شیشه طرح دار لابی و ورودی ساختمان

درب های ورودی ساختمان ها همواره یکی از محل هایی است که شیشه های دست ساز و نفیس استیندگلاس در آن نصب می شوند. شیشه استیندگلاس در طرح های متنوع و سبک های مختلفی ساخته می شود. همچنین می توانند با توجه به تکنیک اجرایی ضخامت های متفاوتی را نیز دارا باشند.

شیشه طرح دار لابی و ورودی ساختمان.درب استیندگلاس.چارسیک

کیفیت شیشه تزئینی درب لابی

در ساخت شیشه های استیندگلاس برای درب های ورودی، دقت ساخت و تمیزی کار، بسیار حائز اهمیت است. چرا که شیشه در نزدیکترین حالت ممکن به انسان قرار می گیرد و در صورتی که استاندارهای لازم را دارا نباشد، ممکن است از نزدیک بدقواره و نافرم به نظر برسد. برش خوب شیشه ها، مونتاژ مناسب و دقت بالای ساخت از اهم مواردی است که برای ساخت شیشه های استیندگلاس درب ها مورد توجه می گیرد.

 

شیشه طرح دار لابی و ورودی ساختمان.درب استیندگلاس.چارسیک

جنس درب ورودی ساختمان

درب ورودی ساختمان یا درب لابی می تواند با متریال های گوناگونی نظیر آهن، چوب، آلومینیوم، استیل یا به صورت فریم لس طراحی و اجرا شود. محدودیتی در تلفیق شیشه های تزئینی با سایر متریال هایی که در ساخت درب به کار می رود، وجود ندارد. شیشه تزئینی می تواند به جای هر نوع شیشه ای در هر فضایی از ساختمان قرار بگیرد.

 

طرح و رنگ شیشه تزئینی استین گلاس

طرح و رنگ شیشه های دکوراتیو استیندگلس کاملا وابسته به طراحی داخلی ساختمان، جنس درب(چوب، آهن، استیل و…) و سلیقه کارفرماست. طرح های شیشه تزئینی و دکوراتیو استین گلس تنوع بالایی دارند و می توانند با هر سبک معماری هماهنگ شوند. ترکیب رنگی شیشه های به کار رفته نیز تقریبا از تنوع زیادی برخوردار است و می تواند هر طیف سلیقه ای را پوشش دهد. در طراحی شیشه تزئینی دو مورد حائز اهمیت است:

1 موتیف ها (خطوط)

خطوطی که در شیشه های دکوراتیو دیده می شوند خط و مشی کلی طراحی را مشخص می کنند. اینکه شیشه تزئینی در چه سبکی قرار می گیرد کاملا وابسته به موتیف های به کار رفته در آن است. ای موتیف های می توانند بته جقه ایرانی باشند یا یک گل نوآر غربی.

2 ترکیب رنگی

پس از تعیین طراحی، نوبت به رنگ گذاری می رسد. رنگ گذاری شیشه در طراحی از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که می تواند یک طراحی با خطوط ضعیف را دوام بدهد و به قوی تر شدن آن کمک کند یا بالعکس. این مرحله نیازمند تجربه کافی در امر طراحی است.

 

شیشه طرح دار لابی و ورودی ساختمان.درب استیندگلاس.چارسیک

 

تکنیک اجرایی شیشه تزئینی درب

شیشه های تزئینی چارسیک به دو صورت استیندگلس (معرق شیشه) و طراحی روی شیشه (طرح استن) اجرا می شوند.

1 تکنیک استیندگلاس (معرق شیشه)

در ساخت شیشه تزئینی به روش استین گلس ، در واقع تکه های کوچک شیشه با استفاده از لدکیم (نور سربی با مقطع H) در کنار هم مونتاژ شده و طرح کلی را به وجود می آورند.به دلیل مقدار متفاوت متریال های مصرفی در طرح های گوناگون، قیمت شیشه استین گلاس بر اساس نوع طرح و ابعاد دقیق مشخص می شود. ضمنا تمام مراحل اجرایی شیشه استیند گلس با دست انجام شده و این تکنیک یکی از هنرهای دستی شیشه محسوب می گردد.

شیشه استین گلاس دارای ضخامت حدودی 6 میلیمتر (ضخامت نهایی این نوع شیشه بستگی به ضخامت لیدکیم به کار رفته در آن دارد) است. اما دو لایه شیشه بی رنگ دیگر با ضخامت های 6 میلیمتر در دو طرف آن قرار گرفته و آن را سه لایه می کنند تا هم استحکام شیشه استین را افزایش دهند و هم از آن محافظت کنند. این دو شیشه می توانند سکوریت نیز باشند تا شیشه نهایی به دست آمده از استحکام کافی برخوردار باشد.

مراحل ساخت شیشه استیندگلس

مراحل ساخت شیشه استین گلس را می توان به 5 مرحله تقسیم کرد.

طراحی

در قدم نخست با توجه به ابعاد و نظر مشتری، طراحی شیشه انجام می پذیرد. طیف وسیع طرح ها و رنگ های مختلف قطعا می تواند نظر و سلیقه شما را برآورده کند.

برش شیشه

پس از به دست آمدن الگوهای برش شیشه ، قطعات شیشه طبق آن برش داده شده و آمده مرحله بعد می شوند.

مونتاژ شیشه

قطعات شیشه به وسیله لدکیم در کنار هم قرار می گیرند و محکم می شوند. لدکیم دارای مقطع اچ است که شیشه از هر دو طرف در شیارهای آن قرار می گیرد.

لحیم کاری

لحیم کاری با استفاده از هویه و قلع در قسمت هایی انجام می شود که لدکیم ها به هم رسیده اند. قلع کاری در استین گلس برای ایجاد یکپارچگی شیشه انجام می شود.

تمیز کاری

پس از مرحله لحیم کاری، شیشه تمیزکاری شده و لکه زدایی و گندزدایی می شود.

پرداخت نهایی

در مرحله پرداخت نهایی در صورت نیاز، شیشه استین گلاس سه جداره شده و آماده نصب می گردد.

 

ضخامت نهایی شیشه درب ورودی استیندگلاس

ضخامت نهایی شیشه های استیند گلس با توجه به موارد فوق حداقل 22 میلیمتر است. از این رو باید این ضخامت در ساخت درب مورد توجه قرار گیرد تا شیشه استین به خوبی در آن جای بگیرد. می توان با استفاده از شیشه هایی با ضخامت کمتر، ضخامت نهایی شیشه استین را تا 20 میلیمتر نیز کاهش داد اما این کار به دلیل کاهش استحکام توصیه نمی شود.

 

2 تکنیک طرح استین (طراحی روی شیشه)

طراحی روی شیشه که به طرح استین نیز معروف است می تواند از نظر ظاهری (طرح اولیه) کاملا شبیه به شیشه معرق باشد. تفاوت این دو نوع شیشه در شیوه اجرای آنهاست. در طرح استین ، بر روی یک شیشه یک تکه بافت گذاری، خط گذاری (حکاکی یا گودبرداری) و رنگ گذاری انجام می شود.

 

تفاوت شیشه استندگلس با طرح استین

اگر بخواهیم دو تکنیک معرق شیشه (استین گلاس ) را با هم مقایسه کنیم در چند مورد قابل قیاس هستند.

ضخامت

ضخامت شیشه طرح استین می تواند 5 میل، 6 میل، 8 میل، 10 میل ، 12 میل به صورت تک لایه و 10 میل،11 میل، 12 میل، 14 میل، به صورت دو لایه و با شخامت های بیشتری مثل 20 میل و بالاتر به صورت دو جداره باشد. این در حالی است که شیشه استین گلاس (معرق شیشه) دارای ضخامت 22 میل است و نهایتا به دلیل وزن زیاد آن بتوان آن را به 20 میل یا 26 میل کاهش و افزایش داد.

ایمنی و استحکام

ایمنی و استحکام در شیشه های تزئینی یکی از دغدغه های اصلی مشتریان چارسیک است. قطعا شیشه های معرق استین گلاس دارای ایمنی بسیار بالاتری نسبت به شیشه طرح استین هستند. به خصوص اگر در ساخت آن از شیشه سکوریت استفاده شود. شیشه استین گلس به دلیل ترکیب فلز و شیشه ذاتا محکم تر از سایر شیشه هاست.

متریال مصرفی

در معرق شیشه از سرب، قلع و شیشه استفاده می شود. در حالی که عمده مواد مصرفی طرح استین شیشه، رنگ و اسید است.

ماندگاری

شیشه های استیند گلس به دلیل قطعه قطعه بودن ، شیشه هایی پایدار محسوب می شوند. به این معنی که هرگاه تکه ای از شیشه بشکند ، قابل مرمت بوده و نیاز به دو انداختن سایر قسمت ها نیست. این در حالی است که سایر شیشه ها از جمله شیشه طرح استیند این خاصیت را ندارند و در صورت شکستگی یا ترک، به کلی غیر قابل استفاده می شوند.

 

شیشه طرح دار لابی و ورودی ساختمان.درب استیندگلاس.چارسیک

 

اجزای تشکیل دهنده شیشه استین

بعضی از قطعات شیشه های استیندگلاس دارای تراش هستند و برخی دیگر بدون تراش و به عنوان زمینه کار محسوب می شوند. استفاده از انواع شیشه های سند بلاست، اسیدشور (اسیدواش)، شیشه های رنگی با تنالیته های رنگی متنوع، شیشه ساده، کریستال، رفلکس و …. در تکنیک استیندگلاس امکان پذیر است.

 

نحوه سفارش شیشه تزئینی درب ورودی

شیشه های استیند گلاس در ابعاد مختلفی قابلیت تولید دارند و کاملا سفارشی محسوب می شوند. بنابراین کارفرمایان می توانند بدون هیچگونه نگرانی درب ها را ساخته و ابعاد شیشه خور را در اختیار گروه هنری چارسیک قرار دهند تا شیشه مد نظر پس از طراحی و ساخت در محل خود نصب شود. گروه هنری چارسیک با توجه به تجارب خود و شناخت آکادمیک انواع شیشه ها و همچنین مد نظر قراردادن استانداردهای بصری و محیطی، شیشه های استین گلاس برای درب های ورودی را به صورت سه جداره تولید می کند تا علاوه بر استحکام و امنیت کافی، از بروز آسیب به شیشه استیندگلاس جلوگیری کند.

 

چارسیک با بهرمندی از متودهای طراحی روز، قادر است شیشه هایی با ظرافت و کیفیت استاندارد را برای فضاهای مختلف ورودی و داخلی طراحی و تولید کند. امید است که همواره بتوانیم در ارتقای سطح سلایق و ایجاد استانداردهای به روز دنیا در کشورمان، سهمی درخور و شایسته داشته باشیم.