استیندگلس و نور خورشید

آیا اشعه ماوراءبنفش شیشه‌های رنگی را از بین می‌برد؟

وقتی استیندگلس در مجاورت نور خورشید قرار می گیرد، دغدغه هایی به وجود می آید که ممکن است سوال برانگیز باشند. ما در تیم چارسیک، با پنجره‌های شیشه ‌ای رنگی که با تکنیک استیندگلس و تیفانی ساخته می شود آثار هنری زیبایی ایجاد می‌کنیم که اگر به ‌درستی از آن‌ها مراقبت شود برای نسل‌های بعدی نیز باقی خواهند ماند. ما همچنین تعمیر و ترمیم شیشه‌های رنگی برای خانه‌ها، فضاهای تجاری، فروشگاه‌ها، هتل‌ها و …در سراسر ایران انجام داده‌ایم. ما خودمان را متخصصانی درزمینه طراحی و اجرای گنبد شیشه‌ای، شیشه‌ رنگی، شیشه تزئینی، شیشه دکوراتیو، انواع آینه‌های تراش‌دار، طرح دار و … می‌دانیم. ما اغلب سؤالات متفاوتی در مورد مراقبت و نگهداری مناسب از شیشه‌های دکوراتیو و مانند آن دریافت می‌کنیم. یکی از سؤال‌های متداول که در مورد این شیشه‌ها بسیار زیاد است، از بین رفتن رنگ ها در گنبدهای شیشه ای و شیشه های دکوراتیو درب و پنجره هاست؛ به خصوص اگر در معرض نور خورشید قرار داشته باشند. بسیاری از صاحبان این شیشه‌ها که در محیط‌هایی با ارتفاع زیاد مثل برج‌ها، لابی هتل‌ها و گنبدهای شیشه‌ای  که در معرض مستقیم نور خورشید هستند، نگران محو شدن یا کدر شدن آن‌ها هستند.

شیشه درب لابی
شیشه درب لابی که با تکنیک استیندگلس ساخته شده است.

آیا رنگ استیند گلس از بین می‌رود؟

جواب این است: نه؛ رنگ شیشه ‌رنگی باگذشت زمان محو نمی‌شود. چرا که شیشه های رنگی مورد استفاده در شیشه اسکای لایت ها و همچنین در درب ها و پنجره ها، بدون رنگ شدگی هستند؛ به این معنی که این شیشه ها در گوشت خود دارای رنگ می باشند و با گذشت زمان، دچار هیچ گونه کاهش رنگ یا محو شدگی نمی شوند. شیشه های رنگ مورد استفاده در گنبد شیشه ای و درب و پنجره در هنگام تولید در کارخانه با افزودن مواد اولیه مورد نیاز، به صورت رنگی در می آیند؛ بنابراین اشعه ماوراء بنفش خورشید و گذر زمان نمی تواند خللی در رنگ آن ایجاد نماید. شیشه هایی که با تکنیک ویترای رنگ می شوند اما بعد از گذر زمان به خصوص اگر در معرض نور خورشید باشند، دچار محو شدگی می شوند. باید دقت کرد که شیشه رنگی مورد استفاده در اسکای لایت ها و درب ها و پنجره ها چگونه رنگی دارند؛ آیا به صورت کارخانه ای و با افزودن اکسید فلزات به مواد اولیه رنگی شده اند یا با تکنیک های مثل ویترای رنگ شده اند.

سقف شیشه ای زگما چارسیک
اسکای لایت با تکنیک استیندگلس

چرا رنگ استیند گلس از بین نمی‌رود؟

مجاورت استیندگلس و نور خورشید می تواند نکته ای مهم برای کارفرما و همچنین تولید کننده این نوع از شیشه ها باشد. در ساخت گنبد شیشه‌ای و یا به‌صورت کلی در ساخت استین گلاس، موادی مثل شیشه، ماسه و سایر مواد معدنی که در دمای بسیار بالا گرم می‌شوند باعث می‌شوند مولکول‌های سیلیس (شن)، دیگر مواد معدنی را در ساختار مولکولی خود بگنجانند. رنگ شیشه‌ها به ماده معدنی موجود در آن‌ها بستگی دارد. پس از خنک شدن شیشه، ساختارهای مولکولی اصطلاحاً «قفل» می‌شوند و فقط گرما و حرارت بسیار زیاد آن را باز می‌کند.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *