آموزش استین گلاس در ۹ مرحله

در ساخت شیشه استیند گلاس، همانند بسیاری از هنرهای دیگر، نیازمند طی سلسله مراتبی هستیم که به تبع آن بتوانیم به نحو احسن، این تکنیک را پیش ببریم. در این مطلب سعی بر آن داریم تا تکنیک استین گلاس را به شما آموزش دهیم. گروه هنری چارسیک، با اتکا به تخصص، تجربیات و دانش تکنیک های تزئینی و دکوراتیو شیشه، سعی بر آن دارد تا با آموزش صحیح هنرجویان، گامی در اندازه خود در جهت اعتلای هنرهای دستی شیشه بر دارد. آموزش استین گلاس در صورتی کامل می شود که شما با تمرین و تکرار به مهارت قابل قبولی دست پیدا کنید. مراحل نه گانه تکنیک استین گلاس به شرح زیر است:

۱- انتخاب طرح یا انجام طراحی
۲- آماده سازی طرح
۳- انتخاب شیشه
۴- انتقال الگوهای برش بر روی شیشه
۵- برش شیشه
۶- ساب قطعات برش خورده شیشه
۷- آماده سازی لدکیم (مفتول سربی)
۸- مونتاژ
۹- لحیم کاری

 

۱- انتخاب طرح یا انجام طراحی

اولین مرحله آموزش استین گلاس ما، انتخاب طرح است. شما می توانید از طرح های موجود و آماده استفاده کنید یا دست به قلم شوید و طراحی کنید. اگر ابتدای کار هستید، استفاده از الگوها و طرح های آماده پیشنهاد می شود. چرا که اقدام به طراحی در تکنیک استین گلاس نیازمند دانش و تجربه و آشنایی کاملا با متریال شیشه است.

موضوع طراحی می تواند با توجه به محل قرارگیری، یک الگوی خاص، منظره، طرحی انتزاعی یا واقعی، پرتره و … باشد. باید تشخیص داده شود که چه طرح و نقشی مناسب تر است و  آیا با کلیت فضا در هماهنگی است یا خیر. می توان طرح را در ابعاد کوچکتری به کارفرما ارائه داد تا از کم و کیف طراحی آگاهی کامل را داشته باشد. همچنین باید اندازه های شیشه هایی که قرار است در تکنیک به کار برده شود و نیز کلیت تکنیک و ساختار پنجره مد نظر قرار گیرد.

یک پنجره سنتی راوی قسمت های مختلفی است که یک داستان را بازگو می کند. یک پنجره فیگوراتیو می تواند چهره و اندام قدیسین یا بزرگان را ارائه دهد. گاهی یک متن ادبی و یا یک شعر و گاهی حتی نام و نام خانوادگی کارفرما در طرح لحاظ می شود. در طراحی استین گلاس باید محل قرارگیری مفتول سربی H (لدکیم) نیز در نظر گرفته شود. چرا که بخشی از تکنیک محسوب می شود.

 

آموزش استین گلس و تیفانی چارسیک

۲- آماده سازی طرح

دومین مرحله اموزش استین گلاس ما آماده سازی طرح است. در این مرحله می بایست طرح انتخابی، بر روی میز کار چسبانده شود. عدم حرکت طرح در هنگام کار بر روی میز بسیار حائز اهمیت است. از همین رو سعی کنید آن را بر روی میز کاملا محکم کنید و احتمال تکان خوردن آن را به طور کلی از بین ببرید.

 نحوه ساخت شیشه استین گلاس

۳- انتخاب شیشه

در این مرحله شما باید شیشه ها را با توجه به طرحی که پیش رو دارید انتخاب نمایید. با توجه به طراحی انجام شده و رنگ های به کار رفته در آن، در این مرحله نوع و رنگ شیشه با نظر هنرمند انتخاب می شود. با توجه به طرح، باید شیشه هایی انتخاب شوند که رنگ آنان نزدیکترین رنگ به طرح باشد تا نتیجه کار هرچه بیشتر به طرح شبیه شود. نکته دیگر در انتخاب شیشه ها، ضخامت آنان است. با تشخیص هنرمند، ضخامت شیشه ها برای اجرای تکنیک، انتخاب می شوند. بهتر است قطعات مختلف، ضخامت های یکسانی داشته باشند تا به نتیجه ای مطلوب تر و یکدست تر برسیم. اما استفاده از ضخامت های مختلف نیز امکان پذیر است.

توجه به طرح، خلاقیت، دانستن نکات ترکیب رنگی از مواردی است که در انتخاب بهتر شیشه ها به شما کمک خواهد کرد. شما می توانید از انواع شیشه های رنگی و تراش خورده استفاده کنید. شیشه سند بلاست، شیشه اسید شور، شیشه بافت دار و انواع شیشه های رنگی (تنالیته های متنوعی از شیشه موجود هستند) از جمله مواردی هستند که می توانند جزء انتخاب های شما قرار گیرند.

 

آموزش استیند گلس

۴- انتقال الگوهای برش بر روی شیشه

وقتی شیشه های خود را انتخاب کردید، شما می توانید شیشه را بر روی طرح خود قرار داده، و خط برش را با ماژیک بر روی شیشه منتقل کنید. پس از این که شکل برش بر روی شیشه منتقل شد، شما می توانید با استفاده از الماس (الماس نفتی) شروع به برش شیشه ها کنید و آنها را به شکل های مختلف در آورید. انتقال الگوی برش بر روی شیشه راه های دیگری نیز دارد. شما می توانید علاوه بر طرحی که روی میز چسبانده اید، طرح دیگری را نیز پرینت گرفته و از داخل آن با قیچی، الگوهای برش را در آورید. در این صورت شما دارای شابلون هایی هستید که می توانید به راحتی آن را بر روی شیشه قرار داده و سپس با ماژیک، خطوط برش را بر روی شیشه ایجاد کنید.

آموزش استین گلس و تیفانی چارسیک

۵- برش شیشه

استفاده از الماس نیاز به تجربه دارد. فشار وارد بر الماس در هنگام برش شیشه بسیار مهم است. اما نگران نباشید با چند بار تکرار و تمرین می توانید حرفه ای شوید. الماس را به نرمی بر روی شیشه حرکت دهید. خطوط برش را با آن دنبال کنید و خط الماس را بر روی شیشه به وجود آورید. الماس ها در انواع مختلفی وجود دارند. برای تکنیک استیند گلس می توانید از الماس نفتی استفاده کنید که به دو صورت الماس شیشه بر قلمی و الماس شیشه بر تفنگی ( الماس مشتی) موجود می باشد. پس از اینکه خط الماس بر روی شیشه ایجاد شد، با استفاده از انبر شیشه گیر و انبر خط زن، اقدام به جداسازی شیشه ها کنید. برش تمیز و بی نقص شیشه به تمرین و تکرار و تجربه هنرمند بستگی دارد که با توجه به آنها بتواند برش شیشه را به نحو احسن انجام دهد.

 

۶- ساب قطعات شیشه

هرچند استفاده از دستگاه ساب در تکنیک استین گلاس ضرورتی ندارد، اما استفاده از ان باعث تمیز تر شدن کار و راحتی اجرا می شود. با استفاده از دستگاه ساب شیشه، می توانید لبه های شیشه را که پس از برش دارای ناصافی هستند ساب بزنید. همچنین شاید بعضی از قطعات بزرگتر از الگوی برش باشند. در این صورت نیز دستگاه ساب شیشه می تواند شما را یاری کند.

 

نحوه ساخت شیشه استین

۷- آماده سازی لدکیم

لدکیم های معمول در تکنیک استین گلاس، از جنس سرب هستند. سرب فلزی نرم و شکل پذیر است. به همین دلیل ممکن است در ابتدای خرید لدکیم، با حالت ناصاف و کج ان مواجه شوید. اما نگئران نباشید. شما می توانید با کشیدن لدکیم، آن را به طور کامل صلف کنید و در یک خط قرار دهید. برای این کار ابتدا یک سر لدکیم را به گیره وصل کنید و طرف دیگر را با انبردست به جهت مخالف بکشید تا کاملا صاف شود.

 

۸- مونتاژ شیشه

در این مرحله بایستی شیشه ها بوسیله مفتول فلزی H شکل (لدکیم) در کنار هم مونتاژ شوند. استفاده از میخ، چکش و انبر برش سرب در این مرحله ضروری است. استفاده از دستکش برای جلوگیری از بریدن دست و همچنین عدم تماس لدکیم (سرب) با دست نیز مهم و برای سلامتی لازم است. از انبر برش سرب نیز در این مرحله برای بریدن مفتول سربی (لدکیم) استفاده می شود. مونتاژ شبیه سرهم کردن یک پازل است که در آن قطعات مختلف پازل در کنار هم چینش می شوند تا طرح کلی را به وجود آورند. شما با استفاده از الگویی که بر روی میز قرار داده اید، شیشه ها را بر روی آن چیدمان می کنید و سپس از گوشه ای از آن شروع به مونتاز شیشه ها در کنار هم می کنید. در مرحله مونتاژ، شما باید با استفاده از لدکیم، شیشه های برش خورده را در کنار یکدیگر محکم کنید.

مونتاژ شیشه در تکنیک استین گلس، نیازمند تجربه، صرف وقت و حوصله بالایی است. در مونتاژ، قطعات می بایست به طرز بی نقصی در کنار هم قرار گیرند، انگار که از ابتدا نیز به همین صورت بوده اند و هرگز از هم جدا نبوده اند.

آموزش استین گلس و تیفانی چارسیک

۹- لحیم کاری

پس از اینکه قطعات شیشه به وسیله لدکیم در کنار هم قرار گرفتند، انجام لحیم کاری آغاز می شود. در مرحله لحیم کاری در تکنیک استیند گلس، نقاط اتصال مفتول های سربی (لدکیم) که به هم رسیده اند، لحیم کاری می شوند و به صورتی پیوسته در می آیند. لحیم کاری برای اتصال نقطه های برش لدکیم به هم است. یعنی فقط در نقاطی که لدکیم قطع شده است، لحیم کاری انجام می شود. هویه، قلع، روغن لحیم و ماسک برای انجام این مرحله لازم است. با استفاده از هویه مقداری قلع را ذوب کرده و بر روی نقاط اتصال لدکیم قرار می دهیم تا به صورتی یکنواخت در آید. استفاده از روغن لحیم برای چسبندگی بهتر قلع بر روی لدکیم است. لحیم کاری مناسب نیز نیازمند تجربه و تمرین است که طی آن نقاط جوش به نحوی زیبا بر روی لدکیم بنشیند.

نکته: توصیه می شود در هنگام لحیم کاری از ماسک استفاده کنید تا بخار قلع به شما آسیبی نزند.

 

آموزش استین گلس و تیفانی چارسیک

 

جمع بندی

تکنیک استیند گلاس ، یکی از جذاب ترین و در عین حال، مشکل ترین تکنیک های تزئینی شیشه است که در آن استفاده از خلاقیت، تجربه و تخصص حرف اول را می زند. استیند گلس هنری دستی است که در آن هنرمند به ساخت شیشه های دکوراتیو می پردازد. نتیجه کار، بدون در نظر گرفتن سلیقه های مختلف، بسیار شگفت انگیز است.
شما می توانید با چارسیک در تماس باشید تا ضمن تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز در تکنیک استین گلاس، بتوانید در دوره های آموزشی ما شرکت کنید و هنر استین گلاس را بیاموزید.

 

 

مطالب مرتبط:

دستگاه ساب شیشه

ابزار و وسایل استین گلاس

ابزار و مواد لازم برای تکنیک استیند گلس

ابزار و وسایل تیفانی

آموزش تیفانی در 11 مرحله

ابزار و وسایل مورد نیاز برای تیفانی

دستگاه ساب شیشه چارسیک