گنبد شیشه ای بغداد

گنبد شیشه ای بغداد برای یک ویلای مسکونی لوکس در شهر بغداد کشور عراق طراحی و اجرا شده است. این دومین پروژه ای است که چارسیک در خارج از کشور اجرا می کند. اولین پروژه، گنبد شیشه ای سلیمانیه است که در کردستان عراق طراحی و اجرا شد که موتیف ها و رنگ های به کار رفته در آن کاملا سنتی محسوب می شدند.

گنبد شیشه ای بغداد

شهر بغداد

شهر بغداد پیشینه ای بسیار دور و دراز دارد. شهری تاریخی که حوادث بسیاری را به خود دیده است. نام این شهر از دو واژه فارسی “بغ” به معنی خدا و “داد” تشکیل شده است که نشان دهنده عمق تاثیر فرهنگ ایرانی در جغرافیای وسیع خارج از مرزهای کنونی است. این شهر به عنوان پایتخت سیاسی بغداد، در بردارنده مردمانی با طیف های مختلف مذهبی و فرهنگی است.

ابعاد گنبد شیشه ای بغداد

گنبد شیشه ای بغداد، با قطر ۳٫۸ متر و ارتفاع ۱٫۵ متر طراحی و اجرا شده است. سازه این گنبد آهنی بوده که با استفاده از آلومینیوم کاملا پوشش داده شده است تا از زنگ زدگی آهن در شرایط جوی محافظت شود. با توجه به نیاز برای نصب یک لوستر از سازه این سقف گنبدی، وزن لوستر در محاسبات سازه ای در نظر گرفته شده است.

سقف گنبدی شیشه ای چارسیک

محل قرارگیری و کاربرد

محل قرارگیری این گنبد شیشه ای بر فراز یک ساختمان ویلایی تریبلکس است. از این گنبد شیشه ای به عنوان نورگیر بالای راه پله های داخلی استفاده شده است. این گنبد نورگیر شیشه ای گنبدی، نور را از طریق سقف به عمق فضای داخلی هدایت می کند و توانسته استه به عنوان یکی از المان های برتر این ویلای لوکس محسوب شود.

گنبد شیشه ای بغداد

طرح شیشه ها

طراحی این گنبد شیشه ای زیبا، با الهام از معماری عربی انجام شده است. البته تاثیر پذیری آن از موتیف های ایرانی نیز کاملا مشهود است. هوای گرم شهر بغداد، ما را به استفاده از رنگ های سرد سوق می داد. رنگ هایی که بتوانند در هوای داغ بغداد، از نظر حسی، متفاوت باشند.

گنبد شیشه ای بغداد

تکنیک ساخت

این گنبد شیشه ای رنگارنگ با استفاده از تکنیک استیندگلس در کارگاه چارسیک ساخته شده است که در ان قطعات شیشه ای مجزا با استفاده از فلز سرب و قلع در کنار یکدیگر محکم شده اند. در مجموع از تعداد ۲۵۰۰ قطعه شیشه در ابعاد مختلف برای ساخت این گنبد شیشه ای بهره گرفته شده است.

 

مطالب مرتبط:

پروژه های اجرایی چارسیک

 

گنبد شیشه ای استین گلاس چارسیک
گنبد شیشه ای استین گلاس – اطلاعات بیشتر

 

گالری گنبد شیشه ای استیند گلس . www.charsik.com
گالری سقف و گنبد شیشه ای چارسیک