آموزش تیفانی در ۱۱ مرحله

آموزش تیفانی در ۱۱ مرحله گنجانده شده است که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد.

 

در این مطلب شما می توانید طبق آموزش ارائه شده، به ساخت شیشه دکوراتیو با تکنیک تیفانی بپردازید. البته بدیهی است که تمرین و تکرار به یافتن مهارت بالا در این تکنیک منتج می شود.

 

۱- طرح و الگو

ساده ترین راه برای انتخاب طرح و الگو، استفاده از طرح ها و الگوهای موجود است. در این صورت شما نیاز به طراحی و در نظر گرفتن نکات آن نخواهید داشت. همچنین شما می توانید با یک طراحی منحصر به فرد، یک الگوی بکر را پیش روی خود قرار دهید و ساخت تیفانی را بر اساس آن آغاز نمایید. چارسیک طرح های آماده تیفانی را برای سهولت در امر اجرای تیفانی مهیا کرده است. شما می توانید انواع طرح ها و الگوهای ساخت تیفانی را در قسمت ابزار و مواد مشاهده و دانلود کنید.

طرح و الگوی تیفانی

۲- آماده سازی طرح یا الگو

پس از اینکه طرح را انتخاب کردید، باید آن را پرینت گرفته و روی یک میز کار بچسبانید و تمام قطعات موجود در آن را مثل شکل بالا شماره گذاری نمایید تا از سردرگمی در هنگام چیدمان نجات یابید. در این صورت تمام قطعات دارای شماره اختصاصی هستند.

 

۳- انتخاب شیشه

پس از انتخاب یا طراحی الگو، شما باید شیشه های متناسب با آن را انتخاب کنید. با توجه به طرح و الگو، شما می توانید از انواع شیشه های رنگی، اوپال، سندبلاست، اسیدشور و … که توسط چارسیک نیز در تنالیته های مختلف به فروش می رسد، شیشه های مد نظر خود را انتخاب نمایید. به طور مثال اگر می خواهید با تکنیک تیفانی یک بوته گل را اجرا کنید، می توانید برای گلبرگ های آن از شیشه با تنالیته رنگ قرمز، برای برگ های آن از شیشه با تنالیته سبز استفاده کنید.

آموزش تیفانی در 11 مرحله

۴- آماده سازی الگوهای برش

برای اینکه قطعاتی که قرار است برش داده شوند، کاملا منطبق بر طرح باشند، شما باید علاوه بر طرحی که بر روی میز می چسبانید، طرح دیگری را نیز پرینت بگیرید تا بتوانید قطعات برش را به وسیله قیچی یا کاتر از آن جدا کتید. این الگوهای برش به شما کمک می کنند تا بتوانید برش های شیشه خود را کاملا هم اندازه با طرحی که بر روی میز چسبانده اید، درآورید.

 

۵- برش شیشه

در این مرحله، شما باید با توجه به قطعاتی که آنها را قیچی کرده اید، الگوی هر قطعه را به وسیله ماژیک بر روی شیشه بکشید و سپس با الماس برش شیشه، روی این خطوط ماژیکی، خط برش ایجاد کنید. پس از ایجاد خط برش با انبرهای مخصوص جداسازی شیشه، می توانید شیشه را جدا کنید. قطعه شیشه ای که برش داده شده، باید منطبق بر الگو باشد.
برای رسیدن به مهارت در برش شیشه، نیاز به تمرین و تجربه دارید. با استفاده از الماس نفتی، و با فشاری متناسب بر روی خطوط ماژیکی به نرمی حرکت کنید، به طوری که صدای برش را بشنوید. در هنگام جداسازی شیشه از خط برش نیز دقت کنید که قطعات را با حوصله جدا کنید تا نتیجه کار، تمیزتر و استانداردتر شود.

برش شیشه

۶- ساب زدن قطعات شیشه

در این مرحله، شما باید قطعات شیشه را برای مرحله بعد، یعنی پیچیدن کاپرفویل آماده کنید. هنگامی که قطعات شیشه را برش داده اید، ممکن است برخی از خطوط برش ناهموار و دارای تیزی باشد. شما باید با استفاده از دستگاه ساب شیشه، تمام این لبه های تیز و ناهموار را صاف کنید تا به کاپرفویل آسیبی نرسد. همچنین گاهی اوقات از دستگاه ساب شیشه برای کوچکتر کردن قطعه شیشه نیز می توان استفاده کرد تا آن را کاملا هم اندازه طرح موجود نمود.

دستگاه ساب شیشه
دستگاه ساب شیشه

 

نکته:

داشتن دستگاه ساب، یکی از واجبات تکنیک تیفانی است! هرچند سمباده نیز گاهی اوقات کارساز است، اما اگر قصد دارید تکنیک تیفانی را به صورتی حرفه ای، با سرعت بالا، با خستگی کمتر و با کیفیت بیشتری انجام دهید، وجود دستگاه ساب شیشه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

در تکنیک تیفانی، بعد از برش شیشه ها با توجه به طرح و الگو، لبه های شیشه ممکن است دارای تیزی باشد؛ که در این صورت چسباندن کاپرفویل را عملا غیر ممکن می کند و باعث پارگی کاپرفویل می گردد. از همین رو بهتر است قبل از پیچیدن کاپرفویل، لبه های شیشه را با دستگاه ساب به صورتی نرم و تدریجی صاف کنیم و پس از اینکه لبه های شیشه دارای سطحی یکنواخت و بدون برآمدگی یا تیزی شد، اقدام به پیچیدن کاپرفویل نماییم.

نحوه استفاده از دستگاه ساب، به نسبت بقیه مراحل تکنیک تیفانی، کار چندان سختی نیست. در ساب زدن شیشه، رعایت نکات ایمنی بسیار ضروری و لازم است. استفاده از عینک برای ساب زدن شیشه، امری بسیار مهم تلقی می شود. شاید بتوان بدون دستکش کار ساب شیشه را انجام داد، اما به شما پیشنهاد می شود که هرگز بدون عینک از دستگاه ساب شیشه استفاده نکنید.

دستگاه ساب شیشه
دستگاه ساب شیشه

استفاده از دستگاه ساب، علاوه بر آسان نمودن مرحله پیچیدن کاپرفویل، در لحیم کاری بهتر و زیباتر نیز بسیار اثرگذار است. هنگامی که شیشه ها کاملا منطبق بر الگو و با کمک دستگاه ساب، به اندازه واقعی خود برسند، در مرحله لحیم کاری نیز مشکلات کمتری گریبان گیر خواهد شد و انجام لحیم کاری با سرعت بالاتر و زیبایی بیشتری انجام خواهد پذیرفت.

 

۷- پیچیدن کاپرفویل

پس از انجام تمام برش ها و انجام ساب بر روی آنها و بعد از اینکه تمام قطعات آماده شد و با الگو منطبق بود، باید دور تا دور هر قطعه شیشه به وسیله کاپرفویل پوشش داده شود. دقت کنید که کارپرفویل به خوبی بر روی شیشه بچسبد تا از مشکلات آن هنگام لحیم کاری جلوگیری کنید.

آموزش تیفانی در 11 مرحله

نکته:

تیفانی گلس تکنیکی از مجموعه تکنیک های شیشه است که انجام آن نیاز به آموزش و تجربه دارد. گاهی برخی از نکات ریز و کلیدی این تکنیک را همگان نمی دانند. در هنگام اجرای تکنیک تیفانی یا بعد از آن ممکن است پیشامدهایی رخ دهد که نیازمند تدبیر و خلاقیت باشد. در این مطلب سعی داریم که با اتکا به تجربیات چارسیک، نکته ای کلیدی و درخور توجه را به شما آموزش دهیم.
بعضی از هنرجویان سوالی را به طور عمده مطرح می کنند که “چرا در هنگام لحیم کاری، کاپرفویل از شیشه جدا می شود؟” پاسخ به این سوال به بررسی دو مورد برمی گردد. اولین مورد کیفیت و مرغوبیت کاپرفویل است که با استفاده از کاپرفویل های استاندارد و دارای چسبندگی بالا، این مشکل، تا حدودی حل می شود.
اما مورد مهمتر، نحوه کار با کاپرفویل و شیوه استفاده از آن است. بعضی گمان می کنند کاپرفویل صرفا باید به دور شیشه چسبانده شود و دیگر هیچ نیازی به پرداخت آن نیست. در حالی که کاملا برعکس است و در صورتی که به شیوه چسبیدن کاپرفویل به دور شیشه دقت کافی نشود، هنگام لحیم کاری، کاپرفویل از شیشه جدا می شود؛ هرچند که کاپرفویل مرغوبیت داشته باشد.
برای حل این مشکل باید پس از اینکه کاپرفویل به شیشه چسبید با یک شیء پلاستیکی (مانند کاردک پلاستیکی کاپرفویل) بر روی کاپرفویل به صورتی نرم فشار وارد کرد تا به خوبی بر روی شیشه بچسبد و به راحتی قابل جداسازی نباشد.

دستگاه ساب شیشه
شما باید با یک دست شیشه را نگه داشته و کاردک پلاستیکی را به صورتی آرام و با فشار، با دست دیگر بر روی لبه های شیشه حرکت دهید. این کار یکی از مراحل مهم و کلیدی تیفانی گلاس محسوب می شود که کار شما را در هنگام لحیم کاری آسان تر خواهد کرد.

 

۸- چیدمان قطعات

پس از اینکه تمام قطعات شیشه به وسیله کاپرفویل کاور شدند، می بایست تمام آنها با نهایت دقت در کنار هم و طبق الگو چیدمان شوند. دقت کنید که قطعات از هم فاصله نداشته باشند و به صورت کاملا منسجم و فشرده کنار هم چیدمان شوند. پس از انجام چیدمان، قطعات اطراف طرح، به وسیله میخ محکم می شوند تا از جا به جایی آن جلوگیری به عمل آید.

آموزش تیفانی

۹- لحیم کاری روی کار

پس از اینکه مطمئن شدید قطعات شیشه به خوبی در کنار هم محکم شده اند، کار لحیم کاری آغاز می شود. شما باید قلع مذاب را طوری روی کاپرفویل قرار دهید که هیچ قسمت حتی ریزی از کاپرفویل مشخص نباشد و تمام آن با قلع پوشش داده شود.

لحیم تیفانی
لحیم کاری

۱۰- لحیم کاری پشت

پس از اینکه لحیم کاری بر یک روی تیفانی انجام شد، کل کار باید برگردانده شود. برای این کار ابتدا میخ هایی را که در اطراف رای استحکام تیفانی قرار داده بودید از میز کار جدا نمایید و سپس با دقت کار را برگردانید. پس از برگرداندن تیفانی، باید روی دیگر آن را نیز لحیم کاری کنید.

 

۱۱- پتینه کاری و رنگ کردن قلع

پس از اتمام لحیم کاری، شما می توانید با توجه به الگو و همچنین با در نظر گرفتن سلیقه و نظر خود، قلع ها را پتینه یا رنگ کنید. پتینه های موجود در ایران که چارسیک نیز آن را ارائه می دهد، قلع را کدر و متمایل به مشکی می کنند. اما پتینه های دیگری در جهان موجود است که آن را طلایی یا به رنگ های دیگری در می آورد. همچنین شما می توانید با استفاده از رنگ های مخصوص، قلع را به هر رنگی که مد نظر دارید، در آورید.

امیدواریم این مطلب برای شما سودمند باشد. تهیه و تنظیم: چارسیک

 

مطالب مرتبط:

ابزار و وسایل مورد نیاز برای تیفانی

تیفانی گلس چیست؟ و چگونه ساخته می شود؟

لوییس کامفورت تیفانی (Louis Comfort Tiffany) کیست؟

ابزار و مواد لازم برای تکنیک استیند گلس

10 دلیل برای اجرای گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی در فضای داخلی

استین گلاس چیست؟ و به چه آثاری گفته می شود؟

 

10 دیدگاه برای “آموزش تیفانی در ۱۱ مرحله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *