چرا برخی از شیشه های ساده، سبز به نظر می رسند؟

حتما شما هم به این نکته پی برده اید که شیشه بی رنگ نیز حاوی مقدار کمی از رنگ سبز است. این به دلیل وجود ناخالصی در شیشه است. هرچه مقدار ناخالصی در شیشه بی رنگ بیشتر باشد، سبزینگی آن بیشتر خواهد بود.

ناخالصی شیشه

شیشه معمولی سدیم آهک اگر در ضخامت نازک باشد، بدون رنگ به نظر می رسد. اگر چه ناخالصی های اکسید آهن یک طیف رنگ سبز را در آن ایجاد می کند که در شیشه های ضخیم بیشتر به چشم می آید.سبزینگی شیشه به طور کلی به دلیل وجود ناخالصی در مواد اولیه آن است.

 

از بین بردن ناخالصی و سبزینگی شیشه

تعدادی مواد افزودنی وجود دارد که برای کاهش طیف رنگ سبز در شیشه های شفاف مورد استفاده قرار می گیرد. ضرورت افزودن این مواد به دلیل زیبایی و شفافیت بیشتر است. اگر شیشه برای پنجره ساده و به صورت قطعات بزرگ استفاده شود، وجود نداشتن این طیف رنگ سبز بسیار حائز اهمیت است. افزودنی هایی که رنگ سبز را کاهش می دهند، شامل دی اکسید منگنز است که پرمنگنات سدیم را تولید می کند. سلنیوم نیز از دیگر افزودنی هایی است که مورد استفاده قرار می گیرد.

 

چرا برخی از شیشه های ساده، سبز به نظر می رسند؟

شیشه کریستال

سبزینگی شیشه یکی از دغدغه های اصلی در تولید شیشه است. به شیشه هایی که ناخالصی کمتری دارند و رنگ سبز در آنها کمتر دیده می شود، اصطلاحا شیشه های کریستال می گویند. شیشه های شفاف نسبت به شیشه های رنگی ضریب عبور نور بسیار بالایی دارند. این شیشه ها از نظر دید، نیز کاملا شفاف بوده و اجسامی را که در پشت آنها قرار دارد به طور کامل نشان می دهند.

 

کیفیت شیشه

شیشه های شفاف در کیفیت های مختلفی تولید می شوند. دقت در تولید، استفاده از دستگاه های پیشرفته، دانش روز و تجربه از اهم مواردی است که بر کیفیت شیشه های تولیدی اثرگذار هستند. بعضی از شیشه های نامرغوب ممکن است که دارای دویدگی باشند و یا نقطه تمرکز داشته باشند، تصویر اجسامی که در پشت آن قرار دارد را به خوبی و به صورت واقعی نشان ندهند و تنالیته رنگ سبز در آنها زیاد باشد. نباید فراموش کرد که کیفیت شیشه ها متعاقبا بر کیفیت و روان محیط اثرگذار خواهد بود، لذا در انتخاب شیشه ها برای درب ها، پنجره ها و سقف ها باید دقت لازم اتخاذ شود.

 

چرا برخی از شیشه های ساده، سبز به نظر می رسند؟

مطالب مرتبط:

 

شیشه چگونه تولید می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *