ساخت گنبد شیشه ای استین گلاس چگونه است؟

ساخت گنبد شیشه ای استین گلاس چگونه است؟ این سوالی است که قصد داریم در این مطلب به جوا آن برسیم. روش ساخت گنبد و نحوه اجرای سقف گنبدی در این مطلب به طور کامل شرح و بسط داده می شود و شما می توانید با سازه گنبد، دیتیل سقف شیشه ای گنبدی، آب بندی سقف شیشه ای، مشخصات فنی آن و مواردی از این دست آشنا شوید.

گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی یکی از لوکس ترین و زیباترین المان های ساختمانی معاصر محسوب می شود. گنبدی که حاصل هنر دست و تماما خلاقیت است و در هر ساختمان با هر کاربری اعم از مسکونی، تجاری، اداری، تفریحی، ورزشی، عمومی و … که قرار گیرد و نصب شود، می تواند جلوه و جبروتی از تلالو شیشه های رنگی را به نمایش بگذارد. هنگامی که بیننده در زیر گنبد قرار می گیرد با دریایی از رنگ ها و ترکیب نورهای متنوع و متفاوت روبرو می شود که زیبایی عظیمی را به چشم وی خواهد بخشید.

گنبد شیشه ای استین گلس و تیفانی می تواند الهام بخش بازدید کنندگان و مهمانان شما باشد و ذهنیت آنها را نسبت به فضای شما تحت تاثیر قرار دهد. به طوری که بیننده گنبد شیشه ای را به ذهن خواهد سپرد و زیبایی آن در خاطر او خواهد ماند. از طرفی دیگر گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی می تواند به عنوان نقطه تمرکز فضای داخلی شما مطرح شود و چشم بیننده را به سمت خود سوق دهد.

 

ساخت گنبد شیشه ای در چارسیک

ساخت گنبد شیشه ای در چارسیک، با استفاده از جدید ترین طرح ها و همچنین دیتیل های نوین ساختمانی اجرا می شود. روش ساخت گنبد با توجه به نوع خم و انحنای آن، نیازمند دانش و تجربه کافی است تا بتوان به بهترین شکل ممکن، آن را به انجام رساند. تکنیک های استیند گلس و تیفانی، یکی از بهترین و لوکس ترین تکنیک هایی هستند که در ساخت گنبد شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرند. دست ساز بودن این تکنیک ها و احساسات زیبایی شناسی قوی که به چشم انسان منتقل می کند، باعث شده تا استین گلس و تیفانی در صدر لوکس ترین و بهترین نوع شیشه های جهان به شمار آید.

 

انواع گنبدهای شیشه ای چارسیک

گنبد های شیشه ای می توانند بدون طرح و ساده، یا طرح دار و رنگی باشند. اما به طور کلی استفاده از یک گنبد شیشه ای چه به صورت طرح دار و رنگی (که با تکنیک استین گلاس ساخته می شود) و چه به صورت ساده، می تواند فضای داخلی شما را از سادگی به سطحی لوکس و زیبا ارتقا دهد.

  • گنبد شیشه ای شفاف

گنبد شیشه ای شفاف و بدون طرح، نور آفتاب را به صورت کامل از خود عبور می دهد. البته ذکر این نکته ضروری است که گنبد شیشه ای شفاف چارسیک، با دارا بودن خاصیت uv از ورود اشعه های مضر خورشید به فضای داخلی جلوگیری می کند. گنبد شیشه ای شفاف و بدون طرح در فضاهایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به نور زیاد ضروری است و کارفرما قصد دارد با هزینه کمتری گنبد شیشه ای را اجرا کند.

  • گنبد شیشه ای طرح دار

گنبد شیشه ای رنگی (گنبد شیشه ای استین گلاس و تیفانی) به صورتی دیگر و با استفاده از انواع شیشه های رنگی و ترکیب آنها با شیشه های ساده ساخته می شوند. گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی حاصل تلاش، تجربه، تخصص، دقت، ظرافت، وقت و خلاقیت است. بازی با نور و عبور زیبای آن از شیشه ها غیر قابل باور است. زیبایی گنبد شیشه ای استین گلاس و تیفانی در اعلا درجه خود قرار دارد و از منظر زیبایی شناسی محیطی، قابل تاویل و تفسیر خواهد بود. گنبد شیشه ای استیندگلاس و تیفانی به دلیل کمپوزیسیون رنگی و خواص منحصر به فرد شیشه، همچنین می تواند تاثیر مثبتی در ایجاد حس آرامش و نشاط در روح و روان بیننده داشته باشد.

 

ویژگی های فنی و مهندسی

یک مورد مهم مبحث تبادل حرارتی محیط بیرون و داخل در روش ساخت گنبد می باشد. در دنیای امروز با توجه به کاهش سوخت فسیلی و آلاینده بودن آن بحث انرژی از اهمیت قابل توجه ای برخوردار است. U-Value در ایده آل ترین حالت خود و در بهترین شرایط تحت استانداردهای اروپایی عددیست نزدیک به یک. در ایران و در مقاطعی که توسط شرکت های ایرانی تولید می گردند در بهترین حالت عددی است نزدیک به سه.

  • چارسیک با همکاری شرکت های اروپایی توانایی اجرای دیتیلی با U-Value کمتر از یک را نیز دارا می باشد. استفاده از لایه های ترمال بریک مشبک با ساختاری قوی و پیچیده به ما این امکان را می دهد که فریمی با ضریب انتقال حرارتی حدودا ۰٫۹ را تولید نماییم.
  • آیتم بعدی که در محاسبات اولیه جهت تولید گنبد شیشه ای چارسیک مورد بحث و بررسی قرار می گیرد فشار باد می باشد. با توجه به وجود آب و هوای مختلف در کشور ایران اهمیت این آیتم به خوبی مشخص می باشد. محاسبات مربوط به باد توسط واحد مهندسی چارسیک و طبق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان انجام میگیرد. به عنوان مثال فشار بادی که در تهران به جداره های خارجی گنبد شیشه ای وارد می شود معادل ۲۹۳ کیلوگرم بر متر مربع می باشد که در صورتی که این فشار در میزان جوش قطعات شیشه در تکنیک استین گلس محاسبه نشده باشد موجب تخریب و آسیب های جدی به شیشه می شود.
  • مورد آخر نفوذپذیری هوا یا Air permeability می باشد. اگر تولید شیشه های استیند گلس در گنبد شیشه ای استاندارد انجام نشده باشد و یا اینکه درزهای کار در محل تقسیمات به درستی هوابند نشده باشد مشکلات عمده ای نظیر تقلیل U-Value و یا احساس صدای باد آزار دهنده یا به اصطلاح زوزه کشیدن را ایجاد نماید. کلیه تولیدات چارسیک در این مبحث طبق کلاس BS EN 12152-Class AE 750 اروپا تولید شده و کاملا استاندارد می باشد.

 

گنبد شیشه ای و زلزله

با توجه به معضل زلزله که به یکی از دغدغه های مردم ایران تبدیل شده و امروزه شاهد زمین لرزه های زیادی نسبت به سالیان گذشته هستیم، در اینجا سعی بر آن داریم تا گنبد شیشه ای استیندگلس و تیفانی را از این منظر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
برخی گمان می کنند که چون عمده مصالح بکار رفته درگنبدهای شیشه ای، شیشه می باشد پس عنصری مخاطره آمیز و خطرناکی در مواقع بروز حوادث طبیعی است. در حالی که این تصور کاملا نادرست می باشد. با مطالعه ادامه این مبحث و بررسی عملکرد و ساختار این نوع گنبد به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد.

در حال حاضر ساختمان های موجود اکثرا از نوع تیرچه بلوک و یا طاق ضربی هستند و مصالح نوین در تعداد کمی از ساختمان های مدرن به کار برده می شود. وزن سقف های تیرچه بلوک در کمترین مقدار خود ۲۵۰ کیلوگرم بر متر مربع می باشد. این در حالی است که این عدد تا ۵۰۰ کیلوگرم و با توجه به ضخامت سقف قابل افزایش است. اگر ضخامت و وزن لایه های نازک کاری از داخل و پوشش های کف سازی روی آن را نیز در نظر بگیریم این مقدار دچار افزایش نیز می شود. پس شما برای پوشش یک متر مربع از سقف یک بنا می بایست حداقل ۳۰۰ کیلوگرم مصالح استفاده نمایید. وزن سقف در یک اتاق مثلا ۳ متر در ۴ متر بسیار زیاد و قابل توجه است. حال تصور کنید در هنگام زلزله این حجم و وزن از مصالح ساختمانی چه مشکلات بزرگی را برای ساکنین به وجود خواهد آورد.
اگر از دانش و تاریخچه معماری اطلاعات اندکی داشته باشیم و یا به شهرهای تاریخی ایران سفر کرده باشیم، همواره نمونه های زیادی از گنبد ها با ابعاد مختلف قابل مشاهده هستند که با مصالح سنگینی مثل آجر، خشت و حتی سنگ ساخته شده اند. سوال اینجاست که راز ماندگاری این گنبد ها در بستر زمان و وقوع زلزله چه بوده است؟ گنبد جزو سازه هایی با پایداری و مقاومت بالا محسوب می شود که قوس موجود در آن، انتقال بارها را به صورتی متفاوت بر دیوارها منتقل می کند. همچنین این قوس می تواند چند برابر نیروی بیشتر نسبت به مقطع مشابه که به صورت خطی و تخت است، تحمل کند. بهترین مصداق مقاومت بالای گنبدها نیز همین بناهای گنبدی چندین و چند ساله سالم و بدون آسیب می باشد.
نادر خلیلی معمار برجسته ایرانی و صاحب نظریه ابر خشت یا تفتان (خانه های گنبدی) که به موجب آن برنده جایزه معماری آغاخان شده است و طرح وی برای ساختن خانه در کره ماه مورد قبول ناسا واقع شده، در مقایسه طاق و گنبد با سقف های مسطح می گوید:

“متخصصین ما و مردم عادی که تقریباً همگی با فضاهای انسانی و زیبای طاق و گنبد غریبه شده‌اند اگر دوباره این فضاها را لمس کنند دلباخته آنها خواهند شد. مقایسه طاق و گنبد با سقف‌های تیرآهن و مسطح همانند مقایسه بافتن و داشتن قالی کرمان و موکت ماشینی است. مردم عادی و حتی مهندسین به خاطر تجربه نداشتن در این فضاها و یا ساختن آنها خودشان را نسبت به آنها غریبه می‌دانند و مطابق روند روز آنچه که آسانتر به دست می‌آید را دنبال می‌کنند.
بنده شخصاً فکر می‌کنم که اگر ارزش نهادی این فرم‌ها دوباره شناخته شود و به طور همگانی در کشورمان مصرف شود ایران می‌تواند ارمغان باارزشی به مردم خود و به مردم جهان سوم جهت تامین اسکان هدیه کند. زیرا سرزمین ما نه تنها مهد آفرینش آنها بوده است بلکه از هر کجای دنیا بیشتر در کاربرد آنها تجربه و ابتکارات تاریخی دارد. امروزه که جهان غرب با نیروی هرچه بیشتر کوشش می‌کند از انرژی‌های طبیعی مانند آفتاب و باد بناها را خودکفا کنند، جای تعجب نیست که فرم‌های طاق و گنبد نیز هرچه بیشتر در معماری غرب با دید جدیدی وارد میدان می‌شود.” (در گفتگو با مجله معماری و شهرسازی، سال ۱۳۶۹)

از ساختار و فرم کلی گنبد که بگذریم به تحلیل وزن این نوع گنبد ها می رسیم. با توجه به اینکه در ساختار شیشه این گنبد از شیشه های ۳ میل استفاده می شود وزن هر متر مربع آن فقط ۷٫۵ کیلوگرم می باشد. معمولا ۱۲ کیلوگرم فلز نیز برای مونتاژ آن ها کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد که وزن هر متر مربع این شیشه را به کمتر از ۲۰ کیلوگرم می رساند. با توجه به وزن بسیار کمتر آن نسبت به سقف های سنتی دیگر نیاز به استراکچر فلزی سخت و نیرومندی نیست و با پروفیل های سبکی قابلیت اتصال وجود دارد. به طور کلی و پس از آب بندی با پلیمر های مخصوص و سایر ملزومات آن وزن این نوع گنبد شیشه ای به حدود ۵۰ الی ۶۰ کیلوگرم در متر مربع می رسد که در مقایسه با سقف های سنتی حداقل ۷۵ درصد سبک تر هستند. سبک بودن آن کمک قابل توجهی به بهره برداران در مواقع بحرانی و بروز زلزله می کند و می تواند آسیب های به مراتب کمتری به افراد در آن فضا وارد نماید.

موضوع دیگر، نوع متریال، یعنی شیشه است که شاید باعث نگرانی شود. تکنیک استیند گلس به نحوی است که قطعات بسیار کوچک شیشه به وسیله فلز با مقطع H به هم متصل شده و طرحی کلی را به وجود می آورند. این مقطع H شکل شیشه ها را به صورت جداناپذیری در کنار هم قرار می دهد. به علاوه کوچک بودن این قطعات به نحوی است که در صورت جدا شدن نیز بی آسیب هستند.

نکته دیگری که ممکن است شما را کمی نگران کند خاصیت برندگی و آسیب رسانی شیشه است. همانطور که می دانید ویژگی شیشه سکوریت این است که هنگام آسیب به قطعات بسیار ریزی تبدیل می شود و دیگر آسیب رسان نخواهد بود. این ویژگی را ما به نحوی دیگر در شیشه های استیند گلس که در گنبدهای شیشه ای کاربرد دارد، داریم. همانطور که در نقش و نگار این شیشه ها مشخص است، تکنیک استیند گلس به نحوی است که قطعات بسیار کوچک شیشه به وسیله فلز با مقطع H به هم متصل شده و طرحی کلی را به وجود می آورند. این مقطع H شکل شیشه ها را به صورت جداناپذیری در کنار هم قرار می دهد. پس طرح نهایی از کنار هم قرار گرفتن شیشه هایی با ابعاد بسیار کوچک و سبک تشکیل شده که در صورتی که هنگام وقوع زمین لرزه این قطعات کنار هم بمانند و از یکدیگر جدا نشوند که نمی تواند خطری شما را تهدید کند و اگر به احتمال بسیار کم، قطعات از یکدیگر جدا شوند نیز به دلیل کوچک بودن آن ها باز نمی توانند آسیبی به کسی وارد نمایند.

امید است با توجه به اینکه خطرهای احتمالی زلزله همواره تهدیدی جدی محسوب می شود، همه بکوشیم تا با استاندارد کردن تکنولوژی به ویژه در حوزه مسکن و با بالا بردن دانش فردی، روز به روز از خطرات آن بکاهیم به طوری که دیگر شاهد اضطراب های ناشی از زلزله اخیر تهران و یا صدمات مالی و جانی فراوان زلزله کرمانشاه و یا زلزله سال های گذشته بم و منجیل نباشیم.

 

مراحل اجرای گنبد شیشه ای:

طراحی، ساخت و تولید یک سقف شیشه ای گنبدی از مراحلی تشکیل شده است که در اینجا سعی بر توضیح و تفسیر آن داریم. دیتیل سقف شیشه ای شامل موارد متعددی است که بایستی در اجرا به نحو احسن پیاده سازی شود. اهمیت روش ساخت گنبد از این جهت است که علاوه بر ایجاد زیبایی بصری، باید به بهترین شکل آب بندی و هوابندی شود.

۱- محاسبات و طراحی سازه گنبد

اولین مطلب و یکی از مهمترین موارد در ساخت گنبد شیشه ای و یا حتی نورگیر های شیشه ای فلت (اسکای لایت)، محاسبات سازه ای آن است. در اکثر مجموعه های داخل کشور که به تولید گنبد شیشه ای می پردازند اینگونه محاسبات جایی در فرایند ساختشان ندارد و معمولا به صورت تجربی فرایند ساخت و ساز فریم گنبد شیشه ای انجام می گردد. واحد فنی و مهندسی چارسیک با بهره گیری از مهندسین سازه جوان و با نشاط خود بسته به نوع اجرا، محاسبات خاصی را توسط نرم افزارهای مخصوص انجام می دهند. پس از مشخص شدن محاسبات سازه ای، نقشه ها برای تهیه، نورد و تولید فریم مورد بررسی قرار می گیرند و سازه فلزی ساخته و پرداخته می شود .

انواع سازه گنبد شیشه ای نورگیر سقفی در چارسیک

چارسیک یکی از پیشگامان در صنعت شیشه های تزئینی می باشد. در سالیان اخیر واحد فنی و مهندسی چارسیک توانسته است سیستم های مختلفی را به عنوان دیتیل سقف شیشه ای که به صورت گنبد و سقف های تخت اجرا می شود، ارائه نماید. در ادامه به معرفی این دیتیلهای  سقف شیشه ای می پردازیم:

  •  سازه کلاسیک چارسیک

این نوع فریم ها از مقاطع آهنی شکل مختلف متناسب با طرح اجرایی و پس از نورد توسط دستگاههای پیشرفته، توسط واحد اجرایی، مونتاژ شده و سپس رنگ می شود. رنگهای ساده، کوره ای و دکورال می تواند بر روی اینگونه سازه ها قرار گیرد و نمایی زیبا و شکیل را به انسان القا نماید. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد گنبد های اجرا شده توسط چارسیک از این سبک فریم اجرا می شود. این فریم، هم برای گنبد شیشه ای استین گلاس و هم برای نورگیر تخت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  •  سازه ترمال بریک چارسیک

این دسته از فریم ها که انحصارا توسط چارسیک اجرا می گردد ظاهری مشابه به چارسیک وال داشته با این تفاوت که شیارهایی مخصوص دفع آب بر روی آن طراحی شده تا مانع نفوذ آب باران به داخل ساختمان شود. این سیستم عایق ۱۰۰ درصدی حرارت بوده و با لاستیک های مخصوص، آب بندی نسبتا قوی تری می گردد. در این سیستم به لطف وجود دماغه پلی آمید هیچگونه نگرانی ای از بابت اتلاف انرژی وجود نخواهد داشت. این فریم، هم برای گنبد شیشه ای استیندگلس و هم برای نورگیر تخت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نورگیر سقفی
جزئیات فریم ترمال بریک

 

  • سازه استیل چارسیک

یکی دیگر از متریال هایی که چارسیک توانایی ساخت گنبد با آن را داراست استیل می باشد. استیل با توجه به ظاهر شکیل تر نسبت به آهن و عدم احتیاج به رنگ آمیزی، در سالهای اخیر در صنعت ساختمان مورد استقبال قرار گرفته و کاربردهای زیادی پیدا کرده است. در صورت تناسب با سایر عناصر موجود در فضا و تمایل کارفرما، این متریال می تواند به عنوان فریم برای سقف شیشه ای فلت و گنبد شیشه ای استیند گلس چارسیک مورد استفاده قرار گیرد.

 

نورگیر سقفی

 

  • چارسیک وود

چوب متریالی است که قدمتی چندهزار ساله در صنعت ساختمان داشته است. از جزئی ترین محصولات تزئینی ساختمان گرفته تا اسکلت ساختمان. این متریال در کنار شیشه زیبایی وصف ناشدنی ای به فضا داده و کیفیتی متفاوت از فضا در اختیار بهره برداران از آن القا می کند. کلیه چوب های استفاده شده در سقف های شیشه ای در مجموعه چارسیک، از بهترین چوب های پراسس شده تهیه می گردد و توسط نیروهای ماهر و آموزش دیده اجرا می شود. فریم چارسیک وود برای نورگیر سقفی فلت مورد استفاده قرار می گیرد و برای گنبد شیشه ای استین گلس و تیفانی قابل استفاده نیست. البته باید گفت که فریم چوبی به صورت گنبدی در چارسیک اجرا نمی گردد و فقط به صورت تخت قابل اجرا می باشد.

 

نورگیر سقفی

۲- طراحی شیشه

گنبد های شیشه ای استیند گلاس و تیفانی، به عنوان یک هنر و صنعت، نیاز به مهارت های بالای تولیدی و قابل اجرا، مهارت های مهندسی و شم هنری دارد. برای ساخت این نورگیر شیشه ای سقف ، باید تدابیری در طراحی اتخاذ شود که گنبد به فضای مورد نظر بچسبد و با دیگر عناصر و المان های آن فضا مثل گچبری ها و چیدمان در هماهنگی کامل باشد. تقریبا با تمام سبک های معماری می توان گنبد شیشه ای استیند گلاس و تیفانی را طراحی کرد. گنبد شیشه ای استین گلاس و تیفانی، در طرح های بسیار زیادی قابلیت اجرایی دارد. طراحی ، نیازمند تجربه، آشنایی با متریال شیشه، آشنایی با تکنیک استیند گلاس، خلاقیت و اطلاع از اصول زیبایی شناسی و ترکیب رنگ است.

دقت به ابعاد و اندازه گیری ها در پروسه طراحی شیشه و فریم، از نکاتی است که می بایست به آن توجه ویژه شود. میزان تلورانس خطا در انجام طراحی شیشه تقریبا صفر است! یعنی باید با دقت هرچه تمام تر آن را انجام داد و به بهترین شکل ممکن طراحی را پیش برد.

نکته بعدی در انجام طراحی، توجه به محدودیت های متریال شیشه است که باید در طراحی لحاظ شود. شیشه را نمی توان مانند متریال های دیگر برش داد و محدودیت هایی که در برش دارد، حتما می بایست در طراحی لحاظ شود. از دیگر محدودیت هایی که باید به آن توجه کرد، نحوه مونتاژ شیشه ها در کنار هم است. در تکنیک استیند گلس و تیفانی، باید به شکل ها و خط و خطوط آن در هنگام طراحی توجه نمود تا در هنگام مونتاژ به راحتی شیشه ها در کنار هم قرار گیرند.

در یک فضا، چه فضای بیرونی و چه فضای داخلی، تمام عناصر معماری باید متناسب به هم باشند و از یک خط و مشی کلی پیروی کنند. از رنگ بندی فضا گرفته تا خط و خطوط طراحی، چیدمان، نوع متریال، بافت و … . از همین رو در طراحی گنبد شیشه ای استین گلس و تیفانی باید دقت کافی و لازم را به خرج داد تا طرح گنبد در راستای طرح کلی و پیرو معماری فضا باشد. در تصاویر زیر می توانید برخی از طراحی ها در گنبد شیشه ای را ملاحظه فرمایید:

 

ساخت گنبد شیشه ای استین گلاس چگونه است؟

 

 

سقف نورگیر شیشه ای تزئینی

 

گنبد شیشه ای

 

