تاریخچه شیشه بلویینگ (شیشه دمیدنی)

تاریخچه استفاده از شیشه

نخستین شیشه ای که در دوره نوسنگی مورد استفاده قرار گرفت و شناخته شده است، برای ساخت سلاح و اشیاء تزئینی مورد استفاده قرار گرفت. این شیشه ها از نوع شیشه های طبیعی (شیشه آتشفشانی سیاه) بود. اولین شیشه ساخته شده توسط انسان شیشه ای است که در حدود ۳۵۰۰سال قبل از میلاد در مصر و بین النهرین شرقی ساخته شده است. کشف شیشه بلویینگ در حدود ۱ قرن قبل از میلاد، موفقیت بزرگی در ساخت و تولید شیشه به حساب می آید.

 

تاریخ ساخت شیشه

تاریخچه شیشه سازی باتوجه به شواهد موجود به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد در بین النهرین می رسد. شیشه به عنوان یک محصول تولیدی از حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مطرح می شود که توسط مصری ها و شاید فنیقیه ای ها ساخته کشف شده است. استفاده از شیشه و پیشرفت های تولید آن، در سراسر تاریخ بشر تحت تاثیر فرهنگ های بسیاری از جمله آفریقا، چین و اروپا بوده است.

تاریخ شیشه
تندیس ماهی. ساخته شده در ۱۳۵۰ قبل از میلاد با جنس شیشه پلی کروم. مصر.

تاریخچه شیشه های رنگی

پیدایش پنجره های شیشه ای رنگی به دوران باستان باز می گردد، هنگامی که مصری ها و رومی ها شیشه رنگی تولید می کنند. هنگامی که مسیحیت شروع به ساخت کلیساهای فاخر و معمارانه کرد تا مذهب را گسترش دهد، شیشه های رنگی به شکل هنری تعریف شدند و مورد استفاده قرار گرفتند.

 

شیشه بلویینگ

شیشه های دمیدنی در قرن ۱ قبل از میلاد توسط شیشه سازان سوریه اختراع شد. این تکنیک انقلابی، تولید شیشه را آسانتر و سریع کرد. همانطور که که این روش شناخته تر می شد، فرهنگ های مختلف و مذاهب گوناگون آن را با اهداف منحصر به فرد خود تطبیق دادند و این نوع شیشه به سرعت به یک روش مورد علاقه در شیشه سازی تبدیل شد.

تاریخ شیشه
شیشه بلویینگ ساخته شده در زمان روم باستان. قرن ۴ بعد از میلاد

 

تاریخ شیشه
شیوه کار در شیشه بلویینگ

تاریخچه شیشه بلویینگ

شیشه دمیدنی یک روش ساخت شیشه ای است که توسط یک صنعتگر سوریه در قرن ۱ پیش از میلاد در سواحل سوریه و فلسطین اختراع شد. ایجاد امپراتوری روم تولید شیشه با این روش را قوت بخشید.فنیقیه ای ها اولین کارگاه های شیشه را در مرزهای شرقی امپراطوری روم، در زادگاه شیشه، در لبنان معاصر، اسرائیل و فلسطین و همچنین در قبرس قرار دادند. در همین حال، تکنیک شیشه سازی به مصر نیز رسید.
در قرون وسطی، ونیز مرکز اصلی ساخت شیشه بود. سپس صنعت شیشه سازی دمیدنی به جزیره مورانو نقل مکان کرد. شیشه سازهای ونیزی تولید شیشه های کریستال، شفاف و ظریف را با استفاده از تکنیک های منحصر به فرد، به ویژه تکنیک قالب گیری ابداع کردند. در نهایت، این هنر در بسیاری از نقاط جهان، در چین، ژاپن و سرزمین های اسلامی گسترش یافت و بسیار فراگیر شد.

بلویینگ
در دهه ۱۸۲۰ صنعت شیشه سازی، مهمترین نوآوری را تجربه کرد، زیرا سوری ها شمش شیشه ای را اختراع کردند. پس از سال ۱۸۹۰، استفاده از شیشه و توسعه تولید آن بسیار سریع شد.

بلویینگ
در سال ۱۹۰۳، مایکل اوونز (Michael Owens) نخستین دستگاه اتوماتیک ساخت بطری را طراحی کرد که می توانست تعداد بالایی لامپ را در روز تولید کند و در اواخر سال ۱۹۵۰، سر آلستر پیلکینگتون(Sir Alastair Pilkington) روشی را ابداع کرد که هنوز در حدود ۹۰ درصد از شیشه های تخت با آن روش تولید می شوند. طیف گسترده ای از تکنیک های شیشه سازی در دهه اختراع آن توسعه یافت. ماهیت تکنیک ها و ابزارها در طول قرن ها بسیار کم تغییر کرده اند اما بسیار توسعه یافته اند.

بلویینگ blowing
هنر شیشه سازی از پدر به پسر یا از استاد به شاگرد منتقل می شد. از ابتدا، فرمول ها و روش های مورد استفاده در ساخت شیشه به عنوان راز نگهداری شد و مجازات افشای تکنیک ها مرگ بود! تکنیک شیشه دمیدنی برای بیش از ۲۰۰۰ سال استفاده شده است و در طول این دوره چندین تحول به منظور ساخت برخی از بهترین آثار هنری در آن رخ داده است.

بلویینگ blowing

مطالب مرتبط:

 

تیفانی گلس چیست؟ و چگونه ساخته می شود؟

لوییس کامفورت تیفانی (Louis Comfort Tiffany) کیست؟

تاریخ ساخت شیشه از باستان تا امروز

تاریخچه شیشه استیندگلس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *