ابزار و وسایل تیفانی

تیفانی یا تیفانی گلس تکنیکی از تکنیک های دکوراتیو شیشه است که توسط لوئیس کامفورت تیفانی پایه گذاری شد. از این تکنیک برای ساخت پنل های شیشه ای در ابعاد بزرگ و همچنین صنعت جواهرسازی استفاده می شود. در این تکنیک، هنرمند ابتدا شیشه ها را با توجه به طرح برش داده و سپس به وسیله کاپرفویل و با استفاده از لحیم کاری با قلع در کنار یکدیگر نگه می دارد. در اینجا به صورت خلاصه ابزار و وسایلی که در این تکنیک مورد نیاز است، آورده شده است:

برای اطلاع از قیمت ابزار و وسایل تیفانی می توانید به بخش ابزار و مواد مراجعه کنید.

الماس نفتی:

از الماس برای برش شیشه استفاده می شود. الماس ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند، اما یک الماس مرغوب می تواند در برش شیشه ها به صورتی تمیز و یکنواخت تاثیر گذار باشد؛ هرچند دانش و تجربه تاثیر بیشتری در این مورد خواهد داشت.

الماس نفتی
انبر جداکننده شیشه:

انبر جداکننده شیشه در دو نوع انبر شیشه گیر و انبر خط زن مورد است. لبه های انبر شیشه گیر به صورت مماس بر خط الماس قرار می گیرد و جداسازی شیشه انجام می شود. در حالی که لبه های انبر خط زن به صورت عمود بر خط الماس قرار می گیرد.

وسایل تیفانی
انبر جداکننده سر تخت
انبر شیشه منحنی
انبر جدا کننده لبه منحنی

دستگاه ساب شیشه :

دستگاه ساب شیشه یکی از ضروری ترین ابزارها مورد نیاز در تکنیک تیفانی است. با دستگاه ساب، لبه قطعات شیشه پس از برش، به صورتی صاف و یکنواخت در می آیند و کار پیچیدن کاپرفویل راحت تر خواهد شد. از سمباده های دستی نیز می توان برای صاف کردن لبه های شیشه استفاده نمود، اما قطعا نیاز به صرف وقت و انرژی بیشتری خواهد داشت.

دستگاه ساب شیشه

کاپرفویل:

برای اینکه قطعات شیشه در کنار یکدیگر محکم شوند. ابتدا آن را در در کاپرفویل می پیچند و سپس با استفاده از لحیم کاری آن ها را محکم می کنند. کاپرفویل ذات تیفانی گلاس را تشکیل می دهد و مهمترین ابزار در تکنیک تیفانی است.

 

کاپرفویل
قلع:

از قلع در هنگام لحیم کاری بر روی کاپرفویل استفاده می شود. به وسیله قلع، شیشه ها در کنار یکدیگر محکم می شوند.

قلع خشک ۶۳ درصد ۲ میلیمتر ۱۰۰ گرمی

هویه:

از هویه برای ذوب قلع و قرار دادن آن بر روی کاپرفویل استفاده می شود.

هویه باکس شیشه ای تیفانی رسا

روغن لحیم:

روغن لحیم برای چسبندگی بهتر قلع بر روی کاپرفویل و زیبایی ظاهری آن استفاده می شود.

 

روغن لحیم مایع

 

مطالب مرتبط:

آموزش تیفانی در ۱۱ مرحله

ابزار و وسایل مورد نیاز برای تیفانی