیار ناچیز بوده و شاید به یک یا چند روز زمان نیاز داشته باشد. در حالی که یک گنبد گچکاری شده در محل انجام می شود و تمام مراحل آن نیازمند صرف وقت در محل می باشد.

 

برای اطلاع از نحوه اجرای گنبد شیشه ای با چارسیک در تماس باشید.

 

مطالب مرتبط:

گنبد شیشه ای استین گلاس چارسیک
گنبد شیشه ای استین گلاس – اطلاعات بیشتر

 

گالری گنبد شیشه ای استیند گلس . www.charsik.com
گالری سقف و گنبد شیشه ای چارسیک

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *