سقف شیشه ای ترکیبی استیند گلس فرشته

سقف شیشه ای ترکیبی استیند گلس فرشته یا نورگیر سقفی شیشه ای یوتوپیا واقع در خیابان فرشته تهران بر فراز پله های برقی یک مجتمع تجاری ساخته شده است که نور طبیعی را به عمق فضای داخلی هدایت می کند.  این سقف به لحاظ دیتل های اجرایی و نوع طراحی و ساخت یکی از خاص ترین پروژه های اجرایی چارسیک به شمار می آید.

بزرگترین سقف شیشه ای ترکیبی استیند گلس در خاورمیانه

سقف شیشه ای ترکیبی استیند گلس فرشته  که به نام نورگیر سقفی شیشه ای یوتوپیا نیز شناخته می شود، بزرگترین سقف شیشه ای ترکیبی استیند گلس در خاورمیانه است که توسط گروه هنری چارسیک طراحی و اجرا گردید. بزرگترین سقف شیشه ای استیند گلس خاورمیانه توسط گروه هنری چارسیک در خیابان فرشته تهران طراحی و اجرا گردید. این سقف با طول دهانه ۱۴٫۵ متر و عرض ۶ متر بزگترین سقف شیشه ای با تکنیک استیند گلس است که تا کنون در خاورمیانه ساخته شده است.

سقف شیشه ای ترکیبی استیند گلس فرشته

 

خصوصیات نورگیر سقفی یوتوپیا

ابعاد دهانه نورگیر

ابعاد وسیع این سقف (۱۴٫۵ در ۶ متر ) که دارای خیز ۶۰ سانتیمتری در قسمت شیشه های خم نیز بود، لزوم طراحی سازه با استفاده از محاسبات فنی داشت که چارسیک با اتکا به تجربیات گذشته به خوبی این امر را محقق نمود. لزوم توجه به باروهای وارده بر سازه و طراحی دقیق و انتخاب پروفیل ها، طراحی زیبا و دارای هارمونی رنگی و خطی با معماری بنا و اجرای دقیق طبق نقشه های اجرایی از مسائلی بود که پیش روی چارسیک قرار داشت.

 نورگیر سقف شیشه ای پاساژ

سازه و استراکچر نورگیر سقفی

رعایت مقاوت لازم برای سازه نیز در طراحی و ساخت سازه مد نظر قرار گرفت تا سازه هرچه بهتر بتواند وزن شیشه ها را بر روی خود تحمل نماید.. آنچه که در این سازه منحصر به فرد است، ترکیب قسمت فلت و خم در آن است. نحوه اتصال این دو قسمت به هم امریی بسیار دشوار می نمود که به عنوان بزرگترین چالش پیش روی چارسیک قرار داشت.  چارسیک با انجام طراحی های دقیق مهندسی و همچنین یک اجرای موفق توانست این چالش را به نحو احسن برطرف نموده و به بهترین شکل ممکن این سازه را در مقطع مشخص شده نصب نماید.

نورگیر سقفی شیشه ای

تقسیم بندی های خم و تخت

این سقف شیشه ای تزئینی با استفاده از یک سازه ترکیبی خم و فلت ساخته شده است. اطراف این سازه به صورت خم و قسمت میانی آن به صورت فلت در نظر گرفته شده است. بخش های تخت این سقف نورگیر شیشه ای شامل ۳۰ قسمت و بخش های خم آن شامل ۴۰ قسمت است که هر کدام به فراخور طرح، دارای شیشه های تخت و خم استیندگلس هستند.

 

اجرای سقف شیشه ای

آب بندی سقف نورگیر

لزوم رعایت دیتیل های آب بندی موردی بدیع و بکر بود که می بایست در این سازه آهنی و آلومینیومی رعایت می شد. تا کنون هیچ سازه سقفی که بتواند شیشه های سقفی استین گلس را بر روی خود قرار دهد و آب بندی نیز متعاقب آن انجام پذیرد به این شکل و ویژگی حداقل در ایران ساخته نشده بود. آب بندی سقف شیشه ای ترکیبی استیند گلس فرشته نیز توسط تیم اجرایی چارسیک به انجام رسیده است.

 

استین گلاس

 

جزئیات تکنیک اجرایی سقف نورگیر یوتوپیا

معرق شیشه (استیندگلس و تیفانی)

این سقف شیشه ای حاصل تکنیک معرق شیشه است. معرق شیشه در ایران به نام های استین گلس و تیفانی شناخته می شود. تمام مراحل اجرایی این سقف با استفاده از دست انجام گرفته است. همین امر موجب ارزش بی نظیر آن است. حاصل دستی نفیس و ارزشمند که حاصل ساعت ها تلاش مستر هنرمندان چارسیک است. در تکنیک استین گلس شیشه ها به صورت قطعاتی کوچک به وسیله دست برش داده شده و سپس به وسیله فلزاتی در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

نورگیر سقفی شیشه ای یوتوپیا

تعداد قطعات شیشه معرق

همانطور که گفته شد، این نورگیر سقفی شیشه ای از دو قسمت تخت و خم تشکیل شده است. قسمت تخت این سقف شیشه ای تزئینی ، شامل ۱۴۷۰ قطعه شیشه است. قسمت خم نیز شامل ۲۲۰۰ قطعه شیشه است. مجموعا ۳۶۷۰ قطعه شیشه در این سقف شیشه ای استیند گلاس به کار رفته است. شیشه هایی که شامل شیشه های مات ، شیشه رنگی آبی ، شیشه رنگی زرد و شیشه رنگی قرمز است.

نورگیر سقفی شیشه ای

طرح شیشه های استین گلس

در حین ساخت سازه ، ساخت و اجرای شیشه ها نیز باید به صورت موازی پی گرفته می شد. شیشه ها با ترکیبی از شیشه های رنگی آبی ، زرد و قرمز و با تکنیک استیند گلس ساخته شده اند. در طراحی شیشه های استین گلس نورگیر سقفی شیشه ای یوتوپیا ، لزوم توجه به استانداردها ، محدودیت ها و زیبایی شناسی بسیار حائز اهمیت است.

سقف شیشه ای گنبدی

موقعیت مکانی و ویژگی های پروژه یوتوپیا

نورگیر سقفی شیشه ای یوتوپیا با استفاده از شیشه های استیندگلس در یک مجتمع اداری تجاری بزرگ واقع در خیابان فرشته تهران اجرا شده است. این مجتمع اداری تجاری با ارتفاع ۳۶ متر یکی از بزرگترین مجتمع های اداری – تجاری در منطقه الهیه محسوب می شود. طبقاتی با ارتفاع فراتر از حد معمول به وسیله پله برقی به هم متصل می شوند. سقف شیشه ای تزئینی استیند گلس در بالای پله برقی های این مجتمع نصب شده است.

نورگیری از سقف به یکی از دغدغه های کارفرمایان تبدیل شده است. به خصوص اگر ابعاد ساختمان بزرگ باشد و امکان نورگیری از دیوار میسر نباشد. شاید بهترین مکان برای نصب یک سقف شیشه ای که با تکنیک استین گلاس ساخته شده است بالای راه پله باشد. بکر بودن این طرح و ترکیب شیشه های رنگی در آن ، با توجه مقیاس و دید ناظر تنظیم شده است. کمترین ارتفاع ناظر تا این سقف شیشه ای دکوراتیو و تزئینی استیند گلس تقریبا ۶ متر است. این ارتفاع و همچنین ارتفاع ناظر در طبقات زیرین نسبت به سقف، از اهم مواردی بود که می بایست در طراحی این نورگیر شیشه ای تزئینی به آن توجه می شد.

 

نورگیری از سقف

انعکاس طرح و رنگ شیشه استیند گلس در محیط داخلی

نور طبیعی با عبور از شیشه های منقوش و انعکاس در دیواره ها و کف این مجتمع ، فضای دل انگیزی را ایجاد می کند. این فضای با کیفیت و زیبا حاصل یک طراحی حساب شده و دقیق است. این سقف شیشه ای نور و روشنایی کاملی را در فضای داخلی ، با استفاده از نور طبیعی آفتاب تامین می کند. این تامین روشنایی با یک نور کاملا دل انگیز و بدون مزاحمت بصری ، خیرگی یا زنندگی است. نوع شیشه های به کار رفته و خطوط این سقف شیشه ای تزئینی موجب این عبور نور زیبا می شود.

نورگیری از سقف

مراحل ساخت و اجرای سقف شیشه ای یوتوپیا

آماده سازی در کارگاه چارسیک

پس از آماده سازی شیشه ها در کارگاه چارسیک ، کار انتقال این شیشه ها به محل پروژه برای انجام عملیات نصب آغاز شد. ساخت شیشه ها در کارگاه چارسیک با زمان تقریبی ۳ ماه انجام گرفت. پس از این مدت، شیشه ها به صورت بسته بندی شده به محل پروژه منتقل و آماده نصب شدند.

نصب نورگیر سقفی

در مرحله نصب سقف شیشه ای ترکیبی استیند گلس فرشته، گروه نصب چارسیک با حضور در محل پروژه و انجام برآوردها و محدودیت ها ، اقدام به نصب شیشه ها در محل مورد نظر نمود. نصب شیشه ها و انجام پروسه آب بندی در ۳ مرحله کاری انجام پذیرفت. لزوم صرف دقت و ظرافت در انجام مراحل نصب باعث شد مراحل نصب طی یک هفته با موفقیت به انجام برسد.

 

اجرای انواع سقف های شیشه ای نورگیر توسط چارسیک

چارسیک با انجام این پروژه توانست بزرگترین نورگیر سقفی با تکنیک استیندگلس در خاورمیانه را با موفقیت به نام خود ثبت کند. این نورگیر سقفی با مختصات و ویژگی های منحصر به فرد و همچنین آب بندی و دیتیل های اجرایی توانسته است به بهترین شکل ممکن ، طراحی ، ساخته و نصب شود. تمام مراحل انجام کار توسط چارسیک انجام گرفته است.

اجرای سقف شیشه ای با حساسیت های فراوانی روبروست. نورگیر سقفی شیشه ای را می توان با دیتیل های متنوعی به اجرا رساند. از نظر طرح و نقش اما استیندگلس زیباترین و مناسب ترین انتخاب برای اجرای سقف شیشه ای است. از نظر طرح نورگیر شیشه ای مدرن یا نورگیر شیشه ای کلاسیک معمولا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر طرح و ساخت استراکچر، و با توجه به سبک و سیاق معمارانه ساختمان، این نوع نورگیرهای سقفی کاملا قابل اعمال تغییرات هستند تا بتوانند به بهترین شکل در فضای داخلی فیکس شوند.

نحوه سفارش نورگیر سقفی

نورگیری از سقف در ساختمان خود را با خیالی آسوده به چارسیک بسپارید. چارسیک آماده است تا با ارائه خدمات طراحی ، ساخت و نصب نورگیر های سقفی تزئینی و سقف های شیشه ای چه به صورت فلت و چه به صورت گنبد شیشه ای ، با تمام معماران و طراحانی که به دنبال سازه ها و متریال های خاص و لوکس هستند، همکاری نماید. برای دریافت مشاوره و اطلاعات فنی در خصوص نورگیرهای سقفی می توانید با چارسیک در تماس باشید. همچنین جهت انتخاب طرح و رنگ های سقف شیشه ای استین گلاس می توانید با مراجعه به قسمت زیر، انواع طرح ها و ترکیب رنگی ها را مشاهده فرمایید:

انتخاب طرح و رنگ از بین محصولات و رزومه چارسیک

گنبد شیشه ای
محصولات گنبد و سقف شیشه ای

مطالب مرتبط:

پروژه های اجرایی چارسیک

 

گنبد شیشه ای استین گلاس چارسیک
گنبد شیشه ای استین گلاس – اطلاعات بیشتر

 

گالری گنبد شیشه ای استیند گلس . www.charsik.com
گالری سقف و گنبد شیشه ای چارسیک