آموزش ساخت جعبه های مقوایی با فرم متفاوت

آموزش ساخت جعبه های مقوایی با فرم متفاوت یک آموزش وابسته به خرید طرح و الگوهای باکس شیشه ای می باشد. این طرح و الگوها توسط گروه هنری قاف تهیه شده و از وب سایت چارسیک قابل خرید است. بعد از دانلود هر طرح، دو فایل پی دی اف در اختیار شما قرار می گیرد.

1- فایل پی دی اف با پسوند ” Separated parts ” که حاوی الگوهای برش به صورت مجزاست و برای ساخت باکس شیشه ای یا باکس چوبی یا جعبه هایی با سایر متریال های مشابه است. این جعبه ها برای ساخت می بایست قطعاتی جدا از هم داشته باشند. برای استفاده از این فایل می توانید به مطلب راهنمای ” آموزش ساخت باکس شیشه ای ” مراجعه کنید.

2- فایل PDF با عنوان “Seamless” که در این مطلب می خواهیم به نحوه استفاده از آن بپردازیم. این فایل حاوی طرح گسترده پروژه است و شما می توانید با استفاده از متریال هایی مانند کاغذ، ورق های پلکسی و … ، مدل غیر شیشه ای طرح را تهیه نمایید. توضیحاتی که در ادامه می آید برای استفاده از این فایل تهیه شده است.

آموزش ساخت باکس مقوایی یکپارچه

 ابزار و مواد مورد نیاز

آموزش ساخت باکس مقوایی یکپارچه کاغذ: شما می توانید برای ساخت این مدل ها از مقواهای مدل سازی و یا مقوا های ضخیم (180 گرمی به بالا) موجود در بازار و یا متریال های پلیمری مانند ورق های نازک پلکسی و … استفاده نمایید.
آموزش ساخت باکس مقوایی یکپارچه وسایل برش: به نسبت متریالی که استفاده می کنید می توانید از تیغ های مدل سازی و جراجی ، قیچی و یا کاتر استفاده نمایید.
آموزش ساخت باکس مقوایی یکپارچه خط کش: برای اعمال خطوط برش به صورت مستقیم و دقیق بهتر است از یک خط کش (ترجیحاً فلزی) استفاده نمایید.
آموزش ساخت باکس مقوایی یکپارچه چسب: بسته به متریال انتخابی، می توانید از چسب متناسب برای مونتاژ مدل استفاده کنید معمولا از چسب مایع کاغذ، چسب¬های ماتیکی کاغذ، چسب چوب و حتی چسب فوری 1-2-3 هم می توانید استفاده کنید. ترجیحاً از چسبی استفاده کنید که زمان کافی برای مونتاژ لبه¬ها و جابه¬جایی آنها را به شما بدهد.
آموزش ساخت باکس مقوایی یکپارچه تخته برش: برای اینکه در هنگام استفاده از انواع تیغ های برش آسیبی به سطوح زیرین نرسد توصیه می شود از صفحه های محافظ برش مخصوص و یا سطوح آهنی و یا شیشه ای استفاده نمایید. نکته قابل توجه این که کیفیت سطح زیر برش و همچنین تیز بودن نوک تیغ در کیفیت برش لبه¬ها بسیار اهمیت دارد.

 

نکات اجرا:

نکته 1: در پوشه طرح ها نمادی به عنوان شمال و یا سمت بالای نقشه قرار دارد.

آموزش ساخت باکس مقوایی یکپارچه

نکته 2: قطعات مدل هم به داخل و هم به خارج می توانند مونتاژ شوند. یعنی می توانید برای این که لبه های نقطه چین و شماره لبه ها از دید مخفی باشند و مدل تمیز تری داشته باشید می توان خطوط تا را رو به داخل بزنید و یا بالعکس.

نکته 3: برای برش زدن قطعات برای اینکه قطعات را اشتباه برش نزنید و دید بهتری در حین کار داشته باشید خط کش را بیرون از خطوط قرار دهید. مطابق شکل زیر:

آموزش ساخت باکس مقوایی یکپارچه

نکته 4: خطوط تا به دو صورت روی فایل طرح مشخص شده اند:
خطوط تا به صورت خط چین – – – – – – – (برای تا به سمت بیرون)
خطوط تا به صورت نقطه و خط -.-.-.-.- (برای تا به سمت داخل)
آموزش ساخت باکس مقوایی یکپارچه
نکته 5: برای چسب کاری باید لبه های اضافه ای که بر روی لبه های بیرونی مدل (و به رنگ خاکستری) تعبیه شده است را چسب بزنید. نیازی نیست که هم لبه زائد و هم لبه متناظر آن را چسب بزنید. این لبه ها در داخل مدل قرار می گیرند و بیرون از مدل قابل مشاهده نیستند.

آموزش ساخت باکس مقوایی یکپارچه

 

تهیه و تنظیم: گروه هنری قاف

2 دیدگاه برای “آموزش ساخت جعبه های مقوایی با فرم متفاوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *