ابزار و وسایل تیفانی

تیفانی یا تیفانی گلس تکنیکی از تکنیک های دکوراتیو شیشه است که توسط لوئیس کامفورت تیفانی پایه گذاری شد. از این تکنیک برای ساخت پنل های شیشه ای در ابعاد بزرگ و همچنین صنعت جواهرسازی استفاده می شود. در تیفانی گلاس هنرمند ابتدا شیشه ها را با توجه به طرح برش داده و سپس به وسیله کاپرفویل و با استفاده از لحیم کاری با قلع در کنار یکدیگر نگه می دارد. در اینجا به صورت خلاصه ابزار و وسایلی که در این تکنیک مورد نیاز است، آورده شده است:

 

الماس نفتی:

از الماس برای برش شیشه استفاده می شود. الماس ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند، اما یک الماس مرغوب می تواند در برش شیشه ها به صورتی تمیز و یکنواخت تاثیر گذار باشد؛ هرچند دانش و تجربه تاثیر بیشتری در این مورد خواهد داشت. الماس نفتی دارای مخزن نفت بوده و به دو صورت الماس قلمی نفتی و الماس تفنگی (یا مشتی) وجود دارد.

الماس نفتی شیشه
الماس قلمی نفتی

 

الماس تفنگی مشتی نفتی (1)
الماس تفنگی (مشتی) نفتی

 

انبر جداکننده شیشه:

انبر جداکننده شیشه در دو نوع انبر شیشه گیر و انبر خط زن مورد است. لبه های انبر شیشه گیر به صورت مماس بر خط الماس قرار می گیرد و جداسازی شیشه انجام می شود. در حالی که لبه های انبر خط زن به صورت عمود بر خط الماس قرار می گیرد. انبرها در جنس ها و شکل های  مختلفی وجود دارند.

 

دستگاه ساب شیشه :

دستگاه ساب شیشه یکی از ضروری ترین ابزارها مورد نیاز در تکنیک تیفانی است. با دستگاه ساب، لبه قطعات شیشه پس از برش، به صورتی صاف و یکنواخت در می آیند و کار پیچیدن کاپرفویل راحت تر خواهد شد. از سمباده های دستی نیز می توان برای صاف کردن لبه های شیشه استفاده نمود، اما قطعا نیاز به صرف وقت و انرژی بیشتری خواهد داشت.

 

دستگاه ساب شیشه
دستگاه ساب شیشه چارسیک

 

دستگاه ساب شیشه
دستگاه ساب شیشه خارجی

کاپرفویل:

برای اینکه قطعات شیشه در کنار یکدیگر محکم شوند. ابتدا آن را در در کاپرفویل می پیچند و سپس با استفاده از لحیم کاری آن ها را محکم می کنند. کاپرفویل ذات تیفانی گلاس را تشکیل می دهد و مهمترین مواد مورد استفاده در تکنیک تیفانی است. کاپرفویل از جنس مس بوده و رنگ آن نیز مسی رنگ است. پس از لحیم کاری بر روی کاپرفویل، می توان قلع را به رنگ دلخواه در آورد.

 

کاپرفویل تیفانی و تراریوم

قلع:

از قلع در هنگام لحیم کاری بر روی کاپرفویل استفاده می شود. به وسیله قلع، شیشه ها در کنار یکدیگر محکم می شوند. قلع های بدون روغن و با درصد خلوص بیشتر مناسب تیفانی هستند. قلع خشک بدون روغن همراه با روغن لحیم مناسب (که در پایین در مورد آن توضیح داده خواهد شد) در کنار هم یک لحیم کاری تمیز را به ارمغان خواهند آورد.

 

قلع تیفانی

 

هویه:

از هویه برای ذوب قلع و قرار دادن آن بر روی کاپرفویل استفاده می شود. هویه های مخصوص تیفانی با دو قدرت 100 وات و 120 وات در چارسیک عرضه می شوند. اگرچه می توان از هویه های با توان کمتر و بیشتر نیز استفاده کرد. نوک هویه به دو صورت نوک تیز و تبری مناسب تکنیک تیفانی است، هرچند هویه نوک تیز برای شیشه های تیفانی ظریف تر مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از ان نیاز به صرف وقت بیشتری دارد.

 

هویه تیفانی

روغن لحیم:

روغن لحیم برای چسبندگی بهتر قلع بر روی کاپرفویل و زیبایی ظاهری بهتر آن استفاده می شود. روغن لحیم مایع یا روغن زد چسبندگی قلع به کاپرفویل را فوق العاده افزایش می دهد. این روغن قلع اسیدی بوده و نباید با دست در تماس مداوم باشد.

روغن مخصوص لحیم کاری

 

 

برای خرید ابزار و مواد تیفانی چارسیک کلیک کنید

ابزار و مواد تیفانی
ابزار و مواد تیفانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *