استفاده از گنبد شیشه ای در معماری

وقتی حرف از گنبد می شود ناخودآگاه ذهن به سمت فضاهای مذهبی می رود در حالی که گنبدهای شیشه ای استیند گلس و سایر گنبدهای دکوراتیو چارسیک به لطف زیبایی وصف ناشدنی و استفاده از دیتیل های بروز دنیا در فضاهایی با کاربری های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. گنبد شیشه ای یکی از بدیع ترین و خاص ترین نمونه های نورگیر سقفی در جهان محسوب می شود. استفاده از نور ملایم و تلطیف شده و فیلتر نمودن نور های مضر از خصوصیات قابل توجه آن می باشد. امروزه در کشورهای حوزه خلیج فارس در اکثر منازل مسکونی، رستوران ها و مراکز تجاری از گنبد های شیشه ای دکوراتیو استفاده می نمایند. در ایران نیز چندسالی است که گنبد شیشه ای استیند گلس توانسته گوی سبقت را از دیگر نورگیرهای سقفی ربوده و تبدیل به گزینه اول نورگیر سقفی در منازل لوکس و برخی مال های لاکچری شده است. در این مطلب سعی داریم کاربرد گنبد شیشه ای در معماری و در فضاهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

 

۱- خانه:

امروزه خانه های لوکس دوبلکس و تریبلکس زیادی ساخته می شود که در قلب خود و در دل فضای ارتباطی بین طبقات مکان مناسبی برای نصب اینگونه گنبد هاست. گنبد های دکوراتیو چارسیک فضای خانه را روشن تر، لوکس تر و با عظمت تر نشان داده و خانه را بسیار متفاوت جلوه خواهد داد. یکی از بیشترین موارد استفاده از گنبد شیشه ای در معماری ، استفاده از آن به عنوان سقف شیشه ای ویلا یا خانه است.

سقف شیشه ای ویلا

سقف شیشه ای ویلا را می توان به صورت گنبدی اجرا کرد. همانطور که بیان شد گنبد شیشه ای دکوراتیو که با تکنیک استین گلس ساخته می شود از نظر هنری بسیار جایگاه بالایی داشته و ویژگی مهم آن ارزش افزوده بالای آن در گذر زمان است. هرچه از قدمت این اثر هنری بگذرد علاوه بر اینکه آسیبی به آن وارد نمی گردد، ارزش مادی آن بالاتر رفته و به یک عنصر هنری نفیس تبدیل می گردد.

رواج استفاده از گنبد های شیشه ای لوکس عمری کمتر از یک دهه دارد و قبل آن به ندرت و با دیتیل های آماتوری اجرا می گردید. پس از چند سال تجربه در مجموعه چارسیک و همکاری مدیران این مجموعه با شرکت های معتبر اروپایی و ترک، استفاده از دیتیل های حرفه ای تر و دارای استانداردهای روز دنیا در این نورگیر های منحنی شکل امکان پذیر گردید. در زیر تصاویری از پروژه های اجرایی چارسیک در خانه ها را می بینید:

 

گنبد شیشه ای نورگیر سقفی چارسیک

 

گنبد شیشه ای نورگیر سقفی چارسیک

 

گنبد شیشه ای نورگیر سقفی چارسیک

 

سقف شیشه ای ویلای مسکونی دوبلکس

در خانه های ویلایی دوبلکس بهترین مکان برای تعبیه یک گنبد شیشه ای در بالای فضای ارتباطی دو طبقه می باشد. قسمتی از ساختمان که نسبتا ارتفاع بیشتری دارد و از هر دو طبقه نمایان است می تواند با تعبیه یک گنبد شیشه ای استین گلس فضایی خاص و منحصر به فرد ایجاد کند.

 

سقف شیشه ای ویلای مسکونی غیر دوبلکس

سقف شیشه ای ویلا را می توان به عنوان نورگیر در یک اتاق خواب تعبیه کرد. اگر یک اتاق خواب بزرگ و دارای امکانات دارید و یا به عکس اتاقی نسبتا کوچک و بدون بازشو دارید گنبد شیشه ای گزینه خوبی برای آن است. در مجتمع های چندین طبقه مسکونی نیز بهترین مکان برای ایجاد یک گنبد شیشه ای فضای لابی است. اگر در چنین مجتمع هایی و در فضای ارتباطی طبقات وید وجود داشته باشد در انتهای آن و در بالاترین طبقه ایجاد یک گنبد می تواند به خاص شدن آن فضا بسیار کمک کند.

در شهرهای کویری مانند یزد معمولا در هر یک از خانه ها نورگیرهایی هر چند ساده به چشم می خورد. وجود شیشه های رنگی در سقف شیشه ای ویلا می تواند با تصفیه نور باعث می شود نور لطیف تری به فضا وارد گردد و از شدت نور مستقیم بکاهد لذا گزینه بسیار مناسبی برای منازل مسکونی اینگونه شهرها می باشد.
در صورتی که تمایلی به ایجاد حجم گنبد در منازل مسکونی ندارید می توانید از سقف های شیشه ای استیند گلس یا سایر تکنیک ها استفاده نمایید. سقف شیشه ای نیز می تواند در صورت طراحی مناسب و اجرا ی بی نقص به عنصری زیبا و کاربردی در منازل شما تبدیل گردد.

در صورتیکه در حال ساخت ویلای مسکونی خود هستید و قصد دارید عنصری زیبا، متفاوت و لوکس در آن تعبیه نمایید می توانید هم اکنون با چارسیک در تماس باشید و از نقطه نظرات همکاران ما به صورت رایگان استفاده نمایید.

 

۲- رستوران:

از موارد دیگر استفاده از گنبد شیشه ای در معماری، بهره گرفتن از آن به عنوان سقف شیشه ای رستوران است. گنبد شیشه ای می تواند فضایی جذاب را در رستوران ها و غذاخوری ها ایجاد کند. فضایی که به خصوص در قسمت وی آی پی (vip) می تواند شگفتی و خیرگی بصری و جذابیت منحصر به فردی داشته باشد. رستوران ها بنا به سبک دکوراسیون داخلی و همچنین نوع غذاها ، تنوع بسیاری دارند. گنبد شیشه ای استین گلاس و تیفانی که به عنوان سقف شیشه ای رستوران ایجاد می شود، می تواند به فراخور سبک و سیاق معماری داخلی و سبک سرو غذا ، در هر رستورانی جای خود را باز کند. تنوع طرح ، نقش و رنگ موجود در گنبدهای شیشه ای استیند گلس و تیفانی به طور قطع می تواند هر سلیقه و شیوه ای را در بر گرفته و نیاز کارفرما را برآورده کند.

گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی با تکنیک هنری معرق شیشه ساخته می شود. تکنیک های استن گلاس و تیفانی تماما بوسیله دست و نیروی انسانی انجام می شود . استیند گلس و تیفانی بیشتر از اینکه شیشه ای صنعتی و ساختمانی باشد ، شیشه ای هنری و جزء هنرها و صنایع دستی محسوب می شود. استیند گلس و تیفانی جزء لوکس ترین هنرهای شیشه در جهان محسوب شده و می تواند فضا را به طور کلی تحت شعاع خود قرار دهد . به طوری که زیبایی آن نقطه ای به غایت زیبا و درخشان و شفاف در محیط محسوب شده و به عنوان محوری بصری و زیبا ، می تواند تمام اجزای فضا را حول خود قرار دهد. با این تفاسی سقف شیشه ای رستوران را شاید بتوان یکی از بهترین مکان هایی دانست که می توان در آن از تکنیک استین گلاس بهره برد.

 

۳- مجتمع تجاری:

مراکز خرید و فروشگاه ها معمولا دارای طبقاتی زیاد و بازدید کنندگانی فراوان هستند. نشان دادن ابهت و عظمت فضا در جذب مخاطب امری ضروریست. استفاده از حجمی شفاف، زیبا و لوکس در طبقات انتهایی اینچنین فروشگاههایی می تواند بر جذب مشتری بسیار پر اهمیت باشد.

گالری لافایت پاریس
گالری لافایت پاریس

 

استفاده از گنبد شیشه ای (سقف شیشه ای منحنی و خم) و یا سقف شیشه ای فلت در فضاهای اداری – تجاری می تواند به طرز شگفت انگیزی فضا را جذاب و زیبا کند. یک گنبد شیشه ای استیند گلس ، به دلیل داشتن بعد و حجم ، تفاوت بسیار چشم گیری با اجرای سقف شیشه ای استین گلاس و تیفانی که به صورت تخت اجرا شده است ، خواهد داشت.

 

گنبد شیشه ای گالری لافایت پاریس
گنبد شیشه ای استیند گلس در گالری لافایت، پاریس (Galeries Lafayette)

 

گنبد شیشه ای گالری لافایت پاریس
گنبد شیشه ای استیند گلس در گالری لافایت، پاریس (Galeries Lafayette)

 

البته که هر دو این موارد (گنبد شیشه ای استین گلاس و سقف شیشه ای فلت ) زیبایی منحصر به فرد و خاص خود را خواهند داشت ، اما با ید به این نکته توجه کرد که گنبد شیشه ای دارای سه بعد طول، عرض و ارتفاع است که به لحاظ بصری و زیبایی شناسی دارای اهمیتی فراوان و غیر قابل مقایسه با سایر موارد است.

در فضاهای تجاری استفاده از یک گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی می تواند بی نهایت فضا را بی همتا و در مقایسه با دیگر فضاهای تجاری جدا کند. جذابیت گنبد شیشه ای استین گلاس و تیفانی می تواند هر بیننده و مراجعه کننده ای را خیره کند و فضا را در ذهن و نگاه وی ثبت نماید.

 

گنبد شیشه ای در خانه

 

۴- مسجد:

همانطور که در ابتدای این مطلب بیان شد اولین مکانی که میشود متصور شد فضاهای مذهبی نظیر مسجد است. تلطیف نور و امکان استفاده از نقوش اسلیمی می تواند گنبد شیشه ای چارسیک را به جایگزین مناسبی برای گنبدهای ساخته شده با مصالح بنایی قرار دهد.

 

گنبد شیشه ای مسجد رشت

۵- بانک ها و مراکز اداری:

مراکز اداری دولتی معمولا فضاهایی خشک و بی روح هستند و ارباب رجوعان متعددی که به این اماکن مراجعه می کنند احتیاج به عنصری دارند که این حس بی روحی به آن ها تزریق نشود. طراحی ادارات از این باب بسیار حائز اهمیت بوده و می بایست در انتخاب نوع رنگ فضا و چیدمان دقت زیادی شود. گنبدهای شیشه ای استیند گلس و تیفانی گلس چارسیک به دلیل دارا بودن شیشه های رنگی می توانند به فضا روحی مثبت تزریق کنند و فضا را از یکنواختی در آورند.

۶- دانشگاه ها و موسسات آموزشی:

طبق تحقیقاتی که در سالیان اخیر انجام شده رنگ در محیط می تواند اثرات بسیار مثبتی بر روی آموزش افراد داشته باشد. علاوه بر آن نور نیز عنصری غیر قابل انکار در فضای آموزشی است. ترکیب نور و رنگ در بهترین حالت خود در گنبدهای شیشه ای چارسیک نمود پیدا می کند.
همانطور که در بالا به آن اشاره شد گنبد های شیشه ای چارسیک می توانند در فضاهایی با کاربری متفاوت استفاده گردند. نکته حائز اهمیتی که نباید فراموش شود طراحی اختصاصی برای هر یک پروژه طراحی اختصاصی انجام گیرد. طراحی در چارسیک توسط مهندسان معمار، مهندسان سازه و گرافیست ها صورت می گیرد و نبود هر یک از این ها در تیم طراحی پروژه ممکن است خروجی مطلوبی نداشته و باعث افت کیفیت نهایی پروژه گردد.

 

مرکز فرهنگی شیکاگو
مرکز فرهنگی شیکاگو

 

فواید استفاده از گنبد در معماری

به طور کلی فواید استفاده از گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی در فضای تجاری را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
۱- فضایی خاص و بی همتا در مقایسه با رقبا و دیگر فضاهای تجاری
۲- ایجاد شاخصه و شناسه (گنبد شیشه ای استن گلاس) در فضا و ثبت راحت فضا در ذهن مشتری
۳- ایجاد جذابیت بصری و زیبایی در ذهن و چشم بیننده
۴- تبدیل نور مزاحم آفتاب به نوری لطیف و سازنده و زیبا و نهایت استفاده مفید از آن
۵- بازی با نور در فضای داخلی (نور طبیعی) که یکی از مهمترین مواردی است که می بایست در فضاهای تجاری به آن توجه نمود. گنبد شیشه ای استیند گلس به دلیل استفاده از شیشه های رنگی با تنالیته های رنگی متنوع این امکان را به راحتی به وجود خواهد آورد.
۶- تزئین هدفمند فضا و تعریف کاربری مناسب برای گنبد شیشه ای استیند گلاس به دور از هرگونه حشویات و زائدات

 

مطالب مرتبط:

استین گلاس چیست و به چه آثاری گفته می شود؟

 

 

گنبد شیشه ای استین گلاس چارسیک
گنبد شیشه ای استین گلاس – اطلاعات بیشتر

 

گالری گنبد شیشه ای استیند گلس . www.charsik.com
گالری سقف و گنبد شیشه ای چارسیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *