اسکای لایت

اسکای لایت یا سقف شیشه ای یا نورگیر سقفی، ترکیبی از سازه و شیشه (یا یک متریال عبور دهنده نور) است که در سقف ساختمان به کار می رود. اسکای لایت ها به نور اجازه می دهند که وارد فضای داخلی شده و ایجاد روشنایی کنند.

در سقف شیشه ای معمولا از شیشه شفاف یا نیمه شفاف یا غیر شفاف استفاده می شود که تمام یا بخشی از فضای سقف یک ساختمان را برای ایجاد روشنایی در طول روز تشکیل می دهد.

 

تاریخچه استفاده از نورگیر سقفی

نورگیرهای سقفی باز (بدون پوشش) در معماری روم باستان مانند معبد پانتئون استفاده می شد. در معبد پانتئون بر فراز سقف شگفت انگیز گنبدی آن، یه حفره وجود دارد که نور را وارد فضای زیر گنبد می کند.

نورگیر سقفی باز

 

از زمان انقلاب صنعتی که تولید شیشه دچار تحول شد، از نورگیرهای سقفی با پوشش شیشه استفاده شد که به نورگیرهای سقفی بسته معروف هستند. طراحی اسکای لایت به صورت گنبدی و مسطح برای اولین بار در قرن شانزدهم در فرانسه و ایتالیا توسعه یافت. در آن زمان ساختمان‌هایی با سقف‌های بلند گنبدی شکل معروف و شاخص بودند. این سازه‌ها ابتدا با استفاده از آجر یا چوب ساخته می شدند و دارای پنجره‌های شیشه‌ای طرح دار بلندی بودند که در دیوارهای آن قرار می گرفت و به عنوان نورگیر ساختمان محسوب می شد.

تولید انبوه مواد و متریال لازم برای ساخت اسکای لایت در اواسط قرن بیستم، نورگیرهای سقفی و استفاده از سقف شیشه ای در ساختمان را متداول تر کرد. سقف های شیشه ای به صورت تخت یا گنبدی از جمله دیگر مواردی بود که در ساختمان ها پدیدار شدند و به عنوان نورگیر سقفی شیشه ای مورد استفاده قرار گرفتند.

 

انواع نورگیرهای سقفی در ساختمان

 

پنجره های سقفی

پنجره سقفی یک پنجره بازشو به سمت بیرون است که به عنوان بخشی از طراحی سقف در نظر گرفته می شود. ویژگی اساسی پنجره های سقفی، قابلیت باز و بسته شدن آن هاست.

 

پنجره شیشه ای شیبدار

 

سقف شیشه ای شیبدار

نورگیرهای تکی

نورگیرهای تکی با ابعاد کوچک در نظر گرفته می شوند. تعداد این نورگیرها می تواند بیشتر از یک عدد باشد که کاملا مستقل و مجزا از یکدیگر اما در کنار هم قرار گرفته باشند. نورگیرهای تکی قابلیت باز و بسته شدن ندارند. پوشش نورگیرهای تکی می تواند شیشه یا هر متریال پلیمری دیگری که نور را عبور دهد نیز باشد. اغلبا پوشش نورگیرهای تکی، مات یا نیمه مات در نظر گرفته می شود. این بدین معنی است که تنها عبور نور و تامین روشنایی در فضای داخلی مهم است و ایجاد ارتباط بصری با محیط بیرون در این نورگیرها هدف اصلی نمی باشد.

 

نورگیر سقفی

 

دی لایت ها

دی لایت ها عناصری هستند شامل پنجره ها، نورگیرها، بازشوها و سطوح بازتابنده به طوری که نور مستقیم یا غیرمستقیم خورشید بتواند روشنایی داخلی را فراهم آورد. امروزه توجه ویژه ای به انتقال نور روز به داخل ساختمان می شود. طارحان سعی می کنند هنگام طراحی این عناصر را در طرح لحاظ کنند که هدف آن به حداکثر رساندن ارتباط بصری با محیط بیرون و کاهش مصرف انرژی است. از طریق کاهش استفاده از روشنایی مصنوعی (الکتریکی) و استفاده از گرمایش خورشیدی  می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

 استفاده از روشنایی مصنوعی را می توان با نصب چراغ های الکتریکی کمتر در جایی که نور روز وجود دارد یا با کم کردن و خاموش کردن خودکار چراغ های برق در نزدیک نورگیرهای سقفی کاهش داد.

مقدار نور دریافت شده در یک فضای داخلی را می توان با اندازه گیری روشنایی در یک شبکه یا محاسبه ضریب نور روز تجزیه و تحلیل کرد. برنامه های کامپیوتری مانند Radiance به یک معمار یا مهندس اجازه می دهد تا به سرعت مزایای یک طرح خاص را محاسبه کند. واکنش چشم انسان به نور غیر خطی است، بنابراین توزیع یکنواخت تر همان مقدار نور باعث می شود اتاق روشن تر به نظر برسد.

 

نورگیرهای شیشه ای شیبدار

نورگیرهای شیشه ای شیبدار بر روی سقف های شیب دار نصب می شوند. این نورگیرها قابلیت باز و بسته شدن را برعکی پنجره های سقفی ندارند.

 

 

سقف شیشه ای چارسیک

سقف های شیشه ای سفارشی

سقف های شیشه ای سفارشی می توانند برای سقف هایی که فرم های متفاوت و خاصی را طلب می کنند طراحی و اجرا شوند. معمولا سقف های شیشه ای سفارشی برای دهانه هایی با ابعاد بزرگ طراحی و ساخته می شوند که نیاز به محاسبات دقیق سازه ای دارد.

 

اجرای نورگیر شیشه ای سقف چارسیک

اهداف نورگیری از سقف

نورگیری از سقف به دلایل متعددی می تواند انجام شود. سقف های نورگیر به نور مستقیم و یا غیر مستقیم خورشید اجازه ورد از طریق سقف به داخل فضا را می دهند. همچنین موجب ایجاد ارتباط بصری با محیط بیرون می شوند. باعث ایجاد تهویه صحیح می شوند. با توجه به اقلیم، می توانند باعث استفاده از انرژی گرمایی خورشید شوند.

 

 

نورگیری سقفی شیشه ای
یک اسکای لایت طرح دار که با تکنیک استین گلاس ساخته شده است.

انواع اسکای لایت های چارسیک

سقف های شیشه ای می توانند به صورت طرح دار یا بدون طرح طراحی و ساخته شوند. همچنین فرم اسکای لایت ها می تواند به صورت تخت، هرمی، گنبدی و … طراحی و اجرا شوند. طرح‌های سفارشی ساخته ‌شده از سقف های شیشه ای می‌توانند جلوه‌ای غنی و مجلل به بام خانه‌ها، لابی هتل‌ها، لابی فروشگاه‌ها، مکان‌های تجاری و … اضافه کنند.

گنبد شیشه ای چارسیک
یک سقف شیشه ای گنبدی با تکنیک استین گلس

مصالح اسکای لایت

در طرح‌های گنبد شکل طرح دار یا در سقف های تخت طرح دار، سرب به دلیل زیبایی و ماندگاری معمولاً به‌عنوان ماده پوششی برای قاب دور شیشه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. از قلع در تکنیک استیندگلس برای اتصال نوارهای سربی (لدکیم) استفاده می شود. همچنین از انواع رنگ ها برای پوشش سری و قلع استفاده می شود تا کیفیت و زیبایی را در گنبدهای شیشه‌ای افزایش دهد. انواع پروفیل های آلومینیومی، آهن، لاستیک و … نیز در ساخت سازه و همچنین امر آب بندی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

اسکای لایت؛ سقف شیشه ای چارسیک
یک سقف شیشه ای تخت و بدون طرح

کاربرد اسکای لایت

از اسکای لایت ها چه به صورت شیشه‌ های گنبدی یا هر نوع شیشه طرح دار  یا غیر طرح دار، می توان برای نورگیری طبیعی از سقف در ساختمان استفاده کرد. ما با شما خواهیم بود تا گنبدهای شیشه ‌ای و سقف های شیشه ای را به بخشی از معماری در سقف مورد نظرتان تبدیل کنیم و درعین‌ حال ببینیم که این طراحی چقدر کاربردی است.

نورگیر سقفی تزئینی چارسیک
یک سقف شیشه ای تخت و طرح دار

نحوه سفارش

ما در تیم چارسیک به طراحی و اجرای در طرح‌های گنبد شکل خود افتخار می‌کنیم و می‌خواهیم شما نیز از این طراحی‌ها راضی باشید. اگر تصوری ندارید که اسکای لایت در طرح‌های گنبد شکل سفارشی شما چگونه به نظر برسد، می توانید از نمونه های اجرایی چارسیک دیدن کنید. معماران و طراحان ما درگرفتن ایده‌های کوچک و بی‌شکل از ابتدا تا پایان و تبدیل آن‌ها به یک شگفتی معماری مهارت دارند. اگر دقیقا می‌دانید چه می‌خواهید، ما نیز می‌توانیم با شما همراه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *