لدکیم چیست؟

لدکیم به صورت نواری ظریف از جنس سرب است که برای مونتاژ شیشه های دست ساز در تکنیک استیند گلس (استین گلس) مورد استفاده قرار می گیرد. مقطع این نوار به صورت اچ (H) است. که شیشه ها در شیارهای آن قرار می گیرند و کنار هم محکم می شوند. انعطاف پذیری سرب باعث شده که الگوهایی با انواع خطوط منحنی قابلیت مونتاژ در کنار هم را پیدا کنند.

لدکیم چارسیک

تیفانی

جنس لدکیم

لدکیم همچنین از جنس فلز برنج نیز ساخته می شود که قابلیت منحنی شدن آن بسیار کم است و برای خطوطی با انحنای زیاد، سختی هایی را در مونتاژ به وجود می آورد.

لدکیم سربی ضخامتی مینیاتوری دارد. طول آن به حدود دو متر می رسد و ابعاد اضلاع مقطع آن در ابعاد حدودی 6 میلیمتر است. لدکیم در تکنیک استین گلس مورد استفاده قرار می گیرد که به این تکنیک اصالتا لید گلس (LEAD GLASS) گفته می شود. استفاده از جنس سرب برای ساخت لدکیم بسیار هوشمندانه است. همانطور که گفته شد انعطاف پذیری سرب کمک بسیار زیادی به مونتاژ می کند. از طرف دیگر لحیم پذیری سرب نیز بسیار حائز اهمیت است.نوار سربی شیشه

نقاط اتصال لدکیم

نقاط اتصال سرب ها در امر مونتاژ متعاقبا باید به وسیله قلع و با استفاده از هویه لحیم شوند. تعداد محدودی از فلزات هستند که قلع مذاب می تواند با آنها ترکیب شده و به صورتی یکپارچه درآید. سرب این خاصیت را داراست تا بتواند با قلع در هنگام لحیم کاری ترکیبی مناسب و محکم داشته باشد و وزن شیشه ها را تحمل کند.

 

لدکیم می تواند با نگه داشتن شیشه هایی با انواع رنگ ها با توجه به الگوها و طرح های متنوع ، معرق شیشه را به صورتی متنوع به وجود آورد. لدکیم در تکنیک استین گلس نقشی محوری را ایفا می کند که بدون آن در این تکنیک عملا نمی توان کاری از پیش برد.

سقف شیشه ای گرد چارسیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *