کرتین وال فریم لس

کرتین وال فریم لس یکی زیر مجموعه های نمای شیشه ای کرتین وال می باشد. سیستم کرتین وال فریم لس در بسیاری موارد مشابه سیستم کرتین وال فیس کپ است. تفاوت عمده این سیستم همانطور که از اسم آن مشخص است عدم وجود هیچگونه فریم در جداره بیرونی ساختمان می باشد. در داخل ساختمان تفاوت چندانی میان این دو سیستم وجود ندارد.

نمای شیشه ای کرتن وال چارسیک

این سیستم نمای ساختمان به طور معمول با دو حالت فریم لس یو چنل و فریم لس کاسِت سیستم قابل اجرا می باشد:

سیستم فریم لس یوچنل:

در این سیستم پروفیل های آلومینیومی عمودی و افقی ( مولیون و ترنزوم ) همچون سیستم فیس کپ کلاف شده و روی نمای ساختمان توسط قطعات اختصاصی و پیچ و مهره نصب می گردد. شیشه های این سیستم می بایست به صورت شیار دار و با مقطعی مشابه حرف یو انگلیسی تولید گردد.

نمای شیشه ای کرتن وال چارسیک

پس از ساخت شیشه به صورت یو شکل شیشه ها بر روی استراکچر اصلی که قبلا روی نمای ساختمان نصب گردیده بود قرار گرفته و توسط قطعات اتصالی که بین دو شیشه قرار می گیرد فیکس شده و سپس توسط لاستیک های مخصوص از جنس EPDM و یا چسب سیلیکون مقاوم در برابر شرایط جوی، آب بندی می گردد.

همانطور که گفتیم، مابین شیشه ها پروفیلی دیده نمی شود و فقط مقدار کمی چسب یا لاستیک از نمای خارجی ساختمان مشخص است. این سیستم مناسب طرح هایی است که حداکثر میزان شیشه و نوردهی در آن ها مهم است. یکپارچگی در سطح نما بارز ترین ویژگی سیستم فریم لس کاست می باشد.

نمای شیشه ای کرتن وال چارسیک

سیستم فریم لس کاست سیستم:

در این سیستم قطعات شیشه به صورت یک پنل با قاب آلومینیومی بر روی مولیون و ترنزوم هایی که از پیش نصب گردیده سوار شده و توسط پیچ فیکس می گردد. این سیستم با سیستم یونیتایز که در قسمت محصولات قابل مشاهده است متفاوت بوده و نباید این دو را با یکدیگر اشتباه گرفت.

با توجه به اینکه در کاست سیستم دور تا دور هر قطعه شیشه پروفیل آلومینیومی قرار می گیرد، حجم مصرفی آلومینیوم بسیار بالا رفته و طبیعتا هزینه تمام شده آن نیز بیشتر است.

نمای شیشه ای کرتن وال چارسیک

مقایسه یو چنل و کاست سیستم

در اینجا سعی داریم به مزیت های کاست سیستم نسبت به سیستم یو چنل بپردازیم. کاست سیستم مزیتی که نسبت به فریم لس دارد، یکدستی و یکپارچگی بین دهانه های بازشو و فیکس می باشد. در سیستم یو چنل در صورت تمایل به ایجاد بازشو در قسمت های مختلف، این کار قابل انجام بوده ولی از نمای خارجی وجود بازشو مشخص است. در سیستم های کاستی، این موضوع تا حد بسیار بالایی حل شده و تفاوتی میان بازشو و فیکس وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت کاست سیستم امکان ایجاد بازشو در دهانه های فیکس با کمترین هزینه می باشد. ممکن است در گذر زمان و با تغییر کاربری نیاز به ایجاد بازشو در قسمت های فیکس نما احساس شود. در سیستم های دیگر این کار به سختی و با پرداخت هزینه های نسبتا زیاد انجام می گردد ولی در کاست سیستم هر دهانه ای امکان تبدیل شدن به بازشو را دارد. این ویژگی ها باعث توجیه قیمت بیشتر این سیستم نسبت به سیستم یوچنل شده است.

نمای شیشه ای کرتن وال چارسیک