۳- تولید شیشه

پس از انجام طراحی، شیشه ها با توجه به طرح، برش می خورند و سپس با فلزهای بسیار ظریفی در کنار یکدیگر و به شکل پازلی مونتاژ می شوند. این قطعه های جدا از هم که می توانند رنگ ها و شکل های متفاوتی با هم داشته باشند، در زیبایی و خیره گنندگی گنبد استیند گلس بسیار موثر هستند. هر قطعه شیشه بنا به طراحی انجام شده، می تواند شیشه سند بلاست، شیشه اسید شور، شیشه برنز، شیشه طلایی، شیشه فیروزه ای، شیشه دودی، شیشه آبی، شیشه قرمز، شیشه بنفش، شیشه یاسی، شیشه زرد، شیشه نارنجی، شیشه سبز، شیشه شفاف، شیشه رفلکس و … باشد. این تنوع هنگامی که با توجه به اصول زیبایی شناسی و طراحی، به صورتی هماهنگ و خلاقانه در کنار هم چیدمان شود، می تواند معجزه کند و گنبد شیشه ای را در فضای داخلی از تمام نقاط دیگر متمایز نماید.

 

۴- آب بندی سقف شیشه ای

از مواردی که در برخی از پروژه ها حائز اهمیت است، مقاومت در برابر باد و باران است، به طوری که فضای داخلی را از گزند آنها محفوظ بدارد. ساخت و نصب گنبدهای شیشه ای آب بند توسط چارسیک این اطمینان را به کارفرما می دهد که در عین داشتن نور، زیبایی و محیطی لوکس، از نفوذ آب باران به فضای داخلی جلوگیری به عمل آید. گنبدهای شیشه ای در چارسیک به طور صد در صد قابلیت آب بندی دارند و پس از نصب با انجام تست به کارفرما تحویل داده می شوند. دیتیل سقف شیشه ای نیز تاثیر به سزایی در آب بندی سقف شیشه ای دارد. هرچه دیتیل سقف شیشه ای حرفه ای تر باشد، آب بندی به صورت اصولی تری انجام می شود.

 

 

ساخت گنبد شیشه ای استین گلاس چگونه است؟

 

گروه هنری چارسیک در روش ساخت گنبد شیشه ای، با استفاده از متریال های متنوع و مختلفی اقدام به آب بندی سقف شیشه ای و گنبد های شیشه ای دکوراتیو می نماید. با استفاده از شیشه های دکوراتیو و دست ساز که با تکنیک استین گلس و تیفانی ساخته شده اند می توان نورگیر سقفی را به بهترین شکل ممکن تزئین کرد. اما این به تنهایی کافی نیست! مسائل فنی از قبیل آب بندی و نحوه صحیح اجرای شیشه ها بسیار حائز اهمیت است. در این میان آب بندی از حیث عدم نفوذ آب باران و گرد و خاک به داخل فضا اهمیتی ویژه دارد.

 

آب بندی سقف شیشه ای

یک گنبد شیشه ای که با توجه به اصول طراحی معماری و زیبایی شناختی اجرا شده است، اگر دارای آب بندی صحیحی نباشد، در واقع بلا استفاده و بی فایده خواهد بود. از همین رو علاوه بر رعایت اصول معماری و طراحی، نیاز به داشتن تخصص، تجربه، تعهد و دانش کافی در روش ساخت گنبد شیشه ای امری ضروری به نظر می رسد.

تخصص و تجربه در انجام آب بندی سقف شیشه ای و همچنین توانایی طراحی و ساخت دیتیل های فنی، کار هرکسی نیست. چارسیک با بهره گیری از به روز ترین دیتیل های فنی موجود در زمینه اسکای لایت و و سقف های نورگیر، به عنوان پیشتاز در عرصه آب بندی شیشه های دکوراتیو محسوب می شود که با استفاده از بهترین متریال ها، چسب ها و پروفیل ها اقدام به طراحی و اجرای این آب بندی ها می نماید.

مهمترین عامل در سقف های شیشه ای و گنبد شیشه ای که مشهود بوده و بهره برداران به خوبی آن را لمس میکنند بحث آب بند بودن سقف یا گنبد می باشد. جهت آب بندی گنبدهای شیشه ای در مجموعه چارسیک از پلیمری شفاف و مستحکم که ظاهری مشابه شیشه دارد استفاده می شود. این پلیمر تحت کلاس BS EN 12154-Class RE 750 اروپا و در عین حال در کشور ایران تولید می شود. با توجه به اینکه رسالت چارسیک به عنوان یک تولید کننده داخلی همواره حمایت از کالای با کیفیت ایرانی بوده است در هر قسمت که متریال های ایرانی از استاندارد روز برخوردار باشند هرگز به سمت کالاهای خارجی نخواهد رفت.

 

آب بندی گنبدهای شیشه ای استیندگلاس در چارسیک

 

آب بندی گنبدهای شیشه ای استیندگلاس در چارسیک

 

اهمیت کیفیت متریال در آب بندی سقف شیشه ای

موردی که در روش ساخت گنبد شیشه ای و آب بندی سقف شیشه ای به روش سنتی با آن روبرو هستیم استفاده از لاستیک های نامرغوب است. لاستیک های غیر استاندارد پس از قرارگیری در معرض آفتاب و گذشت چند ماه خشک شده و کاملا از بین می روند که این موضوع باعث از میان رفتن آب بندی سازه شده که از مهمترین عوامل در اجرای سقف های شیشه ای می باشد. لاستیک های مورد استفاده در گنبد های شیشه ای چارسیک تماما پایدار و استاندارد هستند. این لاستیک ها از مقاومت بالایی در برابر اشعه آفتاب برخوردار بوده و پس از گذشت سالیان دراز، بدون هیچگونه آسیبی در جای خود باقی می مانند. از دیگر ویژگی های این لاستیک ها، عدم تخریب لایه پلیمری سطح گنبد شیشه ای می باشد. همانطور که در مطالب پیشین بیان شده است. آب بندی سقف شیشه ای استیند گلس توسط یک لایه پلیمر شفاف انجام می شود. لاستیک های غیر استاندارد پس از چند ماه باعث خوردگی و تخریب این لایه می شوند. پس علاوه بر از بین رفتن خود لاستیک باعث از بین رفتن ورق آب بند نیز خواهد شد.

 

گنبد شیشه ای

نتیجه گیری و جمع بندی

کاتالوگ گروه هنری چارسیک با دارا بودن انواع طرح ها و نقوش گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی، مرجعی کامل و مناسب برای انتخاب شماست که می توانید از بین صدها طرح، طرح مورد نظر خود را انتخاب نمایید. همچنین این قابلیت نیز امکان پذیر است تا بتوان با ایجاد تغییراتی، طرح را به سلیقه شما نزدیک تر کرد.
طرح انتخاب شده، با توجه به ابعادی که از فضای شما برداشت می شود، پس از انجام محاسبات دقیق، برای ابعاد شما آماده می شود و سپس اجرای شیشه ها در کارگاه آغاز می شود. پروسه ساخت شیشه های استیند گلس و تیفانی بسیار زمان بر و نیازمند، تجربه، دقت و حوصله فراوانی است که توسط هنرمندان چارسیک انجام می پذیرد.

از همین جهت ابعاد و اندازه های آن کاملا قابل سفارش بوده و شما می توانید صرفا با داشتن یک مقطع دایره ای، مربعی و یا مستطیل شکل، با چارسیک تماس بگیرید تا کارشناسان ما بامحاسبات دقیق، در نظر گرفتن محدودیت ها و مقدمات لازم، زمینه را برای اجرای گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی فراهم کنند. پس به هیچ وجه نگران ابعاد و اندازه ها نباشید و فقط مقطع موجود را به چارسیک بسپارید.

 

مطالب مرتبط:

 

گنبد شیشه ای استین گلاس چارسیک
گنبد شیشه ای استین گلاس – اطلاعات بیشتر

 

گالری گنبد شیشه ای استیند گلس . www.charsik.com
گالری سقف و گنبد شیشه ای چارسیک