از طراحی تا ساخت استیندگلس

زیبایی و تحت تاثیر قرار دادن هر بیننده ای هنگام مشاهده شیشه های دکوراتیو رنگی موجب شده تولید کنندگان و کارخانجات صنعت شیشه تمایل بیشتری به تولید طرح های گوناگون شیشه دکوراتیو کنند. در اینجا به عنوان نمونه یک نمونه را از مرحله طراحی تا مرحله اجرا برای شما شرح می دهیم.
البته می بایست توجه کنید که شیوه اجرای شیشه ای که در اینجا آورده می شود به سبک سنتی است. امروزه با توجه به امکانات، تولید شیشه استین گلس تفاوت زیادی با شیوه های سنتی دارد. به طور مثال چارسیک به عنوان تولید کننده شیشه های طرح دار و دکوراتیو استیندگلس روش های مدرن تر و متفاوتی را به کار گرفته است. برای اطلاع بیشتر می توانید مطلب ” آموزش استیند گلس ” را مطالعه کنید.

همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع شیشه های استیندگلس، می توانید مطلب ” استیندگلس چیست؟ ” را مطالعه کنید.

مراحل اجرایی استین گلاس

طراحی تا ساخت استیندگلس شامل مراحلی است که در ادامه به آن می پردازیم:

1- طراحی

طراحی با ایده های درونی طراح از یک موضوع در ذهن او شروع می شود ، سپس یک طرح سیاه و سفید یا همان اتود اولیه کشیده می شود.در مرحله بعدی طرح نهایی کشیده می شود. منظور از طراحی، تعیین خطوطی است که قرار است شیشه از آنجا برش داده شود. همچنین تعیین رنگ بندی کلی بر روی کاغذ.

از طراحی تا تولید استین گلس

 

2- برش کاغذ

حالا می بایست الگوهای کاغذی را که قرار است قطعات شیشه با توجه به آن برش داده شود، از کاغذ اصلی جدا کنیم. ازاین کاغذهای برش خورده، برای برش قطعات شیشه استفاده می شود. این کارعلاوه بر تفکیک رنگ های شیشه، دقت و زیبایی طرح را دوچندان می کند.

از طراحی تا تولید استین گلس

3- بررسی نهایی ابعاد

حال می بینیم که تمامی شیشه های رنگی برش خورده اند و برای اطمینان، بررسی نهایی بر روی طرح انجام می شود. یعنی با طرح اصلی هماهنگ می شود.

از طراحی تا ساخت استیندگلس

4- نقاشی شیشه

با توجه به رنگ های موجود و مورد نیاز، اقدام به ایجاد طرح و رنگ در شیشه می شود. اگر از رنگ های پودری قابل پخت استفاده شود، شیشه می بایست در کوره قرار گیرد تا رنگ به خوبی به خورد آن برود. این کار به منظور آن است که طرح با دقت و ظرافت بهتری تولید شود.

از طراحی تا ساخت استیندگلس

5- مونتاژ

جذاب ترین و ظریف ترین مرحله تولید، مونتاژ است. تکه های شیشه های رنگی بر روی الگوی کاغذی مونتاژ می شود. برای نگه داشتن قطعات شیشه در کنار هم از کانال های فلزی مانند لدکیم استفاده می شود.

از طراحی تا ساخت استیندگلس

6- لحیم کاری

در این مرحله، نقاط تقاطع سرب ها (لدکیم) لحیم کاری می شود. انجام لحیم کاری بین لدکیم ها باعث استحکام و پایداری بیشتر شیشه استین گلس می شود. علاوه بر این، طرح را زیباتر نیز می کند.

از طراحی تا ساخت استیندگلس

7- لعاب یا گلیز کاری

در این مرحله درز بین قطعات شیشه و لدکیم با استفاده از گلیز (خمیری مانند بتونه) پوشانده می شود. گلیز کاری باعث استحکام بیشتر شیشه استیندگلس و جلوگیری از لرزش آن می شود.

از طراحی تا ساخت استیندگلس

 

جمع بندی

از طراحی تا ساخت استیندگلس، مطلبی بود در مورد چگونگی ساخت شیشه استین گلاس که امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *