لوییس کامفورت تیفانی (Louis Comfort Tiffany) کیست؟

لوییس کامفورت تیفانی هنرمند و طراح آمریکایی است که هنرهای تزئینی را دنبال می کرد و بیشتر شهرت اون در زمینه شیشه های طرح دار و خصوصا در تکنیک تیفانی گلس است. نام او با جنبش هنری آرت نووو گره خورده است. لوییس تیفانی در بسیاری از هنرها فعالیت داشته است، از جمله شیشه های استیندگلس پنجره ها، لامپ ها و آباژورهای دکوراتیو، موزاییک شیشه ای، شیشه بلویینگ، جواهرات، میناکاری، فلزات طراحی شده و … . وی اولین مدیر طراحی در شرکت خانوادگی خود بود که توسط پدرش چارلز لوییس تیفانی تاسیس شده بود.

لوییس کامفورت تیفانی
لوییس کامفورت تیفانی

اوایل زندگی لوییس کامفورت تیفانی

لوییس کامفورت تیفانی در 18 فوریه 1848 در نیویورک آمریکا به دنیا آمد. او در مدرسه ای در آکادمی نظامی پنسیلوانیا در غرب چستر، پنسیلوانیا و آکادمی نظامی ایگلسوود در پرت امبوی، نیوجرسی حضور یافت. اولین آموزش هنری او به عنوان یک نقاش بود که تحت نظر جورج انس (George Inness ) در ایگلسوود، نیوجرسی و ساموئل کلمن (Samuel Colman )در ایروینگتن ( Irvington)، نیویورک تحصیل کرد. او همچنین در آکادمی ملی طراحی در نیویورک در سال های 1867-1866 و با نقاش آکادمی سلطنتی لئون آدولفه-اوگوست (Leon-Adolphe-Auguste Belly) در سال 1869-1868 تحصیل کرد. نقاشی لنداسکیپ تاثیر زیادی بر تیفانی داشت.

فعالیت های لوییس کامفورت تیفانی

تیفانی به عنوان یک نقاش شروع به کار کرد، اما از سال 1875 به شیشه سازی علاقمند شد و در سالهای 1878 و 1860 در چندین تولیدی شیشه در بروکلین کار کرد. او بعدا کارخانه شیشه ای خود را در کورونا، نیویورک، تاسیس کرد و مصمم به ارائه طرح هایی بود که کیفیت شیشه های معاصر را بهبود می بخشید. رهبری و استعداد تیفانی، و همچنین پول و ارتباطات پدرش، باعث شد که این کسب و کار رشد کند.
در سال 1881 تیفانی طراحی داخلی خانه مارک تواین (Mark Twain) را در هارتفورد، کانکتیکات، که همچنان باقی مانده بود، انجام داد. اما مهمترین کار این شرکت در سال 1882 زمانی بود که چستر آلن آرتور (Chester Alan Arthur) بیست و یکمین رییس جمهور آمریکا، از رفتن به کاخ سفید تا زمانی که مجددا بازسازی شده شود، سر باز زد. او تیفانی را که در نیویورک در زمینه طراحی داخلی مشهور شده بود، دعوت کرد تا بازسازی و طراحی داخلی کاخ سفید را بر عهده گیرد.

تیفانی اتاق شرقی، اتاق آبی، اتاق قرمز، اتاق غذاخوری دولتی و سالن ورودی و بازنشستگی را با استفاده از رنگ آمیزی در الگوهای تزئینی، نصب دربهای جدید طراحی شده، تغییر رنگ زمینه با الگوهای متراکم، و البته اضافه کردن تیفانی شیشه ای (تیفانی گلس) به چراغ های روشنایی و پنجره ها و اضافه کردن یک صفحه نمایش شیشه ای از کف تا سقف در ورودی سالن، مرمت کرد. برخی از این شیشه های تزئینی در بازسازی بعدی برداشته شد.
تمایل به تمرکز بر روی هنر شیشه تزئینی توسط لوییس کامفورت تیفانی، منجر به فروپاشی شرکت در سال 1885 شد. در این زمان تیفانی تصمیم به تاسیس استودیو خود را گرفت. شرکت وی در همین سال ثبت شد و در سال 1902 به عنوان استودیو تیفانی شناخته شد.
در ابتدای کار، تیفانی از شیشه های ارزان و بطری ها استفاده کرد چرا که این نوع شیشه ها به دلیل دارا بودن ناخالصی های معدنی شفاف تر از بقیه شیشه های موجود بودند. وقتی که او قادر به متقاعد کردن شیشه سازان نشد که شیشه های شفاف و دلخواه او را تولید کنند، شروع به ساخت شیشه خود کرد. تیفانی از شیشه های اپالستیک در رنگ ها و بافت های مختلف استفاده کرد تا یک سبک منحصر به فرد از شیشه های رنگی ایجاد شود.

اختراع روش فویل مس در استیندگلس توسط لوییس تیفانی

او تکنیک “فویل مس” یا “کاپرفویل” را توسعه داد که با بریدن هر قطعه شیشه و پیچیدن آن با فویل مس و در نهایت، لحیم کردن کل آن ها برای ایجاد پنجره ها و لامپ ها، سطوح وسیعی را که قبلا تولیدشان امکان پذیر نبود، امکان پذیر ساخت. این تکنیک به نام خود او یعنی “تیفانی” نام گرفت.
کار وی را می توان با تکنیک “لید گلس” و “استیندگلس” که سالیان طولانی در اروپا استفاده می شد، مقایسه کرد. در “لیدگلس” تکه های شیشه در کانال های سربی قرار می گرفتند و استیندگلس تکنیک طراحی روی شیشه است.

نمونه کارهای لوییس تیفانی

 

لوییس کامفورت تیفانی
محراب طراحی شده توسط لوییس تیفانی در جامعه جهانی چهارم در شهر نیویورک.

 

لوییس کامفورت تیفانی
شهر مقدس (1905) – دیدگاه سنت جان در جزیره پاتموس( Patmos) یکی از یازده پنجره تیفانی در کلیسای پروتستان ممفیس براون در بالتیمور، مریلند. این پنجره شامل 58 پانل است و به نظر می رسد یکی از بزرگترین پنجره های تکنیک تیفانی است که در استودیوی تیفانی تولید شده است.

 

لوییس کامفورت تیفانی
فرشته رستاخیز (1904)، در موزه هنر ایندیاناپولیس

 

لوییس کامفورت تیفانی
خطبه در کوه در کلیسای خیابان آرلینگتون در بوستون

 

لوییس کامفورت تیفانی.
پنجره سنت آگوستین، در موزه لایتنر (Lightner) سنت آگوستین، فلوریدا.

 

افتخارات لوییس تیفانی:

1893: 44 مدال، نمایشگاه جهانی کلمبیا (شیکاگو)
1900: مدال طلا، مدافع لژیون افتخار (فرانسه)
1900: جایزه بزرگ، نمایشگاه پاریس
1901: جایزه بزرگ، نمایشگاه سنت پترزبورگ
1901: مدال طلا، نمایشگاه بوفالو
1901: مدال طلا، نمایشگاه درسدن
1902: مدال طلا و دیپلم ویژه، نمایشگاه تورین
1904: مدال طلا، نمایشگاه خرید Louisiana در سنت لوئیس
1907: مدال طلا، نمایشگاه Jamestown
1909: جایزه بزرگ، نمایشگاه سیاتل
1915: مدال طلا، نمایشگاه پاناما
1926: مدال طلا، نمایشگاه فیلادلفیا

 

موزه چارلز هاسمر مورس در فلوریدا، جامع ترین مجموعه آثار لوییس کامفورت تیفانی را شامل می شود. از جمله طلا و جواهر تیفانی، سفال، نقاشی، شیشه دکوراتیو، شیشه های مونتاژ شده با سرب، لامپ و تیفانی گلس.

 

مطالب مرتبط:

استین گلاس چیست؟ و به چه آثاری گفته می شود؟

تیفانی گلس چیست؟ و چگونه ساخته می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *