نقش و اهمیت یراق آلات در عملکرد مناسب پنجره

با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان، پنجره ها نیز که یکی از مهمترین اجزای ساختمان هستند که پا به پای دیگر عناصز و متریال ها پیشرفت های چشمگیری داشته اند.

نقش و اهمیت یراق آلات در عملکرد مناسب پنجره (1)

در این مطلب قصد داریم به یکی از مهمترین اجزای پنجره یعنی یراق آلات و نقش آن در عملکرد مناسب پنجره بپردازیم. شاید در نگاه اول شکل و ظاهر پروفیل در انتخاب یک پنجره بسیار مهم و تاثیر گذار باشد اما هنگامی که از دید یک مصرف کننده به آن نگاه شود، آن شخص ترجیح می دهد پنجره اش بیش از این که زیبا باشد، به راحتی باز و بسته گردد و یا اینکه هنگام باد و باران از نفوذ آب و گرد و خاک در امان باشد. شاید ظاهر پنجره در هفته اول یا نهایتا ماه های اول جذاب باشد ولی عنصری که تا 30 سال با استفاده کنندگان در ارتباط است، عملکرد مناسب آن پنجره می باشد.

نقش و اهمیت یراق آلات در عملکرد مناسب پنجره (1)

اهمیت این موضوع پس از گذشت چند سال از عمر پنجره نمود بیشتری پیدا کرده و ملموس تر می شود. هنگامی که در یک پنجره از یراق آلات غیر استاندارد استفاده شده باشد هرچه از عمر آن پنجره بگذرد عواملی چون نفوذ آب و خاک، شنیده شدن صدای باد، افتادگی پنجره و … بیشتر خودنمایی کرده و موجب آزار و اذیت باستفاده کنندگان می شود.

نقش و اهمیت یراق آلات در عملکرد مناسب پنجره (1)

 

از آنجایی که تشخیص یراق آلات خوب و بد برای غیر متخصصین بسیار دشوار و پیچیده است، چارسیک پیشنهاد می دهد که هنگام خرید حتما از عوامل مجاز فروش و شرکت های شناخته شده در این زمینه استفاده گردد.

نقش و اهمیت یراق آلات در عملکرد مناسب پنجره (1)

یکی دیگر از عواملی که در یراق آلات حائز اهمیت است خاصیت ضد سرقت بودن آنهاست. کلیه یراق آلات از این حیث به 6 بخش تقسیم می شوند که با RC1 تا RC6 نام گذاری شده اند و به ترتیب هرچه شماره بالاتر رود خاصیت ضد سرقت بودن افزایش پیدا می کند. یراق آلات مناسب برای درب و پنجره های مدرن معمولا در کلاس RC2 و RC3 قرار می گیرند. این تقسیم بندی ها با توجه به ابزار آلات و مدت زمانی که یک سارق در اختیار دارد تا بتواند از جدار مورد نظر به داخل ساختمان دسترسی پیدا کند مشخص می گردد. به طور مثال یراق آلاتی که در کلاس ضد سرقتی RC5 می باشند با ابزار معمولی قابل نفوذ نبوده و حتما به ابزارهای الکترونیکی و برقی نسبتا قوی و اره های با قطر 125 میلی متر نیاز دارند و به راحتی به سارق اجازه ورود نخواهند داد.

نقش و اهمیت یراق آلات در عملکرد مناسب پنجره (1)

بیش از 80 درصد پنجره هایی که امروزه در ایران ساخته و اجرا می شوند از نوع یو پی وی سی و آلومینیوم می باشند که هر یک از این ها، یراق آلات مختص به خود را دارند. در مقاله های آتی به بررسی این دو نوع پنجره و مزایا و معایب هرکدام خواهیم پرداخت ولی به طور کلی پیشنهاد می گردد در صورتی که از هر یک از این دو نوع پنجره استفاده می گردد از یراق آلات درجه یک ترکیه ای یا اروپایی استفاده شود. زیرا همانطور که قبلا اشاره کردیم یراق آلات از مهمترین عناصر پنجره و حتی مهمتر از پروفیل می باشند. در انتخاب آن ها با وسواس عمل کنید.

با چارسیک در تماس باشید و سوالات خود در زمینه یراق آلات را از ما بپرسید.

نقش و اهمیت یراق آلات در عملکرد مناسب پنجره (1)

 

 

مطالب مرتبط:

 

انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آنها

چارسیک وال – دیوار شیشه ای چارسیک

نورطبیعی و تأثیرات آن بر انسان

بررسی سیر تحول نگرش به نور در بستر تاریخ

پنجره های دکوراتیو چارسیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *