5 دلیل برتری ساخت خانه با گنبدهای ژئودزیک نسبت به ساخت خانه های سنتی

در طبیعت اطراف ما انواع ساختار هندسی با ترکیبات خیره کننده وجود دارد که کمتر کسی به آن ها توجه می کند و معمولا کسی به فکر الهام گرفتن از آن ها نیست. باکمینستر فولر کسی بود که در اطراف خود چیزی را مشاهده کرد که کمتر کسی به آن توجه می کند؛ هندسه طبیعی موجود در اطراف. او بارها این هندسه را مورد آزمایش قرار داد و پس از 11 سال در سال 1951 موفق به اختراع گنبد ژئودزیک گردید.

ساخت خانه با گنبد ژئودزیک

ساخت خانه با گنبد ژئودزیک
در حال حاضر در کشورهای مختلف از این گنبدها نه تنها برای پوشش سقف بلکه به عنوان استراکچر اصلی بنا استفاده می شود. فولر، فیلسوف، ریاضیدان، مهندس، مورخ و شاعری بود که مهمترین دغدغه اش انجام بیشترین کار ممکن با کمترین مصالح و امکانات بود. او این پیش بینی را میکرد که در سالهای آتی بحران مسکن به طرز جدی و وحشتناکی گریبان گیر بشر خواهد شد و برای انسان مشکلات جدی ای را پدید خواهد آورد.

ساخت خانه با گنبد ژئودزیک
باکمینستر فولر

 

ساخت خانه با گنبد ژئودزیک

در ذیل دلایل خود را برای نشان دادن برتری این نوع سازه نسبت به خانه های سنتی بیان خواهیم کرد.

1- بهره وری انرژی

سطح اشغال کمتر یک شکل کروی نسبت به مستطیل از ویژگی های این نوع گنبد است. معمولا سطحی که یک مقطع گنبد اشغال می کند 30 درصد کمتر از سطح مستطیل شکل می باشد. از نظر مقدار مصالح در دو نمونه مشابه، مقطع گنبدی یک سوم مقطع مستطیل شکل به مصالح نیاز دارد. از نظر استحکام نیز این مقطع 5 برابر قویتر از مقطع مستطیلی می باشد و همه این موارد به این معنی است که این سبک از خانه می تواند 30 درصد ذخیره سازی انرژی بیشتری نسبت به مقاطع مستطیلی داشته باشد.

ساخت خانه با گنبد ژئودزیک
2- مقاومت در برابر بلایای طبیعی

هنگامی که زلزله 7.1 ریشتری لوما پریتا در کوه های سانتا کروز در سال 1989 رخ داد و بیش از 500 خانه به طور کامل تخریب گردید و خیلی از خانه های دیگر احتیاج به ترمیم پیدا کرد، گنبد ژئودزیک Oregon بدون هیچ آسیبی به کمک زلزله زده ها آمد و پناه آن ها شد.

ساخت خانه با گنبد ژئودزیک
3- قیمت ارزانتر نسبت به خانه های سنتی

با توجه به اینکه دیگر دیوار و سقفی به معنای آنچه که امروز رایج است، وجود ندارد و حجمی یکپارچه مانند حباب صابون، تمام خانه را در بر گرفته شما سطح ساخت و ساز کمتری خواهید داشت در نتیجه قیمت تمام شده به مراتب کمتر از خانه های دیگر می باشد.

ساخت خانه با گنبد ژئودزیک
4- عدم محدودیت در طراحی و باز بودن دست طراح

شاید در نگاه اول پیچیده و عجیب به نظر بیاید ولی با توجه به اینکه سطحی گسترده و یکپارچه را بدون هیچگونه عنصر اضافه ای از قبیل ستون ها و دیوارهای باربر در اختیار شما قرار می دهد، کاملا دستتان باز است و هیچگونه محدودیتی از بابت طراحی نخواهید داشت. همچنین امکان تعبیه پنجره های بسیار بزرگ را برای شما فراهم می کند. می توان این گنبدها را به صورت سرتا سر شیشه ای کار کرد تا بتواند نور بیشتری تامین می شود. گنبد شیشه ای به صورت ژئودزیک اگر کار شود، می توان فضایی متفاوت به وجود آورد.

ساخت خانه با گنبد ژئودزیکساخت خانه با گنبد ژئودزیک

5- ظاهر خاص و عجیب اینگونه خانه ها سبب جلب توجه و جذابیت آن می شود

اما دلیل آخر و پنجمین دلیلی که باعث می شود این گونه خانه ها مورد توجه قرار بگیرند چیست؟ شگفت انگیز بودن و تفاوت آن ها بین سایر بناهاست. ویژگی های خیره کننده و هیجان انگیز که در یک خانه مکعبی هرگز احساس نخواهد شد.

ساخت خانه با گنبد ژئودزیک

ساخت خانه با گنبد ژئودزیک

 

مطالب مرتبط:

گنبد معکوس شیشه ای استیندگلس در سالن موسیقی پالائو دلا موسیکا (قصر موسیقی کاتالان)

سقف شیشه ای استیندگلس کلیسای برازیلیا

تحلیل گنبد شیشه ای در هنگام زلزله

۱۰ دلیل برای اجرای گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی در فضای داخلی

گنبد شیشه ای استین گلاس و تیفانی، طرحی بکر در ایران

گنبد شیشه ای استیند گلس بر مبنای الگوهای معماری ایرانی

حسی متفاوت و بکر با اجرای گنبد شیشه ای استیندگلس و تیفانی

معجزه گنبد شیشه ای و نورگیر سقفی استیند گلاس در طراحی داخلی

نقش گنبد شیشه ای استین گلاس و تیفانی در لوکس کردن فضاهای داخلی

گنبد شیشه ای

۷ ویژگی گنبد شیشه ای استین گلاس و تیفانی

2 دیدگاه برای “5 دلیل برتری ساخت خانه با گنبدهای ژئودزیک نسبت به ساخت خانه های سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *