معروف ترین شیشه های استیندگلس کلیسا در دنیا

میخواهیم معروف ترین پنجره های کلیسا در دنیا را در این مطلب معرفی کنیم. شیشه استیندگلس در ابتدا برای استفاده در کلیساها و مکان های مذهبی به وجود آمد. در قرون وسطی که اوج شکوفایی تکنیک استین گلاس محسوب می شود، کلیساهای زیادی به پنجره های زیبای استیندگلاس مزین شد. در این مطلب نمونه های برتر شیشه های استیندگلس که در کلیساها و مکان های مذهبی کار شده اند می آوریم:

پنجره های استین گلس در کلیسای کالج کینگ ، انگلستان

در سال ۱۴۴۶ ، پادشاه هنری ششم ، سنگ بنای این کلیسای قرون وسطایی و گوتیکی را گذاشت . کلیسای کالج کینگ دارای بزرگترین طاق بادبزنی در جهان است. ۲۶ پنل شیشه ای استیند گلس بیش از یک قرن بعد ، تحت اقتدار پادشاه هنری هشتم نصب شدند که از آنها برای تقویت موقعیت و اقتدار خود به عنوان رئیس عالی کلیسای انگلیسی پس از شکستن رم استفاده کرد . پنجره های استیند گلس در کلیسای کالج کینگ ، در سال ۱۵۳۱ تکمیل شد. کلیسای کالج کینگ در دانشگاه کمبریج واقع شده ، و نماد شهر کمبریج محسوب می شود.

پنجره های کالج کینگ یکی از بهترین نمونه های استین گلاس در جهان است و از معروف ترین پنجره های کلیسا در دنیا محسوب می شود. از دوران خود است . ۱۲ پنجره بزرگ در هر طرف کلیسا یعنی شرق و غرب آن وجود دارد . پنجره های استیند گلاس در کالج کینگ توسط هنرمندان انگلیسی و بلژیکی ( شمال بلژیک ) ساخته شدند . هنرمندانی چون برنارد فلاور ( Barnard Flower ) چهار پنجره را به وجود آوردند ، گیلون هان ( Gaylon Hone ) و سه همکارش که دو انگلیسی و یک بلژیکی بودند ، پنجره هایی دیگر را ساختند و فرانسیس ویلیامسون ( Francis Williamson ) و سیمون سایمونز ( Symon Symondes ) مسئول تکمیل بخشی دیگر از پنجره های استیند گلاس بودند . یکی از پنجره های مدرن که در دیوار غربی کلیسا قرار دارد ، اهدا شده توسط فرانسیس استیسی فارغ التحصیل کمبریج است که توسط شرکت کلیتون و بل ( Clayton and Bell ) در سال ۱۸۷۹ میلادی ساخته شده است .

علاوه بر شیشه های زیبای استیند گلاس که طرح ها و نقوش زیبایی دارند، سقف کلیسای کالج کینگ نیز در زمره بهترین و یکی از زیباترین سقف های جهان است . سقف به گونه ای طراحی و اجرا شده که آن را در امتداد دیوار ها می بینیم و انگار کاملا به هم پیوسته هستند.

پنجره های استیند گلس در کلیسای ساگرادا فامیلیا

نمادین ترین اثر معماری آنتونی گائودی (Antoni Gaudí)، این کلیسای مدرنیزم کاتالانی است که بر افق بارسلونا قرار گرفته است و به نمادی برای این شهر بدل شده است. این کلیسا دارای شیشه های استیند گلاس است که یک رنگین کمان زیبا و انتزاعی را تداعی می کنند. گرچه کار ساخت کلیسا در سال ۱۸۸۲ آغاز شد. گائودی هرگز پنجره های نصب شده را ندید و در حالی که کلیسا هنوز کامل نشده بود، در گذشت، اما چندین دستورالعمل را به عنوان خواسته ها و نظراتش برای سازندگان پنجره ها باقی گذاشت.

این کلیسا هنوز هم تکمیل نشده است و در حال حاضر توسط معمار جردی فالی ( Jordi Faulí) در حال تکمیل است. وی اخیرا اعلام کرده است که مرحله نهایی ساخت و ساز در حال انجام است و در سال ۲۰۲۶، دقیقا یک قرن پس از مرگ گائودی به اتمام می رسد.

بلندی طاق مرکزی کلیسا به ۴۵ متر می رسد و طاق های جنبی ۳۱ متر ارتفاع دارند. ساگرادا فامیلیا دارای سه ورودی است که هر ورودی نماد یکی از فضیلت های انسانی یعنی عشق، امید و ایمان است. به طور کلی در سرتاسر این کلیسا نمادگرایی وجود دارد و در هر بخشی از آن نمادی از کتاب مقدس و آیین مسیحیت آورده شده است. توجه گائودی به استفاده از نور در کلیسای ساگرادا فامیلیا بسیار حائز اهمیت است. وی با طراحی منحصر به فرد خود، نور خورشید را با ظرافت و زیبایی خاصی از طریق پنجره های استین گلس به فضای داخلی هدایت می کند.

همچنین توجه او به بازی رنگ ها به عنوان بیانی از زندگی در جای جای کلیسا به چشم می خورد. علاوه بر شیشه های استیند گلس که رنگ های مختلفی دارند، کاشی ها و سنگ ها نیز در ایجاد تنوع رنگی به کار گرفته شده اند.

از سال ۱۹۹۹ تاکنون، جوآن ویلا و گرو (Joan Vila i Grau )، نقاش و شیشه ساز، مسئول تولید پنجره های رنگی شده است. او از تکنیک های سنتی استفاده می کند؛ شیشه را در نوار سرب قرار می دهد تا آن ها را در کنار هم محکم نگه دارد و در نتیجه با شکل و ریتم و رنگ بازی کند. او از دستورالعمل های گائودی استفاده می کند که در چندین سند توضیح داده که پنجره های شیشه ای استین گلس چگونه باید باشند تا بتوانند یک سمفونی از نور و رنگ درخشان ایجاد کنند. طبق این دستور العمل ها پنجره ها در قسمت پایین تر، رنگی تیره تر دارند، در حالی که در قسمت های بالاتر، در رنگ های سبک تر و تقریبا شفاف هستند. پنجره های استین گلاس در کلیسای ساگرادا فامیلیا از معروف ترین پنجره های کلیسا در دنیا محسوب می شود.

پنجره استیند گلس در کلیسای آخن، آلمان

کلیسای جامع آخن یکی از مشهورترین آثار تاریخی در دنیای غرب است. این کلیسا محل دفن شارلمانی و یک مکان زیارتی است. آخن غربی ترین شهر در آلمان است که در نزدیکی مرز با بلژیک و هلند قرار دارد. نام آخن به زبان فرانسوی و آلمانی به طور موازی تکامل یافته است. این شهر با نام های مختلفی به زبان های دیگر نیز شناخته می شود .

ساخت کلیسای جامع آخن که هم اکنون جزء میراث جهانی یونسکو می باشد، در سال ۷۹۶ تحت امپراطور شارلمانی آغاز شد و در قرون وسطی گسترش یافت. این کلیسای گوتیک با پنجره های استیند گلس که بلندی آن ها تقریبا ۲۶ متر می باشد، توسط والتر بنر (Walther Benner) و آنتون وندلینگ (Anton Wendling ) طراحی شده است. البته این طراحی پس از جنگ جهانی اول انجام شد که شیشه های اصلی از بین رفته بودند.

گنبد کلیسای جامع آخن ترکیبی از عناصر سبک های مختلف معماری یعنی گوتیک، بیزانس، کلاسیک و هنر دوره کارولینگی است. این ترکیب معماری به دلیل تکمیل و افزودن الحاقات به گنبد در دوره های بعدی و به دستور پادشاهان مختلف است.

کلیسای جامع آخن ، هم از نظر تاریخی و هم از منظر معماری بسیار حائز اهمیت است و یکی از مهمترین آثار تاریخی و معماری اروپا محسوب می شود . قدمت بالای کلیسای آخن و تکمیل آن در دوره های مختلف ، ترکیبی شگفت انگیز از عناصر مختلف و سبک های گوناگون را در کنار هم گرد آورده است. کلیسای جامع آخن در سال ۱۹۷۸ در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسید.

در طول جنگ جهانی دوم، کلیسای جامع اخن از جمله کلیساهایی بود که آسیب دید. اما ساختار اصلی آن حفظ شد. در دوره بعد از جنگ جهانی ، کلیسا در طی چند مرحله تحت مرمت قرار گرفت. پنجره های شیشه ای استیند گلس در کلیسای آخن از معروف ترین پنجره های کلیسا در دنیا محسوب می شود.

شیشه های استیند گلس در کلیسای نوتردام پاریس

سال ساخت و سبک معماری

کلیسای نتردام (Notre Dame de Paris) در سال ۱۱۶۳ میلادی آغاز به ساخت شد و در سال ۱۳۴۵ میلادی تکمیل شد. هرچند در طی سالیان بعد نیز تغییراتی در آن پدید آمد. “نتردام دِ پاریس” به فرانسوی به معنای “بانوی پاریسی ما” است. این کلیسا همچنین به عنوان کلیسای مقدس نتردام شناخته می شود. کلیسای نوتردام به سبک گوتیگ ساخته شده و یکی از بهترین نمونه های گوتیک فرانسوی محسوب می شود. شیشه های استیند گلس کلیسای نوتردام و همچنین مجسمه هایی که در آن به کار رفته است، سازگاری آن با معماری رومانسک را نیز نشان می دهد.

شیشه استین گلس کلیسای نوتردام

علاوه بر داشتن ویژگی های منحصر به فرد معماری گوتیک فرانسوی، این کلیسای جامع دارای معروف ترین شیشه های استیندگلس جهان است. در این تصویر، پنجره ی جنوبی رز، یک هدیه از شاه لویی نهم فرانسه قرار دارد که توسط جین دشل(Jean de Chelles ) و پیر دمونترل (Pierre de Montreuil ) طراحی شده است. این شیشه ها در سال ۱۲۶۰ میلادی نصب شده و قطر آن در حدود ۱۳ متر است. شیشه های استیندگلس شامل ۸۴ پنل است که به ۴ دایره تقسیم شده است. هر کدام از این ۴ دایره دارای تعداد متفاوتی شیشه استیند گلس هستند. این پنجره معروف در مقابل پنجره ای دیگر در ضلع شمالی کلیسا قرار دارد. پنجره های کلیسای نوتردام از معروف ترین پنجره های کلیسا در دنیا محسوب می شوند که دارای زیبایی بی نظیری هستند.

جنگ جهانی دوم سبب آسیب تعدادی از شیشه هاس استین گلس در لایه پایین شد که بعد از جنگ، این شیشه های زیبا و نفیس بازسازی شدند. در سال ۱۹۹۱، برنامه جامع مرمت و نگهداری و ترمیم آغاز شد و مدت ۱۰ سال به طول انجامید. همچنین تمیز کردن و بازسازی مجسمه های قدیمی که بسیار کار حساسی بود، در سال ۲۰۱۴ انجام شد.

پنجره های خیره کننده استیند گلس در کلیسای سنت شاپل

این کلیسای گوتیک در قرن سیزدهم میلادی توسط لویی دهم ساخته شده است. این کلیسا دارای ۱۵ پنل شیشه استیند گلس است که بیش از یک هزار شخصیت کتاب مقدس را نمایش می دهد. این پنل ها به تازگی تحت بازسازی هفت ساله با برآورد قیمت ۱۰ میلیون دلار قرار گرفته اند که طی آن پنجره ها با لیزر برداشته شد و مورد مرمت قرار گرفت.

کلیسای سنت شاپل یکی از بزرگترین مجموعه های شیشه استین گلس در جهان است.از معروف ترین ویژگی های این کلیسای کوچک، شیشه های رنگی آن است که با تکنیک استیندگلس ساخته شده است. علاوه بر ۱۵ پنل شیشه استیند گلس که در دیوارها تعبیه شده اند، یک پنجره بزرگ گل رز نیز در سال ۱۴۹۰ در دیوار غربی نصب شده است.

پنجره های استیند گلس در این بنا شامل سه پنجره آستانه شرقی است که عهد جدید را نشان می دهد و شامل صحنه هایی از شور و شوق(پنچره مرکزی)، کودکی مسیح (پنجره سمت چپ) و زندگی جان اوانگلیست (پنجره سمت چپ) است. همچنین در پنجره های استیند گلس سمت شمال غربی صحنه هایی از کتاب پیدایش به تصویر کشیده شده است. در پنجره استین گلس ضلع جنوبی کلیسا نیز روایتی از پادشاهی صهیون مصور شده است

شیشه های استین گلس در کلیسای سنت ژوزف فرانسه

کلیسای سنت ژوف به سبک نئو گوتیک در دهه ۱۹۵۰ در شهری بندری در فرانسه ( لو هور ) به عنوان یادبودی برای ۵۰۰۰ شهروند این شهر که در زمان جنگ جهانی دوم توسط بریتانیا کشته شدند ، ساخته شد . این شهر در زمان جنگ به طور کامل نابود شد.

معمار این کلیسا آگوست پرت ( Auguste Perret) است . این کلیسا دارای یک مناره ( برج ) ۱۰۷ متری است که با شیشه های رنگی استیند گلس تزئین شده اند .
این برج ۱۰۷ متری با توجه به قرار گیری آن در شهری بندری ، به عنوان چراغ دریایی قابل مشاهده است . این مشاهده به ویژه در شب هنگام بسیار بارز تر است .

کلیسای سنت ژوزف از نظر طراحی بسیار نمادین ساخته شده است و شاخصه شهری محسوب می شود که در آن قرار گرفته است . شهر لو هور ( Le Havre ) بندری است که در شمال فرانسه واقع شده است. اگر به ساختار این شهر نگاه شود و اگر تصاویر لانگ شاتی که از این شهر گرفته شده است، مورد بررسی قرار گیرد ، کلیسای سنت ژوزف به خوبی در این شهر ، خود نمایی می کند و خود را به عنوان شناسه شهر به نمایش می گذارد. البته این طراحی کاملا با هدف انجام شده است و با توجه به یادبود کشته شدگان جنگ جهانی دوم ، کاملا منطقی و حرفه ای نسبت به آن عمل شده است .

شیشه های استین گلس در برج این کلیسا ، حس تعالی و اوج را به انسان می بخشد و نورها در تلالو درخشان شیشه ها ، بیننده را حیرت زده می کند . تامین نور کلیسا نیز از دیگر مواردی است که شیشه های استیند گلس در این فضا انجام می دهند.

استین گلس در عبادتگاه یورک، انگلستان

این کلیسا، یکی از بزرگترین کلیساهای گوتیک شمال اروپا محسوب می شود که شامل مجموعه ای قابل توجه از شیشه های استین گلس قرون وسطایی است. از جمله آن ها، پنجره هایی با برخی از قدیمی ترین تصاویر ثبت شده ی معماری هستند. شروع به ساخت کلیسای یورک در ۱۲۶۰ میلادی بوده که طی سالیان طولانی تکمیل شده است.

این کلیسا در قرن سیزدهم میلادی ساخته شد. سقف عبادتگاه یورک، به صورتی معلق احساس می شود و دلیل آن، وجود پنجره های بلند استیند گلس است که با ایجاد شفافیت، سقف را معلق و آویزان نگه داشته اند. این بنا و شیوه سقف آن یک انقلاب مهندسی در صنعت ساختمان محسوب می شود.

بسیاری از شیشه های سفید و رنگی این کلیسا از آلمان وارد شده است و پس از ورود به یورک، رنگ آمیزی و حرارت داده شده و با نوارهای سربی، با توجه به طرح در کنار هم مونتاژ شده است. پنجره بزرگ شرقی توسط جان تورنتون (John Thornton) در اوایل قرن پانزدهم ساخته شده است و یکی از بزرگترین شیشه های استین گلاس قرون وسطی در جهان است. پنجره های دیگر در کلیسای یورک شامل یک پنجره رز و یک پنجره پنج پایه ای به ارتفاع ۱۵ متر است که به پنجره پنج خواهران مشهور است. در طول صدها سال که پنجره های کلیسای یورک در تکنیک ها و جزئیات مختلف تکمیل شده اند، بیش از ۲ میلیون قطعه شیشه در قالب ۱۲۸ پنجره استین گلس در این کلیسا کار شده است.

قبل از جنگ های جهانی اول و دوم، بسیاری از شیشه ها برداشته شده و بعد از جنگ مجددا در جای خود قرار گرفته است. پنجره ها به طور مداوم تمیز و نگهداری می شوند تا زیبایی و ارزش خود را حفظ کنند.

استیند گلس در کلیسای سنت سباستین، ریو دو ژانیرو

کلیسای جامع سنت سباستین توسط ادگار فونسکا (Edgar Fonseca ) در سبکی مدرن و بر اساس سبک معماری اهرام (مایان در آمریکای لاتین) طراحی شده است.

کلیسای کنونی در سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۹ میلادی ساخته شده است. قبل از ساخت این کلیسا و از سال ۱۶۷۶ میلادی، این مکان به عنوان کلیساهای مسیحی مطرح بوده است. آخرین و برجسته ترین کلیسا، کلیسایی بود که در قرن ۱۸ساخته شده و در اواخر قرن ۱۹ میلادی به عنوان کلیسای جامع ریو اعلام شد. کلیسای جامع شهری سنت سباستین، یک کلیسای کاتولیک است.

کلیسای جدید، که گاهی اوقات به همین نام نیز نامیده می شود، در مرکز شهر واقع شده است. این کلیسای مخروطی شکل ، ۹۶ متر قطر داخلی ، ۱۰۵ متر قطر خارجی، ۷۵ متر ارتفاع و ۸۰۰۰ متر مربع مساحت دارد که ۲۰۰۰۰ نفر به صورت ایستاده می توانند در آن جای بگیرند.

۴ شیشه استیند گلس، در ۴ پنل مجزا از کف تا سقف گلیسا امتداد پیدا کرده اند و فضای کلیسا را کاملا تحت تاثیر قرار داده اند. در سقف، هر یک از این ۴ پنل استیند گلس به یک بازوی صلیب متصل شده اند، صلیبی که در سقف کلیسا قرار دارد. طیف رنگ های متفاوتی در این ۴ شیشه وجود دارد. حس اوج و تعالی از طریق سیر شیشه های استیند گلس به سمت سقف ، کاملا به انسان تداعی می شود و این کاملا با معیارهای کلیسا هم خوان است . این شیشه های استیندگلس از نمونه های جدید و با ارزش شیشه های تزئینی هستند و از معروف ترین پنجره های کلیسا در دنیا به شمار می آیند.

با توجه به کاربری بنا، یعنی مذهبی بودن آن، لزوم توجه به خدا و نیل به او، از فرم کلی بنا کاملا مشهود است. اینکه فرم بنا مخروطی شکل است و به سمت آسمان کشیده شده است، می تواند نشانگر کشش و جذبه ای به سمت آسمان باشد.

معمار این بنا، یعنی ادگار فونسکا از شاگردان اسکار نیمار، تعلیمات استادش را به خوبی در کلیسا بیان کرده است. اسکار نیمار، طراح کلیسای شهر برازیلیا است که در مقایسه ای بین کلیسای سنت سباستین، شباهت هایی بین آن دو می توان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *