گنبد شیشه ای اردلان

گنبد شیشه ای اردلان در سال ۱۳۹۹ و در شهر سقز اجرا شده است. کارفرمای محترم جناب آقای دکتر اردلان در ویلای مسکونی خود، دغدغه نورگیری از سقف به صورتی استاندارد و با رعایت نکات فنی داشتند که به صورت کامل آب بند و هوابند شود. این نورگیر شیشه ای گنبدی برای ویلای مسکونی سه طبقه در شهر خوش آب و هوای سقز در استان کردستان توسط چارسیک طراحی و اجرا شده است.

سقف شیشه ای

 

طراحی و ترکیب رنگی

طرح منحصر به فرد این سقف شیشه ای گنبدی به صورت اختصاصی و با توجه به معماری بنای ساخته شده و سلیقه و نظر کارفرما انجام گرفته است . این طرح دارای تنالیته های رنگی خاص و مطابق با معماری داخلی بناست. طرح گنبد شیشه ای اردلان  دربرگیرنده المان ها و موتیف های ایرانی است که با استفاده از ۶ تنالیته رنگی لکه گذاری شده است. شیشه های استین گلاس به صورت قطعات ۱۴ قسمتی و اگر به تنهایی در نظر گرفته شوند، در طرح و رنگ گذاری به صورت نامتقارن هستند.
طرح اجرا شده با توجه به سلیقه کارفرما و رعایت استانداردهای طراحی استیندگلس انجام گرفته است. این اولین بار است که این طرح منحصر به فرد اجرا می شود و تا کنون این طرح در هیچ کجای دیگر اجرا نشده است.

نورگیر شیشه ای سقف

لزوم توجه به اجرایی بودن طرح شیشه های استیند گلس، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گاهی طراحی انجام شده با توجه به استانداردهای برش شیشه ، عملا قابل اجرا نیست. طرح های زیبای بسیار زیادی وجود دارند و یا قابل انجام هستند که به دلیل عدم مطابقت با خواص شیشه، قابلیت اجرایی ندارند. از همین رو در هنگام طراحی شیشه های طرح دار نظیر استیند گلس و تیفانی باید نکات اجرایی و متریال مصرفی را نیز مورد نظر قرار داد.

سقف نورگیر گرد

 

مشخصات سازه

گنبد شیشه ای اردلان با قطر دهانه ۴ متر و متشکل از ۱۴ قسمت مجزا و تکرار شونده است. این ۱۴ قسمت به صورت مساوی در سازه تقسیم بندی شده است. یکی از موارد مورد توجه در اجرای گنبد شیشه ای استیند گلس توجه به دقت ساخت فریم و سازه است. اگر سازه کوچکترین اشتباه محاسباتی یا اجرایی داشته باشد، ممکن است ادامه روند اجرایی را با مشکل مواجه نماید.

گنبد شیشه ای استین گلاس

 

کارگاه تولید شیشه چارسیک

کارگاه تولید شیشه چارسیک با ظرفیت تولیدی ۱۰۰۰ متر مربع در سال تا کنون پروژه های متعددی در زمینه نورگیرهای سقفی تزئینی با تکنیک استیند گلس و تیفانی را در سراسر کشور به انجام رسانده است. شیشه های معرق استین گلاس با استفاده از دست و نیروی انسانی تولید می شوند و هیچ گونه دستگاهی در ساخت آنها به کار نمی رود.
اگر بخواهیم شیشه های استیند گلس را بهتر معرفی کنیم، باید آنها را با فرش های دست بافت مقایسه کرد که به صورتی اختصاصی و به دور از صنایع پیشرفته و تکنولوژی تولید می شوند. از همین رو این نوع از شیشه های تزئینی ارزش هنری بسیار بالایی در سطح جهان دارند.

 

تکنیک ساخت گنبد

در گنبد شیشه ای اردلان نیز از تکنیک معرق شیشه یا همان استین گلاس استفاده شده است. شیشه ها پس از ساخت در کارگاه چارسیک به محل پروژه منتقل شدند و آماده نصب و جاگذاری گردیدند. در مجموع برای ساخت شیشه های این گنبد شیشه ای تزئینی از حدود ۲۲۰۰ قطعه شیشه رنگارنگ با تنالیته های رنگی مختلف استفاده شده است.
شیشه ها بعد از برش با استفاده از مفتول های سربی (لدکیم) در کنار هم قرار گرفته اند و باعث به وجود امدن طرح کلی گردیده اند. نقاط اتصال لدکیم ها به هم به صورت نقطه ای قلع کاری شده و در نهایت بر روی شیشه ها پرداخت نهایی صورت گرفته است.

نورگیر شیشه ای سقف

 

نحوه سفارش

شما هم می توانید برای اجرای گنبد شیشه ای با استفاده از شیشه های استن گلاس، در خانه یا ساختمان مورد نظر خود با چارسیک در تماس باشید. گنبدهای شیشه ای که به عنوان سقف نورگیر شیشه ای نیز شناخته می شوند، می توانند در طرح ها و رنگ های متنوعی اجرا شوند. از این رو می توانند طیف وسیعی از سلیقه ها و سبک های مختلف را در بر بگیرند.

 

مطالب مرتبط:

پروژه های اجرایی چارسیک

 

گنبد شیشه ای استین گلاس چارسیک
گنبد شیشه ای استین گلاس – اطلاعات بیشتر

 

گالری گنبد شیشه ای استیند گلس . www.charsik.com
گالری سقف و گنبد شیشه ای چارسیک