موارد ایمنی لازم برای کار با شیشه

موارد ایمنی لازم برای کار با شیشه شامل استفاده از ابزارهای ایمنی است که هنگام کار کردن با شیشه در کارگاه خود لازم است به آنها توجه داشته باشید. استفاده از عینک ایمنی، دستکش ضد برش و ماسک، از جمله موارد مهم رعایت ایمنی در هنگام کار با شیشه است.

عینک ایمنی

همیشه هنگام بریدن یا خرد کردن شیشه، یا زمانی که در کنار کسی که شیشه را برش می دهد، از محافظ چشم استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید شیشه را ساب بدهید، بهتر است از عینک ایمنی استفاده کنید تا قطعات خرد شده شیشه در چشم فرو نرود. توصیه می شود از عینک ایمنی در هنگام لحیم کاری و انجام پتینه کاری نیز استفاده کنید.

عینک ایمنی تک پلاست
عینک ایمنی تک پلاست
عینک ایمنی تک پلاست
عینک ایمنی تک پلاست

دستکش ضد برش

اکثر هنرمندان شیشه ترجیح می‌دهند هنگام برش شیشه از دستکش استفاده نکنند، اما استفاده از دستکش ضد برش در هنگام برش شیشه یک از موراد ایمنی است که می بایست حتما رعایت شود. علاوه بر آن هنگام چیدمان وسایل در کارگاه شیشه، جابجایی شیت های شیشه، یا تمیز کردن خرده‌های شیشه، حتما از یک جفت دستکش ضد برش استفاده کنید.

دستکش شیشه بری نفیس 321
دستکش شیشه بری نفیس
دستکش شیشه بری
دستکش ضد برش شیشه بری استادکار

ماسک

هنگام کار با انواع پودرها، مانند پودرهای رنگ فیوز گلس، یا جارو کردن شیشه (و مواجهه با هرگونه گرد و غباری حاصل از تمیزکاری کارگاه شیشه) توصیه می شود که از ماسک صورت استفاده کنید. همچنین هنگام ساب زدن شیشه، لحیم کاری، استفاده از پتینه در استیندگلس و تیفانی استفاده از ماسک ضروری است.

ماسک فیلتر دار سوپاپدار VIP
ماسک فیلتر دار سوپاپدار VIP

کفش مناسب

یکی موارد ایمنی لازم برای کار با شیشه، پوشیدن کفش مناسب است. بهتر است از یک کفش ایمنی محکم در هنگام کار با شیشه استفاده کنید. در کارگاه شیشه به دلیل احتمال سقوط شیشه، پا در معرض آسیب دیدگی قرار دارد. همچنین به دلیل وجود خرده شیشه های موجود در کف کارگاه، استفاده از کفش با کفی ضخیم می تواند از آسیب دیدگی و جراحت پا جلوگیری کند.

لباس کار

لباس کار شما در هنگام کار با شیشه باید طوری باشد که به لبه های شیشه برخورد نداشته باشد. برخورد لباس با شیشه هم باعث پارگی لباس می شود و هم ممکن است شیشه را در معرض سقوط از میز کار قرار دهد. به همین دلیل توصیه می شود که از لباس گشاد در هنگام کار با شیشه استفاده نکنید. همچنین بهتر است جنس پارچه لباس نازک نباشد تا در برخوردهای سطحی با شیشه آسیبی به لباس نرسد.

 

توصیه های تمیز کردن کارگاه شیشه

  • هرگز با دست خود خرده شیشه ها را از روی زمین یا میز کار جمع نکنید. می توانید از یک برس یا جاروی کوچک و خاک انداز استفاده کنید. و یا از جاروبرقی کمک بگیرید.
  • اگر بقایای شیشه های استفاده نشده را برای بازیافت نگهداری می کنید، مطمئن ترین کار این است که قطعات نوک تیز را و خطر آفرین را به قطعات کوچکتر خرد کنید.
  • بهتر است پرت شیشه و خرده شیشه ها را برای بازیافت به مراکز بازیافت زباله بسپارید. برای این کار بهتر است یک سطل بزرگ داشته باشید و بقایای شیشه را در آن نگه داری کنید. هرگز شیشه ها را در کیسه های زباله معمولی قرار ندهید، چون باعث پارگی کیسه می شود. همچنین ریختن شیشه در زباله های معمولی، ممکن است باعث آسیب رساندن به حیوانات و کارگران حمل زباله بینجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *