گنبدهای شیشه ای مشیر شیراز

گنبدهای شیشه ای مشیر شیراز در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در شهر شیراز اجرا شده است. مجتمع تجاری و تفریحی عظیم مشیر در منطقه دروازه کازرون شیراز ساخته شده است و بنایی با معماری خاص و ویژه در شهر شیراز محسوب می شود.

 

سقف نورگیر پاساژ

 

ابعاد

گنبدهای شیشه ای مشیر شیراز شامل ۶ عدد گنبد شیشه ای به قطر ۵۲۰ سانتیمتر و ارتفاع ۲۵۰ سانتیمتر است که توسط چارسیک در شهر زیبای شیراز اجرا شده است. این گنبدهای شیشه ای بر فراز مجتمع تجاری تفریحی مشیر شیراز قرار گرفته است و نور را از طریق سقف به فضای داخلی منتقل می کند. نور در مجتمع تجاری تفریحی مشیر شیراز، نقشی تعیین کننده دارد. از آنجا که ابعاد زمین این پروژه بسیار بزرگ محسوب می شود، نورگیری از سقف امری اجتناب ناپذیر بوده است و تعبیه نورگیرهای سقفی در این مجتمع عظیم در طراحی مد نظر قرار گرفته است.

سازه گنبدها

سازه های این گنبدها بر روی درز انقطاع اصلی بنا قرار گرفته اند و درز انقطاع، دقیقا از آکس گنبدها عبور می کنند. بنابراین لزوم رعایت موارد فنی به خصوص برای اجرای صحیح آب بندی در زیر کار بسیار حائز اهمیت بود که این موضوع با موفقیت به انجام رسید.

سبک معماری و طراحی

پروژه تجاری تفریحی مشیر شیراز در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. معماری این بنا برگرفته از معماری سنتی شهر شیراز و بناهایی همچون ارگ کریمخان، سرای مشیر (بازار وکیل) و … است. گنبدهای شیشه ای ۶ قلوی مشیر شیراز با طیف رنگ هایی سنتی، همگام و هماهنگ با معماری بنا، ارجاع زیبایی به معماری سنتی شهر شیراز دارد. در این گنبدهای شش قلو از ۱۱ طیف رنگ که شامل رنگ های آبی، قرمز، سبز و زرد هستند استفاده شده است. موتیف ها و خطوط، الگوهای مربع و مستطیلی خالصی را در طرح بوجود آورده اند. این اشکال هندسی در کنار هم و با رنگ های متفاوتی که دارند، بازی بصری بسیار خوبی را در چشم بیننده به وجود می آورد.

نور و رنگ دو عنصر اصلی زیبایی هستند که می توانند در کنار هم معجزه کنند. شیشه های استیندگلسی که در این پروژه کار شده اند، با توجه به طیف رنگی متنوعی که دارند، توانسته اند با عبور نور از خود، فضای داخلی را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. نمونه بسیار زیبا و منحصر به فردی از بازی رنگ و نور که در شهر شیراز قرار دارد، مسجد نصیر الملک یا مسجد صورتی است که شیشه های رنگی به کار رفته در آن، بسیار مشهور و زیباست.

 

گنبد شیشه ای

تکنیک ساخت

شیشه های به کار رفته در این گنبدهای شیشه ای، با تکنیک استیندگلس ساخته شده اند که معرق شیشه محسوب می شوند. شیشه ها بدون هیچ گونه رنگ شدگی هستند و تماما در گوشت خود دارای رنگ می باشند. در مجموع برای ساخت گنبدهای شیشه ای مشیر شیراز  ۳۰۰۰۰ قطعه شیشه رنگی و غیر رنگی استفاده شده است که تمام آنها بوسیله دست برش داده شده و در کنار هم مونتاژ شده و قرار گرفته اند. هر گنبد دارای ۱۸ قطاع است که هر قطاع به دو قسمت بالایی و پایینی تقسیم بندی شده است.

 

مطالب مرتبط:

پروژه های اجرایی چارسیک

 

گنبد شیشه ای استین گلاس چارسیک
گنبد شیشه ای استین گلاس – اطلاعات بیشتر

 

گالری گنبد شیشه ای استیند گلس . www.charsik.com
گالری سقف و گنبد شیشه ای چارسیک