نقش شیشه در معماری

شیشه یکی از متریال های نسبتا جدید در معماری محسوب می شود. هرچند که از دیرباز از شیشه به عناوین متفاوتی در معماری و ساختمان سازی استفاده شده است، اما استفاده گسترده از آن به عصر حاضر و به معماری نوین مربوط می شود. در معماری سنتی و کلاسیک، از شیشه بیشتر به عنوان عنصری دکوراتیو و تزئینی استفاده شده است. هرچند که کاربرد آن را نیز نمی توان نادیده گرفت. استفاده از شیشه های رنگی در پنجره ها علاوه بر ایجاد زیبایی، موجب تلطیف و تصفیه نور نیز می شده است. اما استفاده گسترده ای از شیشه صورت نگرفته است، تا اینکه در معماری مدرن، شیشه به یکی از اجزاء جدانشدنی معماری تبدیل شد.

شیشه در معماری

استفاده از شیشه (چه شیشه های دکوراتیو و چه شیشه های کارخانه ای که بدون طرح هستند) هم اکنون یکی از اصول معماری عصر حاضر محسوب می شود. طراحان و معماران با در نظر گرفتن خواص شیشه نظیر شفافیت، استحکام، عبور نور، زیبایی و دکوراتیو بودن آن، حضور شیشه را در ساختمان، بدیهی و بسیار معمولی کرده اند. شیشه های بدون طرح معمولا بیشتر از شیشه های تزئینی در ساختمان به کار گرفته می شوند. از شیشه های بدون طرح در سقف یا نمای ساختمان بیشترین مورد استفاده را دارند. استفاده از شیشه در ساختمان نیاز به اجرای دقیق دیتیل های مختص آن را دارد. سیستم های اسپایدر و وینامل (کرتین وال) معمول ترین دیتیل های استفاده شده در سقف و نما هستند.

 

اسپایدر گلس
اسکای لایت با تکنیک اسپایدر گلس

 

کرتین وال
سیستم کرتین وال

در ادامه می خواهیم به بررسی شیشه های تزئینی در ساختمان بپردازیم که با تکنیک استین گلاس یا تیفانی تولید می شوند.

 

شیشه های تزئینی ساختمان

شیشه های دکوراتیو شامل شیشه های دست ساز دکوراتیو و شیشه های صنعتی دکوراتیو، امروزه نقشی بسیار تعیین کننده در معماری و ساختمان دارند. در بناهایی با کاربری های مختلف، استفاده از شیشه امکان پذیر است. از فضاهای عمومی و تفریحی گرفته تا تجاری، اداری، مسکونی، ورزشی، بهداشتی و …

ویژگی شیشه تزئینی استیندگلس

شیشه های استیند گلس و تیفانی که در واقع به نوعی معرق شیشه محسوب می شوند، شیشه هایی به شدت پایدارند که در طول سالیان متمادی می توانند از شرایط مختلف و آسیب های احتمالی در امان باشند. دلیل این پایداری ، قابلیت مرمت و تعمیر این نوع شیشه هاست. به این معنی که به دلیل تکه تکه بودن آنها، در هنگام آسیب و یا شکست، تمام شیشه از بین نمی رود و تنها قطعه آسیب دیده مرمت و تعویض می شود. این خاصیت شیشه استین گلس و تیفانی بر خلاف بقیه شیشه ها که در صورت شکست، به طور کلی غیر قابل استفاده می شوند، باعث شده که شیشه های زیادی که با این تکنیک های تزئینی تا کنون در سراسر جهان ساخته شده اند، به عمری بسیار بالا دست یابند. به طوری که هم اکنون می توان شیشه های استین گلس و تیفانی را با قدمت تقریبا ۱۰۰۰ ساله نیز در جهان نام برد.

 

قدیمی ترین شیشه رنگی جهان
استین گلاس با سبک رومانسک که در قرن ۱۱ میلادی ساخته شده است. کلیسای آگسبورگ. بایرن (آلمان) . این شیشه پرتره های موز، دنیل و دیگر شخصیت های کتاب مقدس را نشان می دهد.

تولید شیشه تزئینی

شیشه های تزئینی و دکوراتیو رنگی و طرح دار که با تکنیک استیند گلس و تیفانی در کارگاه تولید شیشه های تزئینی چارسیک تولید می شوند، شیشه هایی لوکس ، خاص و نفیس هستند که تمام مراحل ان با استفاده از دست و نیروی انسانی و بدون دخالت ماشین آلات ساخته می شوند. این شیشه ها امروزه در سطح جهان به عنوان نفیس ترین و لوکس ترین شیشه های موجود شناخته می شوند.

کاربرد شیشه های تزئینی در ساختمان

شیشه های تزئینی ساختمان امروزه در فضاهای متنوعی از یک بنا مورد استفاده قرار می گیرند. به فراخور معماری و با در نظر گرفتن نورگیرهایی که در یک ساختمان ممکن است وجود داشته باشد، این شیشه های دکوراتیو و طرح دار می توانند در درب های ورودی ساختمان (شیشه درب لابی و ورودی ساختمان) ، شیشه های تزئینی پنجره ها، نورگیر های سقفی شیشه ای تزئینی (سقف نورگیر شیشه ای تخت و نورگیر سقفی گنبدی ) و پارتیشن ها مورد استفاده قرار گیرند.

 

شیشه های تزئینی ساختمان
شیشه تزئینی استفاده شده به عنوان پارتیشن

شیشه دکوراتیو طرح دار و تزئینی می تواند بنا به فراخور طراحی ساختمان و معماری بنا، دارای طرح های متنوعی از کلاسیک و سنتی گرفته تا مدرن و حتی پست مدرن را در بر گیرند. همچنین ترکیب رنگ های این شیشه های تزئینی می تواند طیف گسترده را در خود جای دهد، به نحوی که تقریبا طراحی ، ساخت و اجرای تمام سبک های معماری با این نمونه شیشه های تزئینی و دکوراتیو قابل انجام است.

شیشه های تزئینی ساختمان
نمونه شیشه استفاده شده با تکنیک استیند لس در یک گنبد شیشه ای
استین گلس در شیشه شیشه درب لابی

شیشه های تزئینی که در درب های لابی ساختمان و یا درب ورودی آن مورد استفاده قرار می گیرند عمدتا در درب هایی قرار می گیرند که با متریال های چوب، آهن، استیل یا آلومینیوم ساخته شده باشد. اگر به دنبال اجرای یک ورودی منحصر به فرد در ساختمان خود هستید، شیشه های تزئینی استیندگلس و تیفانی چارسیک گزینه ای بسیار مطلوب و مناسب برای شماست. طرح های متنوعی که در این شیشه های تزئینی برای درب لابی وجود دارد، قطعا می تواند سلیقه شما را تامین نماید و شما را به اجرای یک ورودی لوکس و خاص هدایت کند.

شیشه درب لابی
همچنین چارسیک به عنوان تولید کننده با کیفیت ترین شیشه های تزئینی ایران، با ارائه طرح هایی جدید و متنوع از شیشه های تزئینی درب لابی، تا کنون با صاحبان ساختمان های بسیار لوکسی در سرتاسر ایران همکاری نموده است. کافی است شما ابعاد شیشه مورد نظر خود را با دقت میلیمتر به همراه سلیقه خود در طرح و رنگ بندی شیشه های تزئینی به گوش تیم طراحی چارسیک برسانید تا ما در اولین فرصت طرح مورد نظر شما را برایتان ارسال کنیم و روند تولید شیشه درب لابی یا ورودی ساختمان را آغاز کنیم.

 

شیشه درب لابی
سقف نورگیر شیشه ای

سقف نورگیر شیشه ای به عنوان یکی دیگر از شیشه های تزئینی در چارسیک طراحی و تولید می شود. سقف های تزئینی شیشه ای با دارا بودن مشخصات منحصر به فرد در سه پروسه طراحی، تولید و اجرا ، به کلی از دیگر نورگیرهای سقفی شیشه ای خود را برتر و در مقام محصولی لوکس و نفیس قرار داده است.

 

سقف شیشه ای نورگیر
بزرگترین سقف شیشه ای تزئین و ترکیبی(خم و فلت) با تکنیک استیند گلس در خاورمیانه

نورگیر تزئینی شیشه ای در چارسیک با بهرمندی از دو تکنیک استیندگلس و تیفانی تولید می شود. نورگیر ها عمدتا به دو صورت نورگیر سقفی گنبدی (خم) یا نورگیر سقفی فلت (تخت) ساخته و اجرا می شوند. در هر دو مورد امکان بسط و گسترش طرح و یا استفاده از ترکیب رنگی های متنوع و مطابق با سلیقه شما وجود دارد. سقف نورگیر شیشه ای می تواند به عنوان نقطه ای پر از جذابیت بصری و بازی با نور در ساختمان شما تبدیل شود. نورگیر های سقفی چارسیک همچنین این قابلیت را دارند تا با بهترین طراحی دیتیل و استفاده از بهترین نوع متریال ها، کاملا آب بندی و هوا بندی شوند.

 

گنبد شیشه ای پاسداران
شیشه دکوراتیو (استیند گلس) استفاده شده در گنبد شیشه ای

 

سقف شیشه ای تزئینی استیند گلس
گنبد شیشه ای اجرا شده در خزرشهر، مازندران
شیشه های تزئینی پنجره

شیشه های تزئینی پنجره می تواند به عنوان یک نورگیر دیواری لوکس و زیبا باشد که نور را به طورتی متعادل وارد فضای داخلی می کند. این در حالی است که با استفاده از شیشه های معمولی و بدون تزئین و طرح ، نور وارد شده از پنجره به صورت خام و آزاردهنده ای در فضای داخلی ساختمان جلوه می کند.

 

شیشه تزئینی پنجره
شیشه تزئینی پنجره (تکنیک: استین گلس)

با استفاده از شیشه های تزئینی پنجره ، می توانید نورگیر هایی بدون پرده و محافظ را در فضای داخلی خود داشته باشید که علاوه بر زیبایی ، تامین نور نیز به شکلی مطلوب و به دور از هرگونه مزاحمتی انجام پذیرد. علاوه بر این شیشه های دکوراتیو پنجره ای که در چارسیک طراحی و تولید می شوند، می توانند به طور کامل و با توجه به رنگ بندی و سبک خطوط، با طرح معماری داخلی هماهنگ شده و با دیگر اجزا و عناصر فضا هارمونی لازم را برقرار نماید.

شیشه های تزئینی پنجره
شیشه دکوراتیو استفاده شده در پنجره، حکیمیه؛ تهران

 

 

نحوه سفارش و خرید شیشه ها

گروه هنری چارسیک با تولید انواع شیشه های دکوراتیو دست ساز با تکنیک استیند گلس و تیفانی، و همچنین شیشه های دکوراتیو صنعتی نظیر شیشه های سند بلاست و طرح دار، همراه و همگام با طراحی های نوین و به روز و با استفاده از جدید ترین متود ها و دیتیل های روز دنیا، در حوزه معماری و ساختمان تا کنون پروژه های متعددی را به انجام رسانده است.
اتکا به دانش روز و تجربیات فراوان گذشته، موجب شده تا نتیجه زحمات و تلاش پرسنل چارسیک همواره مورد توجه کارفرمایان، معماران و طراحان قرار گیرد. شما نیز می توانید برای انجام پروژه های ساختمانی خود با چارسیک در ارتباط باشید تا از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهرمند شوید.

 

 

مطالب مرتبط:

محصول شیشه دکوراتیو درب ورودی
انتخاب طرح و نقش شیشه استین گلاس از میان محصولات چارسیک