ابزار شیشه بری

ابزار شیشه بری، امروزه از تنوع بالایی برخوردار است. در این مطلب سعی داریم با ابزارهای ضروری و متداولی که در برش شیشه مورد استفاده قرار می گیرد، آشنا شویم.

 

شیشه به عنوان متریالی برای فضاهای متنوع مورد استفاده قرار می گیرد. از شیشه های درب و پنجره گرفته تا پارتیشن ها ، قفسه های شیشه ای و شیشه های تزئینی و دکوراتیو . امروزه شیشه به عنوان یکی از ضروری ترین مواد و متریال های ساختمانی محسوب می شود و استفاده از آن در فضای داخلی یا خارجی ساختمان امری اجتناب ناپذیر است.

 

سقف شیشه رنگی لوکس جردن چارسیک
نمونه استفاده از شیشه استیندگلس در سقف توسط چارسیک

شیشه در الگوها و طرح های مختلفی قابل برش است. اما برش شیشه نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد و هرکسی از عهده آن بر نمی آید. ابزار هایی که برای برش شیشه مورد استفاده قرار می گیرد، تاثیر بسیار مهمی در کیفیت نهایی آن دارند. برای برش شیشه از الماس های مخصوص استفاده می شود. الماس هایی که با ایجاد یک خط نازک بر روی شیشه و متعاقبا جدا کردن آن ، سهم بزرگی در ابزارهای مربوط به شیشه را دارا هستند.

 

اگر بخواهیم نگاه دقیق تر و کلی تری به ابزارهای شیشه بری بیندازیم، ابزارهای برش شیشه به دو دسته الماس ها و انبرها تقسیم می شوند. در ادامه با انواع این ابزارها آشنا می شویم.

الماس شیشه بری

الماس نفتی یکی از ابزارهای متدوالی است که برش شیشه را راحت تر می کند. با استفاده از الماس نفتی می توان شیشه را در شکل های مختلفی برش داد . الماس های نفتی در کیفیت های مختلف و تحت برندهای متنوع عرضه می شوند. اما به طور کلی می توان آنها را به سه سته تقسیم کرد : 1- الماس قلمی 2- الماس تفنگی (مشتی) 3الماس های گرد بر

 

الماس شیشه تویو
الماس قلمی
الماس تفنگی نفتی
الماس تفنگی
الماس گردبر شیشه نفتی
الماس گردبر شیشه

 

البته انواع متنوعی از الماس های دیگر نیز موجود است که می توانید با مطالعه مقاله روبرو، بیشتر با آنها آشنا شوید: انواع الماس شیشه بری

 

  • استفاده از الماس قلمی نفتی، نیاز به مهارت بیشتری نسبت به دو نمونه دیگر دارد. برش با این نمونه الماس نیاز به تسلط کافی و تجربه زیادی دارد.
  • کار با الماس مشتی یا تفنگی نسبت به الماس قلمی راحت تر است و استفاده از آن برای افراد آماتور گزینه ای بسیار مطلوب است. این نمونه از الماس تسلط فرد را بر روی پروسه برش افزایش داده و باعث بالا رفتن دقت در برش می شود.
  • الماس های گرد بر همانگونه که از اسمشان پیداست، برای برش دایره مورد استفاده قرار می گیرند. این نمونه از الماس ها با دارا بودن خط کش ، برش دایره در قطر های مختلف و با اندازه های دقیق را میسر می کنند.

چارسیک با ارائه و فروش انواع الماس ها و همچنین دیگر ابزار های مربوط به برش شیشه ، سال هاست که توانسته است سهمی شاخص در ارائه خدمات برای هنرجویان، هنرمندان و استادکاران داشته باشد.

نفت شیشه بری

نفت برای شیشه بری و به خصوص استفاده برای الماس های نفتی می تواند بریدن شیشه را راحت تر و تمیز تر کند. اگر به هر مغازه یا کارگاه شیشه بری سر بزنید، نفت را به عنوان یکی از مواد ضروری و موجود در آنجا خواهید دید. امروزه استفاده از نفت برای برش شیشه، با هر نوع الماس شیشه بری، بسیار معمول و البته ضروری محسوب می شود.

نفت شیشه بری

دلیل استفاده از نفت در شیشه بری

استفاده از نفت برای نوک الماس در شیشه بری دو دلیل می تواند داشته باشد:

۱- باعث حرکت روان الماس بر روی شیشه می شود

۲- اینکه به دلیل دارا بودن پارافین، جدا شدن شیشه را راحت تر می کند. از نفت شیشه بری می توان برای الماس های نفتی یا هرنوع دیگری از الماس استفاده کرد.

 

انبرهای جدا کننده شیشه

انبرهای جدا کننده به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

1- انبرهای جدا کننده ای که مماس بر خط الماس قرار می گیرند؛

2- انبرهای جدا کننده ای که عمود بر خط الماس قرار می گیرند.

 

مورد اول یعنی انبرهای جدا کننده ای که مماس بر خط الماس قرار می گیرند، در طرح ها و سایز های مختلفی وجود دارند. در ابزارهایی که چارسیک ارائه می کند، انبر جداکننده سرپهن و انبر جداکننده 6 اینچی کد09 و انبر جداکننده 6 اینچی کد 73 از جمله این انبرها هستند.

 

انبر جدا کننده شیشه کوچک
انبر 6اینچی کد 09 (نوع اول)
انبر شیشه کوچک
انبر 6 اینچی کد73 (نوع اول)
انبر جدا کننده شیشه لبه پهن
انبر سر پهن تخت (نوع اول)
انبر شیشه لبه منحنی
انبر خط زن لبه گرد (نوع دوم)

 

​مورد دوم یعنی انبرهای جدا کننده ای که عمود بر خط الماس قرار می گیرند نیز در طرح ها و سایز های متنوعی وجود دارند. انبر خط زن شیشه سرگرد که در چارسیک عرضه می شود. از جمله این انبرهاست.

 

تفاوت اصلی در به کار گیری این دو نوع انبر است. انبر نوع اول، مماس بر خط الماس ایجاد شده بر روی سطح شیشه قرار می گیرد؛ در حالی که ابر خط زن عمود بر خط الماس قرار گرفته و باعث جدا سازی شیشه می شود.

 

آموزش برش شیشه
نحوه قرارگیری انبر ساده بر روی خط الماس
آموزش برش شیشه
نحوه قرارگیری انبر لبه منحنی بر روی خط الماس

 

دستگاه ساب شیشه

اگر می خواهید بعد از برش دادن شیشه، لبه های تیز و زائده های آن را از بین ببرید، می توانید از دستگاه ساب شیشه استفاده کنید.

 

آموزش برش شیشه

 

حفظ ایمنی در برش شیشه

برای حفظ ایمنی و جلوگیری از آسیب های بدنی در هنگام برش شیشه، می توانید از دستکش شیشه بری و عینک ایمنی استفاده کنید.

 

آموزش برش شیشه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *