سیر تاریخ تحول در تولید شیشه از زمان باستان تا امروز

اولین شیشه ساخت بشر

تاریخ تولید شیشه از باستان تا امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده است. نخستین شیشه ای که در دوره نوسنگی مورد استفاده قرار گرفت و شناخته شده است، برای ساخت سلاح و اشیاء تزئینی مورد استفاده قرار گرفت. این شیشه ها از نوع شیشه های طبیعی (شیشه آتشفشانی سیاه) بود. اولین شیشه ساخته شده توسط انسان شیشه ای است که در حدود ۳۵۰۰سال قبل از میلاد در مصر و بین النهرین شرقی ساخته شده است. کشف شیشه بلویینگ در حدود ۱ قرن قبل از میلاد، موفقیت بزرگی در ساخت و تولید شیشه به حساب می آید.

 

ابداعات باستانی برای شیشه

شیشه ابتدا در دنیای باستانی ساخته شد، اما در مورد اولین تلاش های انسان برای ساخت شیشه، اطلاعاتی در دست نیست. گردنبند و دانه های شیشه ای در بین النهرین و در حدود۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده اند. بعدها، ساخت شیشه در مصر در حدود ۱۵۰۰قبل از میلاد بسط و توسعه یافت.

(آیا تا به حال این سوال برای شما به وجود آمده است که شیشه چگونه ساخته می شود؟ مواد تشکیل دهنده آن چیست؟ یا چند نوع شیشه وجود دارد؟ شما می توانید با کلیک بر روی موضوع فوق، در مورد روند ساخت شیشه و اطلاعات مربوط به آن اطلاعاتی را فرا گیرید.)

تاریخ تولید شیشه

در زمان جنگ های صلیبی، تولید شیشه در ونیز توسعه یافت و این شهر به مرکز شیشه سازی جهان غرب تبدیل شد. در سال ۱۲۹۱ تجهیزات شیشه سازی به جزیره مورانو منتقل شد. در طول قرن پانزدهم میلادی، شیشه ساز ونیزی، آنجلو باروویر(Angelo Barovier )، شیشه کریستال را که شیشه ای تقریبا بی رنگ و شفاف است، کشف کرد.

در اواخر دهه ۱۵۰۰میلادی، بسیاری از ونیزی ها به شمال اروپا رفتند تا زندگی بهتری را شروع کنند، این در حالی بود که حرفه خود و کارخانه های تولید شیشه را نیز با خود منتقل کردند و هنر شیشه ای ونیزی را برای مناطق دیگر به ارمغان آوردند.

 

تولید شیشه در عصر مدرن

تا سال ۱۵۷۵، شیشه سازان انگلیسی شیشه های خود را در ونیز ساخته تولید می کردند. در سال ۱۶۷۴، یک شیشه ساز انگلیسی به نام جورج راونسکرافت (George Ravenscroft ) شیشه های مونتاژی را اختراع کرد.اولین کارخانه شیشه ای در ایالات متحده در جیمزتاون، ویرجینیا در سال ۱۶۰۸ میلادی ساخته شد.

در اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی تقاضای زیادی برای پنجره شیشه ای وجود داشت که به نام شیشه تاج معروف است. در دهه ۱۸۲۰ میلادی ساخت بطری های شیشه ای و فلاسک های شیشه ای دمیدنی با اختراع یک ماشین دستی پایان یافت. در سال های ۱۸۷۰ اولین دستگاه نیمه اتوماتیک ساخت بطری اختراع شد.

بعد از سال ۱۸۹۰ میلادی استفاده، توسعه و ساخت انواع شیشه ها رشد چشمگیری داشت. ساخت ماشین آلات برای تولید دقیق و مستمر مجموعه از محصولات شیشه ای توسعه یافت. در سال ۱۹۰۲، ایروینگ دبلیو کلبرن (Irving W. Colburn ) ماشین کشش شیشه ای را اختراع کرد که تولید انبوه پنجره های شیشه ای را امکان پذیر ساخت. در سال ۱۹۰۴، مهندس آمریکایی مایکل اوونز(Michael Owens) دستگاه اتوماتیک تولید بطری را ابداع کرد.

 

سیر تاریخ تحول در تولید شیشه از زمان باستان تا امروز
مایکل اوونز(Michael Owens)

 

در سال ۱۹۵۹، کشف انقلابی سر آلستر پیلکینگتون (Sir Alastair Pilkington) تولید شیشه های تخت را امکان پذیر ساخت. این کشف آنچنان اتقلابی و تغییر دهنده بود که امروزه نیز حدود ۹۰ درصد از شیشه های تخت، با این روش تولید می شوند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع تمام مقالات ما را بخوانید.

 

سر آلستر پیلکینگتون. سیر تاریخ تحول در تولید شیشه از زمان باستان تا امروز
سر آلستر پیلکینگتون(Sir Alastair Pilkington)

 

تهیه و تنظیم: چارسیک

 

مطالب مرتبط:

سیر تحول استین گلاس در قرن بیست و یکم

 

اختراع شیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *