مرمت استیندگلس و تیفانی

مرمت شیشه های استیندگلس و تیفانی از جمله هنرهایی است که کاملا با ساخت این نوع از شیشه ها متفاوت است. یک مرمت گر استیند گلس و تیفانی باید ساخت این شیشه ها را نیز بلد باشد اما کسی که شیشه های استین گلاس و تیفانی را می سازد، لزوما مرمت گر نیست!

شیشه های استیندگلس و تیفانی از تکه شیشه های جدا از هم تشکیل شده اند که با استفاده از فلزاتی مانند سرب، مس (کاپرفویل) ، قلع، روی و برنج به هم متصل شده اند و در کنار یکدیگر محکم شده اند. هر کدام از این قطعات مجزای شیشه ممکن است به هر دلیلی آسیب ببیند و یا بشکند. اما این مورد باعث نمی شود که تمام شیشه استیندگلس و یا تیفانی غیر قابل استفاده شود.
برعکس شیشه های سکوریت و یا فلوت که اگر ترک یا شکستگی حتی کوچکی در آنها ایجاد شود باید کاملا دور ریخته شوند و بلا استفاده هستند، شیشه های استین گلاس و تیفانی قابل تعمیر و مرمت هستند. به همین دلیل است که شیشه هایی که در ساخت آن ها از تکنیک استین گلس یا اصطلاحا لیدگس استفاده شده است، پس از گذر سالیان زیادی، همچنان قابل استفاده هستند. به طور مثال قدیمی ترین شیشه استیند گلاس در کلیسای آکسبورگ در کشور آلمان است که قدمتی حدودا هزار ساله دارد. این ماندگاری فقط به دلیل قابلیت مرمت شیشه های لیدگس و استیند گلس است.

مرمت چیست؟

مرمت و تعمیر شیشه های استیند گلس و تیفانی می تواند به هر عملی که برای بهبود عملکرد و ماندگاری بیشتر، بر روی آن ها انجام می شود، اطلاق شود. هر کدام از موارد زیر را می توان به عنوان مرمت شیشه استیندگلس و تیفانی عنوان کرد:
۱- تعویض فلزات
گاهی فلزات مورد استفاده در تکنیک های استیند گلاس و تیفانی نیاز به تعویض یا تعمیر پیدا می کنند. این نیاز می تواند به دو دلیل باشد؛ یک گذشت زمان (بیش از ۵۰ سال) و از بین رفتن مقاومت فلزات؛ دو اکسیده شدن فلزات بر اثر شرایط جوی خاص (شرایط اسیدی). در این شرایط تعویض فلزات مورد استفاده، در دستور کار قرار می گیرد. تعویض فلزات یک از پیچیده ترین مراحل مرمت استین گلس و تیفانی است.
۲- استحکام بخشی و مقاوم سازی
گاهی به دلیل وزن شیشه ها و جدا بودن آن ها از هم، فلزات مورد استفاده در شیشه های استیند گلس و تیفانی توان تحمل وزن را ندارند و از هم گسیخته می شوند. این از هم گسیختگی، می تواند به دلیل استفاده از فلزات غیر استاندارد و نامرغوب باشد و یا عدم استحکام بخشی به شیشه های استیند گلس در زمان ساخت.
برای انجام این بخش از مرمت، می بایست با در نظر گرفتن شرایطی که شیشه استین گلس و تیفانی دارد، اگر نیاز به تعویض فلزات باشد، آن را انجام داد و با در نظر گرفتن وزن کل شیشه، لازم است مواردی را به شیشه افزود تا میزان مقاومت آن بالا رفته و مجددا باعث از هم گسیختگی آن نگردد.
۳- تعویض شیشه
شکستی قطعات در شیشه های استیندگلس و تیفانی شاید متداول ترین آسیبی باشد که یک شیشه با این تکنیک ها با آن مواجه است. در موارد شکستگی شیشه، با توجه به نوع شکستگی، تعویض آن تنها کاری است که می توان انجام داد. اما لزوم توجه به رنگ و بافت شیشه تعویضی و هم خوانی آن با سایر قطعات شیشه، بسیار حائز اهمیت است. با توجه به موتیف شیشه های استین گلاس و تیفانی و همچنین اینکه شیشه تعویضی در کدام قسمت قرار گرفته، برای تعویض شیشه باید یک روش خاص را در نظر گرفت.

آیا استیند گلس قابل‌ترمیم است؟

شیشه های استین گلاس علاوه بر زیبایی در خانه‌ها، برای فضاها یا ساختمان‌های تجاری و هتل و…مناسب است. آن‌ها یک مرکز توجه را در هر ساختمان ارائه می‌دهند و می‌توانند کاملاً شخصی‌سازی شوند تا متناسب با ایده‌های ذهنی شما و ترجیحات شما باشند.

ازآنجاکه پنجره‌های استیند گلس معمولاً قدیمی هستند، اغلب به تعمیر یا ترمیم احتیاج دارند تا اطمینان حاصل شود در گذر زمان، همان‌طور که برای اولین بار نصب می‌شوند، چشم‌نواز باقی بمانند. خوشبتانه اکثر شیشه های استین گلاس کاملاً قابل تعمیر هستند.

بعضی مواقع می توان شکستگی‌های کوچک را با استفاده از شیشه‌های ظریف با همان طرح در محل برطرف کرد و نیازی به باز شدن شیشه نیست. اما در بعضی موارد شیشه به‌ طور کامل باید باز شود. در این شرایط ما طرح موجود را تا حد ممکن نزدیک به طرح اصلی مرمت می‌کنیم. تا آنجا که ممکن است از مواد قوی با ماندگاری بیشتر و بهتر استفاده خواهیم کرد تا اطمینان حاصل شود که با پنجره اصلی مطابقت داشته باشد.

در بعضی از مواقع لازم است که به دلیل آسیب های جدی شیشه های استیند گلاس، شیشه به طور کامل نوسازی شود. در این گونه از موارد چارسیک می تواند شیشه را طراحی و تولید کند و با استفاده از سرب آن را با طرح اصلی تطبیق دهد و دوباره طرح را بازسازی کند تا جلوه و زیبایی آن محقق گردد.

روش های تعمیر و مرمت استیندگلس و تیفانی

برای مرمت و تعمیر شیشه استیند گلس و تیفانی متود ها و روش هایی وجود دارد که می توان از آن بهره گرفت اما این روش ها کلیات مرمت را تعیین می کنند و در جزئیات زیاد کاربردی ندارند. به این معنی که هر شکست شیشه ای و هر مرمتی نیاز به یک روش خاص خود را دارد که تجربه کاری مرمت گر تعیین کننده آن است. به طور مثال اینکه در ساخت اولیه شیشه استیند گلس و تیفانی از چه متریال ها و شیشه هایی استفاده شده است؛ آیا در مونتاژ از سرب و قلع استفاده شده یا مس و قلع؟ یا مفتول برنج و روی فلز مورد استفاده در مونتاژ بوده است؛ اگر از مس استفاده شده است، چه نوع مس(کاپرفویل) با چه کیفیتی است؟ نوع شیشه های مورد استفاده چگونه است؟ ضخامت آنها چقدر است؟ آیا اگر قطعه شیشه ای تعویض شود با سایر قطعات شیشه تناسب رنگ، بافت یا تراش دارد؟ کدام قطعه شیشه شکسته است؟ این شیشه در قسمت میانی است یا در حاشیه قرار دارد؟ آیا شیشه استین گلس گلیز کاری شده است؟ نوع رنگ فلزات مورد استفاده در شیشه استیند گلس چگونه است؟ شیشه تخت است یا به صورت خم کار شده است؟ اگر شیشه خم است، نوع خم آن و قالب مورد استفاده برای ساخت آن چگونه بوده است؟ این سوالات تنها بخشی از مواردی است که مرمت گر شیشه باید برای تعمیر شیشه آن ها را در نظر بگیرد. به همین دلیل برای هر شیشه ای که آیب دیده است، یک راه و روش به خصوص برای مرمت آن وجود دارد؛ البته با در نظر گرفتن روش ها و متود های مرمت شیشه استیندگلس و تیفانی. برای آنکه کمتر به ترمیم و مرمت شیشه استیندگلس خود نیاز پیدا کنید، می توانید این مطلب را بخوانید: مراقبت و تمیزکاری استین گلس؛ بایدها و نبایدها .

چارسیک با به کار گیری دانش و تجربه خود در زمینه شیشه های استیندگلس و تیفانی، تا کنون امر مرمت و تعمیر شیشه های تیفانی و استیندگلس زیادی را به انجام رسانده است که در ادامه با برخی از آن ها آشنا خواهید شد.

مرمت شیشه درب ورودی

این شیشه که با تکنیک استیند گلس ساخته شده است، دو قطعه از آن آسیب دیده بود. یکی از قطعات کاملا خرد شده و بیرون آمده بود و یکی دیگر از آن ها ترک یا اصطلاحا درز داشت که می بایست حتما تعویض می شد. در ساخت شیشه برای هر چه بیشتر محکم نگاه داشتن قطعات شیشه در کنار هم از گلیزکاری استفاده شده بود. به همین دلیل مرمت این شیشه کمی با سختی بیشتری مواجه شد. هر دو شیشه شکسته شده در قسمت میانی قرار داشتند و همین موضوع، تعمیر را با سختی بیشتری مواجه می کرد. در نهایت با تعویض شیشه ها و پرداخت بر روی فلزات، امر مرمت به پایان رسید و شیشه برای استفاده در درب به محل مورد استفاده اش حمل شد.

مرمت استیند گلس

مرمت استین گلس

مرمت استین گلاس

مرمت آباژور دو قلو

این دو آباژور با تکنیک تیفانی و با استفاده از کاپرفویل و قلع ساخته شده است. به دلیل وزن زیادی که شیشه ها به نقاطی از آن وارد کرده بودند و عدم مقاومت کاپرفویل و قلع در برابر این نیرو، هر دو از نقطه ای خاص از هم گسیخته شده و قسمت بالایی آن از هم باز شده بود. در طی مرمت، تمام قطعات شیشه بالایی آباژورها باز شد و تک به تک مجددا جایگذاری گردید. در جایگذاری شیشه ها از کاپرفویل و قلع استفاده شد و سپس با پرداخت نهایی، تمام سطح کار پتینه کاری شد تا یکپارچگی خطوط قلع حفظ شود.

مرمت آباژور تیفانی

مرمت آباژور خرد شده

آباژوری که تصویر آن را می بینید، بر اثر ضربه و فشار وارد شده، قطعات آن به طور کامل از هم جدا شده بود. عدم دسترسی به قالب ساخت (به دلیل اینکه این آباژور ساخت خارج از کشور بوده است)، مرمت آن را سخت تر می کرد. این آباژور صعب العلاج را همه تیفانی کاران، جواب کرده بودند! و امیدی به بهبود آن نبود. اما در نهایت با مونتاژ دوباره تمام قطعات جدا از هم، بدون دسترسی به نقشه ساخت و یا قالب منحنی آن، این آباژور به آغوش صاحبش برگشت و مجددا قابل استفاده شد. مرمت این آباژور حدودا ده روز به صورت تمام وقت زمان برد.

مرمت آباژور تیفانی

مرمت آباژور تیفانی چارسیک

مرمت آباژور تیفانی

مرمت آباژور تیفانی

مرمت سقف شیشه ای

این سقف شیشه ای در شهر مراغه و در سال ۹۵ ساخته شده بود. اما عدم توانایی و مهارت سازنده در ساخت، پرداخت و نصب آن، باعث شده بود که عمر آن بسیار کوتاه باشد. شکست شیشه ها بر اثر تنش داخلی و همچنین عدم تطابق شیشه ها با سازه ساخته شده و از هم گسیختگی فلزات به کار رفته در آن، باعث شده بود که نیاز به مرمت آن اجتناب ناپذیر باشد. به دلیل ابعاد بزرگ شیشه ها، چارسیک توانست امر مرمت این شیشه ها را به خوبی انجام داده و در نهایت رضایت کارفرما را کسب نماید.