گنبد شیشه ای ملکی

شهر اراک به عنوان مرکز استان مرکزی، یکی از شهرهای صنعتی ایران محسوب می شود. گنبد شیشه ای ملکی اولین گنبد شیشه ای استیندگلس در این استان محسوب می شود که توسط چارسیک طراحی و اجرا شده است.

نورگیر گنبدی چارسیک

طراحی گنبد شیشه ای

گنبد شیشه ای ملکی در شهر اراک برای یک ویلای مسکونی سه طبقه توسط چارسیک طراحی و اجرا شده است. این گنبد شیشه ای با موتیف های کلاسیک و طرحی پیروی کننده از سبک معماری کلاسیک طراحی و اجرا شده است. طرح این گنبد شیشه ای از طرح هایی است که تا کنون چندبار توسط چارسیک در پروژه های مختلف اجرایی شده است. البته با نوع رنگ های به کار رفته و ترکیب رنگی متفاوت. این طرح در گنبد شیشه ای خسروشاهی و همچنین گنبد شیشه ای فاطمی نژاد مورد استفاده قرار گرفته است.

نورگیر گنبدی چارسیک

تکنیک ساخت

گنبد شیشه ای ملکی به عنوان یک سقف شیشه ای نورگیر با تکنیک استیندگلس ساخته شده است. در مجموع از ۲۰۰۰ قطعه شیشه برای ساخت این سقف شیشه ای گنبدی استفاده شده است. استیند گلس تکنیکی دست ساز و به نوعی معرق شیشه محسوب می شود که در آن قطعات شیشه با استفاده از فلزات قلع و سرب در کنار یکدیگر مونتاژ شده و محکم می شوند.

نورگیر گنبدی چارسیک

کاربرد و محل استفاده

این گنبد شیشه ای بر فراز راه پله های داخلی ساختمان قرار گرفته است و نور را از طریق سقف به عمق فضای داخلی هدایت می کند. یکی از متداول ترین کاربردهای سقف های گنبدی، استفاده از ان به عنوان نورگیر سقفی بر فرار پله خانه های دوبلکس یا تریبلکس است. در این حالت، علاوه بر زیبایی خیره کننده و انعکاس طرح و رنگ شیشه ها در فضای داخلی، نور به راحتی فضای داخلی را روشن می کند.

گنبد شیشه ای ملکی اراک

 

ابعاد

قطر دهانه این گنبد ۳٫۵ متر و ارتفاع آن ۱۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته شده است. سازه این گنبد با استفاده از آهن با پوشش آلومینیوم ساخته شده است تا بتواند در مجاورت با هوای آزاد از پوسیدگی آن جلوگیری شود. لزوم انجام آب بندی دقیق به طوری که آب باران تحت شرایط مختلف وارد فضای داخلی نشود، از مواردی بود که در طراحی و نصب این سقف زیبای شیشه ای می بایست در نظر گرفته می شد. خوشبختانه پروژه با اتکا به تجربه و توانایی چارسیک در موارد متعدد، به خوبی به سرانجام رسید.

سقف شیشه ای گنبدی

روند اجرایی

بعد از برداشت و تعیین ابعاد دقیق، پروسه طراحی این نورگیر گنبدی شیشه ای با توجه به نظر و سلیقه کارفرما انجام گرفت. روند ساخت سازه و شیشه ها در کارگاه چارسیک آغاز و پس از حدود سه هفته و آماده سازی شیشه ها و متریال ها، گروه چارسیک با حضور در محل پروژه، پروسه نصب را به انجام رسانید.

مطالب مرتبط:

پروژه های اجرایی چارسیک

 

گنبد شیشه ای استین گلاس چارسیک
گنبد شیشه ای استین گلاس – اطلاعات بیشتر

 

گالری گنبد شیشه ای استیند گلس . www.charsik.com
گالری سقف و گنبد شیشه ای چارسیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *