دلیل استفاده از استین گلاس در کلیسا

چرا در طراحی اماکن مذهبی و تاریخی از شیشه استیند گلس استفاده می شد؟

کلیساها، به‌ویژه مکان‌های تاریخی‌تر و قدیمی‌تر، به دلیل داشتن پنجره‌ها و نماهای خیره‌کننده شیشه‌ای مشهور هستند. درواقع، پنجره های کلیسا ابتدا در قرن چهارم میلادی از شیشه‌های رنگ‌آمیزی که به استین گلاس معروف هستند استفاده کرده اند. بسیاری از مردم به این فضاها و مکان‌ها در سراسر جهان سفر می‌کنند تا ایت زیبایی شگفت آور را تماشا کنند. باور کنید یا نه چندین دلیل جالب وجود دارد که در کلیساها شیشه های استیند گلاس در انواع مختلف استفاده‌شده است که در زیر آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

برای ایجاد روشنایی و جلوه های بصری در پنجره های مرتفع و عظیم در فضاها و مکان های تاریخی و مذهبی، به طراحی نورگیری طرح دار و رنگی نیاز بوده است. انعکاس نور و استفاده از شیشه‌ رنگی باعث ایجاد تنالیته های رنگی و نورپردازی طبیعی و بسیار زیبا می‌شد. موتیف ها و طرح های موجود در شیشه‌ها نیز به نور خورشید اجازه رقصیدن می‌داد و بر زیبایی مکان می‌افزود. این امر حالات عرفانی نمازگزاران و عبادت‌کنندگان در فضا را افزایش می‌داد و باعث ایجاد فضایی تاثیر گذار می گردید.

شیشه کلیسا

آشنایی مردم با مفاهیم طراحی استیند گلس

وقتی مکان‌های مذهبی خصوصا کلیساها ساخته شد، بسیاری از مردم با مفاهیم و معماری آن آشنا نبوده و با آن فضا غریبه بودند. پنجره‌های شیشه‌ای رنگی، طرح‌هایی از انجیل را تشان می داد که تصاویری دربردارنده عقاید مسیحیت بود. همگی این تصاویر در الگوهای طراحی شیشه‌ های استین گلاس تداعی می شد. این نوع طراحی برای ایجاد ارتباط با مردم و سوق دادن آن‌ها به داخل فضا و ارتباط برقرار کردن با عقاید مسیحیت بود. در فضاهای دیگر تاریخی و مذهبی مثل مساجد، استفاده از رنگ‌ها و نورپردازی‌ها باعث آرامش روح و نیازِ بودن در فضا را به وجود می آورد.

استیندگلاس در کلیسا

رنگ‌های مختلف استیند گلس در کلیساها نمایانگر موارد مختلفی است. به‌عنوان‌مثال، قرمز نشان‌دهنده خون مسیح است و یادآوری رنج‌های اوست. آبی رنگ آسمان است، نمادی از بهشت ​​و تقوا و غالباً با مریم باکره در ارتباط است. رنگ همچنین در اماکن مذهبی مثل مسجد معانی مختلفی دارد: رنگ سبز نشانه حالات عرفانی و عبودیت است. آبی فیروزه‌ای رنگ آرامش‌بخش است و … . استیند گلس در این اماکن، چه برای تزئین و چه برای یادگیری مفاهیم الهی باشد، زیبایی درخشان آن‌ها را نمی توان انکار کرد.

استین گلاس در کلیسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *