شیشه زرد چگونه تولید می شود و مواد تشکیل دهنده آن چیست؟

شیشه های رنگی با افزودن مقداری از اکسید فلزات به مواد اولیه و مذاب آن به وجود می آیند. نسبت این اکسید ها بسته به تنالیته رنگی دلخواه و نوع فلز استفاده شده متفاوت است.

شیشه زرد چگونه تولید می شود؟

ترکیبات نقره (به ویژه نیترات نقره) به عنوان ماده اصلی برای تولید رنگ شیشه زرد هستند. این ترکیبات می توانند طیف رنگی از نارنجی مایل به قرمز تا زرد را تولید کنند. روش حرارت دهی و سرد کردن شیشه می تواند به طور قابل توجهی بر رنگ های تولید شده توسط این ترکیب ها اثرگذار باشد.

اضافه کردن گوگرد، همراه با نمک های کربن و آهن، برای تولید پلی سولفید های آهن استفاده می شود و می تواند شیشه های زردرنگ را از طیف زرد تا تقریبا سیاه به وجود آورد. با کلسیم یک رنگ عمیق زرد می توان تولید کرد.
اضافه کردن تیتانیوم شیشه زردِ قهوه ای تولید می کند. تیتانیوم به ندرت به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب برای تشدید و روشن کردن سایر مواد افزودنی استفاده می شود.

کادمیوم همراه با گوگرد نیز رنگ زرد عمیقی تولید می کند که اغلب در لعاب استفاده می شود. این در حالی است که کادمیوم ماده ای سمی است.

اورانیوم (0.1٪ تا 2٪) می تواند برای تولید شیشه ای به رنگ فلورسنت زرد یا سبز اضافه شود. شیشه اورانیوم به طور معمول به اندازه کافی رادیواکتیو نیست که خطرناک باشد، اما اگر به پودر تبدیل شود، می تواند سرطان زا باشد. به طور مثال، ساب زدن این نوع شیشه و استنشاق آن خطرناک است. اگر اورانیوم با مقدار زیادی از سرب ترکیب شود، شیشه ای به رنگ قرمز سیر تولید می کند.

 

شیشه زرد چگونه تولید می شود و مواد تشکیل دهنده آن چیست؟

 

شیشه زرد چگونه تولید می شود و مواد تشکیل دهنده آن چیست؟

 

شیشه زرد چگونه تولید می شود و مواد تشکیل دهنده آن چیست؟

انواع شیشه های رنگی موجود در چارسیک:

شیشه آبی رنگ کوره ای
شیشه قرمز رنگ کوره ای
ششه سبز رنگ کوره ای
شیشه زرد رنگ کوره ای

مطالب مرتبط:

 

شیشه چگونه تولید می شود؟

شیشه قرمز چگونه تولید می شود و مواد تشکیل دهنده آن چیست؟

شیشه آبی چگونه تولید می شود و مواد تشکیل دهنده آن چیست؟

شیشه های سبز چگونه تولید می شوند و مواد تشکیل دهنده آنها چیست؟

چرا برخی از شیشه های ساده، سبز به نظر می رسند؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *