فیوز گلس یا همجوشی شیشه چیست؟

تکنیک فیوزینگ گلاس یا همجوشی شیشه به ساخت، تهیه و اتصال قطعات شیشه های رنگی یا بی رنگ، بدون استفاده از چسب یا واسطه ی دیگری است. آغاز این تکنیک به لحاظ تاریخی به شیشه گران رومی و مصری نسبت داده می شود چرا که آنان شیشه گران ماهرتری بودند. تکنیک همجوشی شیشه، روش اولیه ساختن اشیاء کوچک شیشه ای در حدود 2000 سال قبل بوده است و بعدها این تکنیک بر طبق اشیاء بدست آمده شیشه ای در تکنیکی به نام هزار گل استفاده شده است. لوازم و تجهیزات مورد نیاز جهت همجوشی شیشه شامل موارد زیر است:

1-کوره

2-قالب

3-پرایمر یا جداکننده قالب

4-دستکش های عایق حرارتی

5-الماس جهت برش شیشه.

کوره ها در این روش تأمین کننده حرارت می باشند و شامل انواع کوره های از بالا حرارتی و از کنار حرارتی موجود است. مورد دیگر، قالب است که یکی دیگر از وسایل مورد نیاز در این تکنیک می باشد که جهت اتصال قطعات شیشه ای به هم مورد استفاه قرار می گیرد و از مواد مختلفی ساخته می شود که شامل قالب های سفال،, فیبری، گچی، فلزی، استیل ضد زنگ، سیمانی، سرامیک برد، سیلیکا و گچ است .

به ساخت، تهیه و اتصال قطعات شیشه های رنگی بدون استفاده از چسب یا واسطه ی دیگر، فیوز گلس یا همجوشی شیشه می گویند. در این روش تولید شیشه از قطعات شیشه های جام رنگی که با فرم های مورد نظر بریده شده اند استفاده می گردد. بدین صورت که قطعاتی که در کنار یکدیگر چیده شده، دوباره در کوره قرار می گیرد و با حرارت دادن به یکدیگر می چسبند. به این ترتیب تزیینات مورد نظر، به شیشه اصلی جوش داده می شود و محصول نهایی یک واحد کل هنری را می سازد.

این هنر، نیازمند مهارت بالا و تجربه است تا شیشه تولید شده دارای استانداردهای لازم باشد. دانستن زمان بندی کوره، اطلاع کافی در مورد شیشه و خواص آن، اطلاعات لازم در مورد رنگ های مورد استفاده، مهارت برش شیشه و خلاقیت در تکنیک فیوزگلس می تواند در بهبود شیشه تولید شده اثرگذار باشد. برای دنبال کردن و فرا گرفتن تکنیک فیوز گلس در ابتدا نیاز دارید تا با آموزش های تئوری و عملی آشنا شوید. این آموزش ها می تواند به عنوان نقطه شروعی محسوب شود که خود در آینده بتوانید با استفاده از آنها هنر فیوزگلس یا همجوشی شیشه را به صورت حرفه ای پی گیرید.

فیوزگلس

 

فیوزگلس

 

فیوزگلس

 

فیوزگلس

مطالب مرتبط:

تاریخچه فیوز گلس یا همجوشی شیشه

تیفانی گلس چیست؟ و چگونه ساخته می شود؟

استین گلاس چیست؟ و به چه آثاری گفته می شود؟

تاریخ ساخت شیشه از باستان تا امروز