تفاوت شیشه و آینه

تفاوت شیشه و آینه را از چند نقطه نظر می توان مورد بررسی قرار داد. اولین تفاوت شیشه و آینه در نوع متریال و جنس آنهاست که باعث می شود کاربرد آنها در فضا را تحت الشعاع قرار دهد. در این مطلب سعی خواهیم کرد تا تفاوت این دو را از این منظر مورد بررسی قرار دهیم.

آینه چیست؟

در ابتدا باید تکلیف شیشه و آینه را مشخص کنیم. آینه در واقع یک شیشه است که از یک طرف جیوه کاری شده است و هیچ تفاوت دیگری از نظر نوع متریال با شیشه ندارد!
حالا باید ذکر کنیم که با انجام جیوه کاری بر روی شیشه و تبدیل آن به آینه چه تفاوت های بین این دو حاصل می شود. با انجام جیوه کاری و به وجود آمدن آینه، می توان این تفاوت ها را بین آینه و شیشه در نظر گرفت:

نما

اولین تفاوت شیشه و آینه در نمای آنهاست. شیشه دو طرف نماست. به این معنی که از هر دو طرفی که به آن نگاه کنیم تفاوتی در آن نمیبینیم. در حالی که آینه از یک طرف تصویر را منعکس می کند و از طرف دیگر جیوه آن به چشم می آید. همین تفاوت باعث می شود که ما از آینه بر روی دیوار استفاده کنیم، چون یک طرف آن برای ما مهم است و آن قسمتی است که تصویر را منعکس می کند. در حالی که کار کردن شیشه بر روی دیوار بسیار بی معنی به نظر می رسد.

(البته ذکر این نکته ضروری است که بعضی از شیشه های خاص مانند شیشه های پمشت کابینتی و یا شیشه هایی که به عنوان تخته وایت برد مورد استفاده قرار می گیرند نیز یک طرف نما هستند و بر روی دیوار نیز کار می شوند! در اینجا منظور، شیشه های معمولی است)

شفافیت

دومین تفاوت شیشه و آینه را می توان در شفافیت دانست. شما با نگاه کردن در آینه نمی توانید سمت دیگر آینه را ببینید و فقط تصویر منعکس شده خود را خواهید دید. در حالی که با نگاه کردن در شیشه (البته اگر مات نشده باشد) می توانید سوی دیگر آن را ببینید.

این دو تفاوت با عث شده است تا اغلب از شیشه به عنوان پارتیشن و جداکننده و از آینه به عنوان عنصری که بر روی دیوار نصب می شود، استفاده شود. البته باز هم ذکر این نکته ضروی است که از آینه نیز می توان به عنوان پارتیشن استفاده نمود، در صورتی که دو آینه از پشت به هم چسبیده تا از هر دو طرف آینه به نظر برسند!

عبور نور

سومین تفاوت آینه و شیشه را می توان در عبور نور جستجو کرد. آینه نور را عبور نمی دهد. در حالی که شیشه چه به صورت مات و چه به صورت شفاف یا انواع دیگری از آن مثل شیشه رفلکس و رنگی، نور را از خود عبور می دهد. این تفاوت باعث می شود که شیشه با عبور نور طبیعی یا مصنوعی به عنوان عنصری روشنایی بخش در محیط قرار گیرد. در حالی که روشنایی بخشی آبنه کاملا متکی به انعکاس است.

انعکاس

چهارمین تفاوت بین شیشه و آینه انعکاس است. هرچند شیشه رفلکس انعکاس کمی در طول شب و روز دارد و انواع بسیار خاصی از شیشه های دیگر می توانند تصویر را منعکس کنند، اما به طور کلی شیشه منعکس کننده تصاویر محسوب نمی شود. در حالی که آینه بسته به کیفیت جیوه ای که بر روی آن انجام شده است، می تواند تصویر را باکیفیت بسیار مطلوبی و به صورت کاملا واقعی منعکس کند.

 

نتیجه گیری نهایی در مورد شیشه و آینه

همانطور که مطالعه کردید، شیشه و آینه در جنس تفاوت چندانی با هم ندارند و می توان آینه را نیز نوعی شیشه در نظر گرفت که از یک طرف جیوه کاری شده است. به طور کلی شیشه و آینه به دلیل یکسانی در نوع متریال، در برش و انواع ابزار نیز تقریبا یکسان هستند. آینه اما به دلیل داشتن جیوه، نیاز به ظرافت های بیشتری در برش و ابزار برای محافظت از جیوه دارد.

شما می توانید انواع شیشه های تزئینی ساختمانی اعم از شیشه نورگیر نشکن، شیشه درب لابی، سقف های شیشه ای، نورگیر سقفی گنبدی، شیشه های تزئینی تیفانی و … را در چارسیک سفارش داده و در سریع ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

مطالب مرتبط:

انتخاب طرح و رنگ آینه از بین محصولات چارسیک

آینه تراشدار
آینه تراشدار

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *