ابزار و مواد لازم برای تکنیک استین گلس

ابزار و مواد لازم برای تکنیک استین گلس در این مطلب به تفصیل شرح داده خواهد شد.

استین گلس! یا استیندگلس! یا استین گلاس! یا استیند گلاس! (stained glass) تکنیکی است که در آن قطعات کوچک شیشه بوسیله فلز در کنار هم مونتاژ می شوند. این تکنیک با این نام و این تعریف در ایران شناخته شده است. اما در اصل stained glass به تکنیک طراحی روی شیشه نیز اطلاق می شود که در آن هنرمند در قالب نقاش شروع به نقاشی روی شیشه می کند. آنچه که امروز راجع به آن می خواهیم صحبت کنیم، تکنیکی است که در آن فلز (نوارهای سربی یا برنجی) به کار رفته است و با نام lead glass در سراسر جهان شناخته می شود. اما در کشور ما این تکنیک نیز با نام استین گلاس شناخته می شود.

ابزاری که در این تکنیک مورد نیاز است عبارتند از:

الماس برش شیشه

انبر جداکننده شیشه (انبر شیشه گیر)

انبر خط زن شیشه

انبر برش سرب

قلع جهت لحیم کاری

هویه

روغن مخصوص لحیم کاری

سرب

 

الماس برش شیشه

الماس های برش شیشه نفتی در دو نوع قلمی و مشتی وجود دارند. به هیچ عنوان نمی توان گفت که کدام یک از آنها برای برش مناسب تر است. آنچه که در انتخاب بین این دو نمونه تاثیر گذار است، راحت بودن و عادت داشتن به هرکدام از این دو نمونه است. برندهای مختلفی از الماس ها وجود دارند. از برندهای چینی گرفته تا آلمانی و ژاپنی. استفاده از الماس مناسب در برش خوب تاثیرگذار است. در صورتی که الماس دارای استانداردهای لازم نباشد، جداسازی شیشه با مشکل مواجه می شود و پس از جدا سازی نیز لبه های برش خورده شیشه صاف نیستند و دندانه دار می شوند. البته این مشکل تنها به نوع الماس بستگی ندارد، بلکه به نحوه استفاده از الماس و شیوه درست استفاده از آن نیز وابسته است.

الماس برش شیشه قلمی از نوع نفتی
الماس برش شیشه قلمی از نوع نفتی

 

الماس برش شیشه مشتی از نوع نفتی
الماس برش شیشه مشتی از نوع نفتی

 

انبر جداکننده شیشه

انبر شیشه گیر

انبرهای جداکننده یا انبر شیشه گیر متداول ترین نمونه انبر برای جداسازی شیشه هستند. پس از اینکه خط الماس بر روی شیشه ایجاد شد، با استفاده از این انبر می توان شیشه را از هم جدا کرد. نحوه قرارگیری این انبر بر روی شیشه به صورت مماس بر خط الماس است. در حالی که انبر خط زن به صورت عمود بر خز الماس قرار می گیرد.

انبر شیشه گیر
انبر جدا کننده شیشه 6 اینچی

 

انبر شیشه
انبر جدا کننده شیشه سر تخت 8 اینچی

انبر خط زن

انبر خط زن شیشه یکی دیگر از انبرهایی است که برای جدا سازی شیشه پس از ایجاد خط الماس مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع انبر به صورت عمود بر خط الماس قرار گرفته و با توجه به انحنایی که در لبه خود دارد باعث بهتر جدا کردن شیشه می شود. انبر خط زن برای جدا سازی خط برش های منحنی یا ممتد بسیار کاربردی بوده و از شکست شیشه جلوگیری می کند.

انبر خط زن
انبر جداکننده شیشه سر گرد (خط زن)

 

انحنای لبه انبر خط زن
انحنای لبه انبر خط زن

 

انبر برش سرب

انبر برش سری دیگر ابزاری است که استفاده از آن برای تکنیک استیند گلس بسیار ضروری است. این انبر با هر بار برش سرب، دو مقطع از آن حاصل می کند که هر دوی آنها با توجه به طرح اجرایی قابل استفاده خواهند بود.

انبر لدکیم
انبر برش لدکیم

قلع

قلع برای لحیم کاری و در انتهای مونتاژ شیشه ها کاربرد دارد. با انجام لحیم کاری، استین گلاس تثبیت شده و مقاوم می گردد. در مقاطعی که نوارهای فلزی به هم می رسند، با استفاده از قلع و با انجام لحیم کاری، این مقاطع یکنواخت شده و از نظر زیبایی ظاهری نیز جلوه پیدا می کنند.

لحیم خشک 63 درصد

هویه

هویه های مختلفی با درجه وات های متنوعی در بازار موجود است. اما باید با توجه به استانداردها و ضرورت ها، آنچه که برای تکنیک استین گلاس و تیفانی کاربرد دارد، انتخاب شود. هویه ها و سر آنان در اجرای لحیم خوب و جوشکاری تمیز، بسیار اثرگذارند.

هویه باکس شیشه ای تیفانی رسا

روغن مخصوص لحیم کاری

روغن مخصوص لحیم کاری با توجه به نوع قلع و نوع لحیم کاری که برای استیند گلاس انجام می شود، یکی از مواد ضروری محسوب می گردد. این روغن در انجام لحیم کاری تمیز و اجرای استانداردهای لازم جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

روغن فلاکس مایع
روغن فلاکس مایع

مفتول سربی (لدکیم)

سرب ها در مقاطع مختلفی برای این کار قابل تولید هستند. نوارهای سربی در ایجاد استحکام در تکنیک استین گلاس نقش دارند. سرب های نواری که با نام لدکیم شناخته می شود اگر دارای شاخص های مناسب و استاندارد باشند، می تواند در مونتاژ شیشه تمیز و بی مشکل شیشه ها بسیار تاثیر گذار باشد.

لدکیم

شما می توانید با مراجعه به قسمت ابزار و مواد، نسبت به خرید ابزار و مواد استین گلاس از چارسیک اقدام نمایید.

مطالب مرتبط:

مراحل ساخت شیشه استین گلاس

همه چیز درباره طراحی شیشه استیندگلاس

استین گلاس چیست؟ و به چه آثاری گفته می شود؟

معرفی تکنیک استیند گلاس و شیوه ساخت و اجرای آن

2 دیدگاه برای “ابزار و مواد لازم برای تکنیک استیند گلس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *