گنبد شیشه ای استیند گلس بر مبنای الگوهای معماری ایرانی

معماری اصیل ایرانی از دیرباز دارای ۵ اصل مهم بوده است که تمام بناهای شاخص و ماندگار طبق آن طراحی و اجرا شده اند. این ویژگی ها عبارتند از:

۱- مردم واری: رعایت تناسبات انسانی(درب ورودی ها، تاقچه ها، پنجره ها و …). استفاده از پنام در سقف
۲- پرهیز از بیهودگی: اسراف نکردن. تزئینات موجود در بناهای ایرانی بیشتر جنبه بنیادی و عملکردی داشته است، مثلا کاربندی ها و گره سازی ها به عنوان پنام (عایق) نیز استفاده می شدند. در زیگوزات چغازنبیل ازاره ها(پاخورها) را آمود می کردند تا هنگام رفت و آمد و برخوردها باعث فروریختن دیوار نشود.
۳- نیارش: دانش ایستایی، فن ساختمان و ساختمایه شناسی(مصالح شناسی) است. استفاده از پیمون یا به اصطلاح امروزی مدولار بودن طراحی زیر مجموعه نیارش است.
۴- خودبسندگی: استفاده از ساختمایه بوم آورد. به این معنی که مصالح ساختمانی از محل اجرای پروژه تامین می شده است. سرعت بیشتر در ساخت بنا و سازگاری بیشتر بنا با محیط از نتایج خودبسندگی است. مثلا به وجود آمدن گودال باغچه ها در خانه های کاشانی، به این دلیل بوده است که از خاک آن برای ساختن خشت استفاده می شده و یا استفاده از گنبد برای پوشش دهانه های بزرگ از نتایج خودبسندگی است.
۵- درونگرایی: حفظ حریم شخصی، بنا بر باورهای مردم.

۱- مردم واری

مردم واری یکی از مهمترین ویژگی های معماری ایرانی است. رعایت تناسبات و ایجاد فضایی آرامش بخش که شخص در آن فضا احساس راحتی و امنیت داشته باشد از مواردی است که در این اصل دنبال می شود. گنبد از عناصری است که سابقه بسیار طولانی در معماری ایرانی و اسلامی داشته و همواره جزئی جدایی ناپذیر از آن بوده است. گنبد برای پوشاندن دهانه های بزرگ به وجود آمد. گنبد شیشه ای پیرو این اصل محسوب می شود، از آنجایی که ساخت گنبد شیشه ای با تکنیک استیند گلاس کاملا منطبق بر روانشناسی محیطی و ایجاد زیبایی بصری و در نتیجه به وجود آوردن احساسات غنی در ببیننده است. مهمترین بخش مربوط به مردم واری در گنبد شیشه ای استین گلاس، قطعات شیشه به کار رفته در آن است که با توجه به مقیاس های انسانی در نظر گرفته می شوند.

نورگیر سقفی تزئینی مدرن و کلاسیک چارسیک

۲- پرهیز از بیهودگی

دومین اصل از اصول پنجگانه معماری ایرانی، پرهیز از بیهودگی است. ایرانیان همواره سعی بر آن داشتند یا از عناصر زینتی استفاده نکنند یا اگر از آن استفاده می کنند علاوه بر زیبایی ظاهری، به آن عنصر در ساختمان نیاز باشد. گنبدهای شیشه ای استیند گلاس که در چارسیک طراحی و ساخته می شوند، علاوه بر زیبایی و زینت بخشیدن به فضای داخلی، قادر به پوشاندن سطحی وسیع هستند که کاملا قابل آب بندی است. از دیگر مواردی که گنبد شیشه ای استین گلاس را مورد توجه قرار می دهد، تامین کامل نور برای فضای داخلی است. نقش و نگارها و رنگ هایی که در گنبد شیشه ای به کار رفته است علاوه بر زیبایی، نور را تصفیه می کند و از عبور نورهای مزاحم به داخل فضا جلوگیری به عمل می آورد. پس یک گنبد شیشه ای استیند گلاس تنها دکوراتیو و تزئینی نیست، بلکه کاملا کاربردی و عملگراست.

نورگیر سقفی تزئینی مدرن و کلاسیک چارسیک

۳- نیارش

نیارش به معنای فن اجرایی و ایستایی ساختمان می باشد. استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و نرم افزارها و سخت افزارهای به روز در بخش های مختلف چارسیک باعث طراحی چندین نوع سازه خاص و متفاوت گردیده است که می توانید در بخش های دیگر با انواع آن ها آشنا شوید. یکی از اصطلاحاتی که در این اصل بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، “پیمون” می باشد که امروزه با نام “مدول” در معماری از آن یاد می شود. این اصطلاح در طراحی الگوهای شیشه که به دست هنرمندان توانای چارسیک انجام می شود نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ساخت گنبد شیشه ای استیندگلس توجه به وزن و بار وارده به سازه، کاملا در نظر گرفته شده و با توجه به آن سازه طراحی و ساخته می شود. در مورد شیشه ها و همچنین نحوه اجرای آنان با بالاترین کیفیت ممکن نیز تمهیدات بسیار ویژه و خاصی مورد نیاز است که تمام این تمهیدات در چارسیک مد نظر قرار می گیرد.

گنبد شیشه ای استیند گلس بر مبنای الگوهای معماری ایرانی

۴- خود بسندگی

خود بسندگی چهارمین اصلی است که به بررسی آن می پردازیم. این بدان مفهوم است که گذشتگان ما سعی بر آن داشته اند تا بناهای خود را با مصالح بوم آورد(محلی) طراحی و اجرا نمایند. فلز و شیشه دو عنصری است که در کشور ما و در جای جای آن به وفور یافت می شود. همچنین این دو عنصر از گذشته های دور همواره در صنعت ساختمان کشور مورد استفاده قرار گرفته است. از این سوی خودبسندگی به طور کامل در مورد گنبد شیشه ای استین گلاس وفق پیدا می کند و گنبد شیشه ای استین گلس مطابق بر معماری ایرانی است. البته باید به این نکته توجه کرد که مفهوم خودبسندگی با توجه به یکسان سازی فرهنگی، پیشرفت تکنولوژی و ارتقای صنعت حمل و نقل، امروزه در چه جایگاهی قرار دارد.

گنبد شیشه ای استیند گلس بر مبنای الگوهای معماری ایرانی

۵- درونگرایی

ساده ترین راه ایجاد این ویژگی مسدود کردن کامل روزنه ها و قطع ارتباط داخل و بیرون بناست که این امری است ناممکن و غیر عقلانی. گنبد شیشه ای که با تکنیک استیندگلس ساخته شده است، طراح و پیمانکار را قادر می سازد که دید بیرون به درون و درون به بیرون را کاملا تحت کنترل خود در آورد. این ویژگی سبب می شود که گنبد شیشه ای استیندگلاس کاملا مطابق با درونگرایی باشد. این در حالی است که نور مطلوب و مورد نیاز، به راحتی از پس نقش و نگار خیره کننده این گنبدها عبور کرده و به فضای داخل منتقل می شود.
چارسیک با توجه به مبانی و اصول معماری اصیل ایرانی، به دنبال طراحی و اجرای گنبدهای شیشه ای استیندگلاس به صورت کاملا استاندارد و مطابق با متودهای طراحی روز دنیاست. اگر به دنبال اضافه کردن فضایی خیره کننده و بکر به طراحی داخلی خود هستید، گنبد شیشه ای استیندگلاس بهترین انتخاب ممکن است. برای مشاوره فنی و تخصصی با ما در تماس باشید…

نورگیر سقفی تزئینی چارسیک

گنبد شیشه ای استین گلس عظیمیه کرج

 

نورگیر سقفی شیشه ای تزئینی چارسیک. گنبد شیشه ای دکوراتیو

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *