گنبد شیشه ای اسلیمی گیلاوند

گنبد شیشه ای اسلیمی گیلاوند یک گنبد شیشه ای با طرح اسلیمی است که برای مسجد ولی عصر در شهر گیلاوند طراحی و اجرا شده است. شهر گیلاوند در شهرستان دماوند، استان تهران قرار دارد. این سقف نورگیر شیشه ای زیبا بنا به ذوق بانیان آن، انتخابی مناسب و درخور این مسجد است. همواره در طراحی و ساخت مساجد، از دیرباز توجه به رنگ و نقوش مورد اهمیت بوده است. این گنبد شیشه ای رنگارنگ نیز، انتخابی درست و در امتداد ساخت مساجد اصیل اسلامی است.

گنبد شیشه ای اسلیمی مسجد

ابعاد و اندازه

قطر دهانه این گنبد شیشه ای، برابر با 430 سانتیمتر و ارتفاع آن 150 سانتیمتر است. این گنبد به 14 قسمت مساوی تقسیم شده است و یک دایره میانی در بالاترین قسمت آن قرار دارد. استفاده از 14 صفت الهی در طراحی که به صورت معرق شیشه اجرا شده است، این گنبد شیشه ای را منحصر به فرد و بسیار خاص کرده است. اولین گنبد شیشه ای اسلیمی در ایران در سال 1399 در شهر رشت (گنبد شیشه ای فولاد گیلان) با قطر دهانه 8 متر توسط چارسیک طراحی و اجرا شد. گنبد شیشه ای گیلاوند دومین گنبد شیشه ای اسلیمی در ایران محسوب می شود.

 

گنبد شیشه ای اسلیمی مسجد

تکنیک ساخت

ساخت این شیشه های منقوش و رنگارنگ، با استفاده از تکنیک استیندگلس توسط چارسیک انجام شده است. چارسیک در طراحی و اجرای این گنبد شیشه ای  استفاده از نقوش اصیل اسلیمی و ترکیب رنگی متناسب با کاربری آن را مورد توجه قرار داده است. در تکنیک استین گلس، شیشه ها در ابعاد کوچک و با توجه به الگو، برش داده شده و با استفاده از فلزات ظریفی (نوارهای سربی با مقطع H که به لدکیم معروف هستند) در کنار هم مونتاژ می شوند.

 

گنبد شیشه ای اسلیمی مسجد

 

در ساخت شیشه های این گنبد شیشه ای اسلیمی از حدود 5500 قطعه شیشه استفاده شده است. این قطعات در رنگ های مختلف و با الگوهای متفاوتی برش داده شده و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

گنبد شیشه ای اسلیمی مسجد

برای اولین بار در ایران

چارسیک برای اولین بار در ایران یک ویژگی منحصر به فرد را به این گنبد شینشه ای بخشیده است. شیشه های ساخته شده برای این گنبد شیشه ای به صورت برجسته وسه بعدی کار شده اند. لوزی بزرگی که در قسمت پایینی گنبد کار شده است، کاملا از گنبد به طرف داخل بیرون زده است. این ویژگی دارای اهمیت بسیاری از نظر فنی است. چرا که اجرای سه بعدی استیندگلس نیاز به تجربه بسیاری در این تکنیک و لزوم انجام تمهیداتی خاص دارد.

گنبد شیشه ای اسلیمی

برجستگی و برآمدگی قسمتی از این گنبد شیشه ای، از نظر بصری آن را بسیار جذاب و زیبا کرده است. شکست نور در این گنبد شیشه ای، و بازی بصری در دید بیننده، بیش از سایر گنبدها، باعث جذابیت این پروژه شده است.

گنبد شیشه ای اسلیمی مسجد

طراحی و اجرای سقف و گنبد شیشه ای توسط چارسیک

گنیدهای شیشه ای یکی از جذاب ترین المان های ساختمان هستند که اگر با طراحی و اجرای دقیق انجام بگیرند، می تواند به یکی از چسم گیرترین عناصر بصری در فضای داخلی تبدیل شوند. چارسیک با بهره گیری از تجارب خود و استفاده از به روز ترین دیتیل های فنی، تا کنون پروژه های متعددی را در داخل و خارج از کشور طراحی و اجرا نموده است. شما نیز می توانید برای طراحی و ساخت نورگیرهای سقفی با چارسیک در ارتباط باشید.