آموزش ساخت باکس شیشه ای

آموزش ساخت باکس شیشه ای یک آموزش کامل، رایگان و حرفه ای برای ساخت انواع باکس های شیشه ای است. از باکس شیشه ای به عنوان جعبه جواهرات، ظروف خانگی با فرم های متنوع و کاربردهای مختلف، باکس تی بگ، تراریوم شیشه ای، جعبه هدیه شیشه ای، جعبه دستمال کاغذی و … استفاده می شود.

آموزش ساخت باکس شیشه ای

انواع فرم و طرح های باکس شیشه ای

جعبه شیشه ای می تواند شکل و فرم های متنوع و زیادی داشته اشد. نوع شکلی که شما انتخاب می کنید بستگی به کاربرد باکس شیشه ای دارد. مثلا اگر می خواهید از باکش شیشه ای به عنوان جعبه جواهرات استفاده کنید، ارتفاع آن باید کمتر از یک جعبه شیشه ای تراریومی باشد. شما می توانید طرح ها و الگوهای ساخت جعبه شیشه ای را به صورتی متنوع از چارسیک تهیه کنید. این طرح ها و الگو ها توسط گروه هنری قاف طراحی شده و توسط وب سایت چارسیک به فروش می رسد. در ادامه ما با استفاده از یکی از این الگوهای باکس شیشه ای اقدام به ساخت می کنیم.

 

مراحل ساخت باکس شیشه ای

ساخت باکس شیشه ای شامل مراحلی است که هر مرحله پیش نیاز مرحله بعدی است. پس می بایست مراحل را به صورت پله پله به انجام برسانید. در آموزش ساخت جعبه شیشه ای با طی کردن مراحل زیر قادر خواهید بود یک باکس شیشه ای را از صفر تا صد به صورت کامل بسازید. به طور کلی مراحل ساخت باکس شیشه ای شامل 6 مرحله است:

1- تهیه یا خرید الگو و طرح باکس شیشه ای

2- آماده سازی الگوها

3- کشیدن الگوها بر روی شیشه

4- برش شیشه

5- کاور کردن لبه شیشه با چسب دو طرفه ناودانی

6- کاور کردن لبه شیشه با ناودانی

7- مونتاژ قطعات شیشه در کنار هم و انجام لحیم کاری

8- تمیزکاری جعبه، رنگ کردن نقاط لحیم کاری و اتصال یراق آلات

 

ابزار و وسایل مورد نیاز برای ساخت باکس شیشه ای

 

ابزار و وسایل باکس شیشه ای

برای اطلاعات بیشتر در خصوص وسایل و ابزار ساخت باکس شیشه ای، مطلب “وسایل ساخت تی بگ و باکس شیشه ای ” را مطالعه کنید.

 

ساخت باکس شیشه ای را شروع کنید

خب بهتر است ساخت باکس شیشه ای را بدون فوت وقت شروع کنیم و تمام مراحل آن را به تفصیل شرح دهیم. در آموزش ساخت جعبه شیشه ای در هر مرحله 1- ابزار و مواد مورد نیاز، 2- شیوه اجرایی آن مرحله و 3- نکات مهم و تاثیر گذار در کیفیت اجرایی را به صورت جداگانه شرح می دهیم.

 

1- مرحله اول: تهیه یا خرید الگوی ساخت باکس شیشه ای

قبل از تهیه و خرید الگوی باکس شیشه ای، باید مشخص کنید که باکسی که قصد ساختش را دارید، چه کاربردی دارد. آیا می خواهید از آن به عنوان تی بگ استفاده کنید یا قرار است به عنوان یک لوستر کاربرد داشته باشد. انتخاب طرح باکس شیشه ای کاملا به کاربرد آن بستگی دارد. در آموزش ساخت باکس شیشه ای که هم اکنون در حال مطالعه آن هستید، ما می خواهیم یک باکس شیشه ای بسازیم که به عنوان ظرف میوه خوری استفاده شود. بنابراین با توجه به همین کاربرد، الگوی ساخت باکس شیشه ای کد S120 را انتخاب کرده ایم که تصویر آن را در زیر می بینید و می خواهیم پروسه ساخت آن را جلو ببریم. شما می توانید از سایر طرح ها و الگوهای متنوع باکس شیشه ای در بخش ابزار و مواد بازدید کنید.

الگوی ساخت باکس شیشه ای الگوی ساخت باکس شیشه ای الگوی ساخت باکس شیشه ای الگوی ساخت باکس شیشه ای

 

با تهیه یکی از الگوهای ساخت باکس شیشه ای در چارسیک، یک فایل پی دی اف در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید آن را بر روی کاغذ یا مقوا پرینت کنید. پس از پرینت کردن الگوها، نوبت به اولین اقدام اجرایی می رسد.

با خرید هر فایل طراحی باکس شیشه ای، دو فایل پی دی اف در اختیار شما قرار می گیرد:

1- فایل پرینت قطعات مجزا (با پسوند Saprate parts ): این فایل مناسب برای ساخت باکس شیشه ای است و در صورتی که می خواهید باکس شیشه ای منطبق با طرح بسازید، می بایست این فایل را چاپ کنید و ملاک قرار دهید. این فایل حاوی قطعات ساخت مدل به صورت جداگانه و تفکیک شده است. برای برش قطعات شیشه باید از این فایل استفاده کنید. در داخل هر قطعه تعداد مورد نیاز هر قطعه ذکر شده است.

2- فایل پرینت قطعات به صورت یکپارچه و به هم پیوسته( با پسوند Seamless): این فایل برای ساخت باکس با مقوا، کاغد یا سایر متریال های مشابه است که قطعات در آن به صورت به هم پیوسته هستند. (برای اطلاع از نحوه استفاده از این فایل به مطلب ” آموزش ساخت باکس مقوایی ” مراجعه کنید). این فایل حاوی طرح گسترده پروژه است و شما می توانید با استفاده از متریال هایی مانند کاغذ، ورق های پلکسی و … ، مدل غیر شیشه ای طرح را تهیه نمایید.

مناسب برای ساخت باکس شیشه ای
مناسب برای ساخت باکس با مقوا، کاغذ و …

از آنجایی که ما می خواهیم باکس شیشه ای بسازیم، فایل پی دی اف “S024 – Separate parts – الگوها به صورت مجزا” را چاپ می کنیم.

توجه کنید که الگوهای ساخت جعبه شیشه ای که در چارسیک ارائه می شود، به صورت یک باکس کامل است که می توانید با سلیقه خود و با توجه به ابعاد وجوه آن، یک وجه آن را در پروسه ساخت حذف نمایید تا دسترسی به درون باکس فراهم شود. یا می توانید یک وجه آن را به صورت درب نظر بگیرید و آن را به وسیله لولا به باکس متصل کنید تا دسترسی به درون باکس امکان پذیر باشد. ما نیز در این آموزش با حذف یکی از وجوه، می خواهیم طرح مورد نظر را به عنوان یک ظرف بسازیم.

 

2- مرحله دوم: برش الگوها بر روی کاغذ

در این مرحله لازم است کاغذهای پرینت گرفته شده را که شامل الگوهای ساخت می شود، برش دهید و هر الگو را از صفحه بیرون بیاورید.

ابزار و مواد لازم در این مرحله:

  • خط کش فلزی
  • کاتر

نحوه اجرا

خط کش را دقیقا بر روی خط الگو مماس کنید به طوری که تیغه کاتر بر روی خط قرار بگیرد و آن را برش دهید. تمام خطوط الگوها را به همین منوال برش بزنید تا الگوها آماده شوند.

آموزش ساخت باکس شیشه ای

نکات:

الف- میزی که روی آن کار برش را انجام می دهید، باید صاف و تراز باشد و همچنین متریالی سفت و محکم مانند ام دی اف، فلز یا … داشته باشد. مثلا از میزهای دارای پوشش ماکت برای این مرحله استفاده نکنید. چرا که باعث از بین رفتن دقت در برش می شود.

ب- دقت کنید که می بایست الگوها را به صورت دقیق برش بزنید، هرگونه خطا (هرچند خطاهای کمتر از میلیمتر) ممکن است که بر هم نهشتی قطعات شیشه را در ساخت با مشکل مواجه کند.

 

3- مرحله سوم: کشیدن الگوها بر روی شیشه

در این مرحله باید الگوهایی را که در مرحله قبل آماده شده اند را به شیشه منتقل کنید. و شیشه را آماده برش نمایید.

ابزار و مواد لازم در این مرحله:

نحوه اجرا

الگوها را روی سطح شیشه قرار دهید و با ماژیک، الگو را روی شیشه بکشید. اگر می خواهید مثل تصویر، تمام الگوها را بر روی یک شیشه بزرگ در کنار هم بکشید، باید به فکر برش و جدا کردن آنها هم باشید. الگوها را طوری کنار هم بکشید، که هنگام الماس زدن با چالش کمتری مواجه شوید.

نکات:

الف- هرچه نوک ماژیک نازک تر باشد، دقت شما در برش قطعات شیشه بالاتر خواهد رفت. پیشنهاد می شود که از ماژیک هایی با نوک راپیدی استفاده کنید و یا می توانید از ماژیک شیشه دو طرفه اسکول مکس که دارای نوک راپیدی نیز می باشد، استفاده کنید.

ب- دقت کنید که خطای کمتر در قطعات شیشه یعنی کار نهایی شما دقیق تر و ظریف تر خواهد شد. در قطعات باکس شیشه ای، گاهی خطاهای کمتر از 1 میلیمتر نیز می تواند در ظرافت محصول نهایی شما تاثیرگذار باشد.

ج- برخی از سازندگان، برای انتقال الگوها بر روی شیشه، مرحله دوم (برش الگوهای کاغذی یا مقوایی) را انجام نمی دهند. آنها  شیشه را بر روی الگو می گذارند و سپس از روی شیشه خطوط را کپی می کنند. این روش به دلیل اینکه ضخامت شیشه حائل بین الگو و نوک ماژیک است و خطای دید ایجاد می کند، می تواند ریسک خطا در انتقال ابعاد را بالا ببرد.

 

4- مرحله چهارم : برش قطعات شیشه

در این مرحله می بایست الگوهایی که بر روی شیشه کشیده شده است را با استفاده از الماس و ابزار های مربوط، برش بزنید.

ابزار و مواد لازم در این مرحله:

آموزش ساخت باکس شیشه ای

نحوه اجرا

نفت را در ظرفی کوچک بریزید. برای برش دادن هر خط ماژیک، نوک الماس را آغشته به نفت کنید. (برای ضرورت استفاده از نفت در شیشه بری به توضیحات محصول نفت شیشه بری مراجعه کنید). سپس به آرامی الماس را روی خط ماژیک حرکت دهید.

آموزش ساخت باکس شیشه ای

 

پس از کشیدن الماس بر روی خطوط با استفاده از انبرهای جدا کننده که می تواند به دو صورت انبر با لبه تخت یا انبر با لبه منحنی باشد، شیشه را از محل خط الماس جدا کنید.

 

استفاده از انبر با لبه منحنی
استفاده از انبر با لبه تخت

 

این کار را برای تمام خطوطی که با ماژیک کشیده اید باید تکرار کنید تا تمام قطعات آماده شوند.

آموزش ساخت باکس شیشه ای

نکات:

الف- اگر تسلط شما در راسته بری شیشه کم است و یا برش خطوط راست برایتان سخت است، می توانید از خط کش چوبی یا خط کشی که دارای ضخامت حداقل 3 میلیمتر است، در کنار الماس استفاده کنید.

ب- دقت در برش و حرکت دادن الماس به طور دقیق بر روی خط ماژیک، نکته ای بسیار حائز اهمیت است. اگر می خواهید جعبه شیشه ای ساخته شده دقیق، طریف و بدون خطا باشد، باید برش های بدون خطایی داشته باشید.

ج- در تصاویری که مشاهده می کنید ما از دستکش برای برش شیشه استفاده نکرده ایم، اما شما برای حفظ ایمنی حتما استفاده کنید 🙂

 

5- مرحله پنجم : کاور کردن لبه شیشه با چسب دو طرفه

در این مرحله، برای ایجاد چسبندگی بین ناودانی و شیشه می بایست چسب دو طرفه نازک را بر روی لبه شیشه بکشید و قطعات شیشه را آماده قرار گرفتن در ناودانی کنید.

ابزار و مواد لازم در این مرحله:

نحوه اجرا

چسب دو طرفه همانطور که از نامش پیداست دو روی چسبنده دارد که می بایست از یک طرف به شیشه و از طرف دیگر به ناودانی بچسبد. کاور کاغذی چسب را از یک طرف  آن جدا کنید(کاور کاغذی طرف دیگر را باز نکنید). لبه شیشه را درست در وسط چسب قرار دهید به طوری که از دو طرف چسب مقدار مساوی از آن باقی بماند.

آموزش ساخت باکس شیشه ای

 

مقدار باقی مانده از چسب را بر روی سطح شیشه برگردانید تا به آن بچسبد.

آموزش ساخت باکس شیشه ای

نکات:

ما از چسب دو طرفه چارسیک استفاده کرده ایم. چسب کاغذی ارائه شده در چارسیک دارای پهنای 7 میلیمتر می باشد. شیشه مورد استفاده در این آموزش نیز دارای ضخامت 3 میلیمتر است. بنابراین وقتی شیشه را وسط چسب قرار می دهیم، از هر طرف شیشه، 1.5 میلیمتر باقی می ماند که می بایست آن را بر روی سطح شیشه برگردانید.

بهتر است چسب را به صورت یکپارچه و بدون کات کردن بر روی تمام ضلع های هر قطعه بزنید. با این کار، هم یکپارچگی و استحکام باکس شیشه ای بیشتر می شود و هم کار شما با سرعت بیشتری انجام می گیرد. اما اگر برخی از اضلاع بنا بر ضرورت، چسب از حالت یکپارچگی هم خارج بشود، مشکل ساز نخواهد بود.

کاور کاغذی سطج دوم چسب را در این مرحله از چسب جدا نکنید. ای کاور می بایست در مرحله بعد از چسب جدا شود.

 

6- مرحله ششم : قرار دادن ناودانی دور شیشه

در این مرحله می بایست ناودانی را دور شیشه قرار دهیم، به طوری که تمام لبه شیشه را ناودانی پوشانده شود.

ابزار و مواد لازم:

نحوه اجرا

ناودانی هایی که تهیه می کنید، ممکن در ابتدا و انتهای آن دارای اعوجاج باشد. این قسمت ها را با استفاده از قیچی صاف کنید. برچسب کاغذی چسب دوطرفه یک ضلع شیشه را جدا کنید.

آموزش ساخت باکس شیشه ای

ناودانی را روی چسب قرار دهید. به طوری که ابتدای آن با نوک ضلعِ قطعه شیشه هم نهشت باشد. در نوک ضلع، بال های ناودانی را برش دهید.

نحوه برش ناودانی باکس شیشه ای
نحوه صحیح برش ناودانی

 

وقتی بال های ناودانی را برش دادید، ناودانی را کمی به عقب بکشید تا جای خود را باز کند. سپس ادامه آن را بر روی ضلع دیگر شیشه قرار دهید. ای کار را تکرار کنید تا تمام اضلاع قطعه شیشه با ناودانی پوشانده شود.

آموزش ساخت باکس شیشه ای

 

سپس با چکش فیبری، نقاطی که ناودانی ها به هم رسیده اند را به آرامی بکوبید تا ناودانی ها به خوبی روی هم سوار شوند.

 

آموزش ساخت باکس شیشه ای

نکات:

الف-می توانید بال های ناودانی را به صورت فارسی بر قیچی کنید تا ظاهر زیباتری را به وجود بیاورید.

ب- چکش فیبری را آرام روی محلی که گفته شد بکوبید تا باعث اعوجاج در ظاهر ناودانی نشود.

 

7- مرحله هفتم: مونتاژ و لحیم کاری

در این مرحله از آموزش ساخت جعبه شیشه ای ، قطعات شیشه که با ناودانی کاور شده اند را با توجه به طرح، در کنار هم گذاشته با لحیمکاری محکم کنید.

ابزار و مواد لازم در این مرحله:

آموزش ساخت باکس شیشه ای

نحوه اجرا

از کف کار شروع کنید. شیشه ای که قرار است کف باکس شیشه ای باشد را بر روی میز قرار داده و قطعاتی که به آن متصل می شوند را یکی یکی در مجاورت آن قرار ددهید. اندکی روغن لحیم را به گوشه مشترک دو قطعه بمالید (با استفاده از براش یا گوش پاک کن). سپس اندکی قلع مذاب را با استفاده از هویه در گوشه مشترک هر دو قطعه که به روغن آغشته است قرار دهید.

 

آموزش ساخت تی بگ شیشه ای

 

به همین ترتیب بعد از اینکه قطعات همجوار کف باکس شیشه ای محکم شد به سراغ قطعات دیگر بروید و آن را نیز به باکس اضافه کنید و لحیم کاری کنید.

آموزش ساخت تی بگ شیشه ای

نکات

الف- ممکن است برای نگهداشتن قطعات در کنار هم به کمک فرد دیگری نیز نیاز داشته باشید.

آموزش ساخت تی بگ شیشه ای

ب- دقت کنید که می بایست لبه داخلی شیشه ها به هم برسند. به همین دلیل تفاوتی ندارد که شما از چه ضخامت شیشه ای استفاده می کنید.

ج- دقت کنید که روغن لحیم را به صورت خیلی کم، در حدی که ناودانی را مرطوب کند، به محل لحیم کاری بزنید. از پخش شدن روغن لحیم بر روی سطح ناودانی جلوگیری کنید، چرا که باعث پخش شدن قلع مذاب می شود.

آموزش ساخت تی بگ شیشه ای

د- برای ظریف تر شدن جعبه شیشه ای، از پخش شدن قلع بر روی سطح ناودانی غیر از گوشه های قطعات خودداری کنید؛ به طوری که فقط نقاط گوشه اضلاع به هم لحیم کاری شوند.

آموزش ساخت تی بگ شیشه ای

 

هـ- در صورتی که نوک هویه کثیف شده باشد، حما آن را تمیز کنید. چرا که ناخالصی های موجو در نوک هویه می تواند به راحتی به نقطه لحیمکاری شما منتقل می شود و به صورت نقطه ای آن را سیاه یا متخلخل کند. پد نسوز تمیز کننده نوک هویه می تواند در این مورد به شما کمک کند.

اسفنج نسوز تمیزکننده نوک هویه
پد نسوز تمیز کننده نوک هویه

 

8- مرحله هشتم: رنگ کردن نقاط لحیمکاری، نظافت و اضافه کردن یراق آلات

در این مرحله از آموزش ساخت جعبه شیشه ای به پرداخت نهایی باکس شیشه ای می پردازیم.

ابزار و مواد لازم در این مرحله:

  • دستمال تنظیف و شیشه شور
  • ماژیک اسنومن (در صورت نیاز)
  • یراق آلات (در صورت نیاز)

نحوه اجرا

به دلیل اینکه ما از ناودانی طلایی در ساخت این باکس شیشه ای استفاده کرده ایم و نقاط لحیم کاری به رنگ نقره ای است، از ماژیک طلایی برای همرنگ کردن نقاط لحیم کاری با ناودانی استفاده می کنیم.

همچنین در صورتی که بازشو برای باکس شیشه ای در نظر گرفته اید، می توانید با استفاده از لولا باکس شیشه ای، بازشو را بر روی باکس شیشه ای تعبیه کنید. اگر بخواهید می توانید پایه یا گوشه نیز به باکس شیشه ای خود اضافه کنید.

در انتها با استفاده از یک دستمال مرطوب یا آغشته به شیشه شور، باکس شیشه ای را گندزدایی کنید. توصیه می شود که از شستشوی باکس شیشه ای خودداری کنید.

آموزش ساخت تی بگ شیشه ای

جمع بندی

در پایان می توانید از داشتن یک باکس شیشه ای با فرم و ساختار متفاوت لذت ببرید! و از آن برای موارد مختلفی استفاده کنید.

 

آموزش ساخت باکس شیشه ای آموزش ساخت تی بگ شیشه ای

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *