انواع الماس شیشه بری

برش شیشه چگونه است؟ این سوالی است که در این مطلب سعی داریم به آن پاسخ بدهیم.

برش شیشه فوت و فن خاص خود را دارد. برش دادن شیشه شامل دو مرحله ایجاد خش با یک شیء تیز بر سطح شیشه و جداسازی شیشه است. ما می توانیم الگوهای ساده یا پیچیده شیشه را برش بدهیم.

 

تکامل تاریخی تکنیک های برش شیشه

شیشه بری و شیشه گری، فن و هنری با قدمت بسیار زیاد است که در طول قرن‌ها دستخوش دگرگونی قابل توجهی شده است. در ابتدا، شیشه را با استفاده از ابزارهایی ساده که ساخته شده از آهن یا فلزات سخت بودند، برش می دادند. این روش ابتدایی شامل ایجاد درز (خش) بر روی سطح شیشه و سپس اعمال نیرو برای شکستن شیشه در امتداد خط ایجاد شده بود. با پیشرفت بشریت، تکنیک ها و ابزارهای برش شیشه نیز پیشرفت کردند.

 

برش شیشه در روم باستان و قرون وسطی

در امپراتوری روم برای برش شیشه، از یک میله آهنی داغ استفاده می کردند. در حالی که در قرون وسطی استفاده از میله داغ نوک تیز متداول شد که به طور قابل توجهی دقت برش را افزایش داد اما هنوز از حالت ایده آل به دور بود.

دوره رنسانس همزمان با رواج شیشه های استیندگلس همراه شد. در تکنیک استیند گلاس دقت برش بسیار حائز اهمیت است و الگوهای برش به صورت پیچیده تری هستند. به همین دلیل ابزارهای برش پیشرفت قابل توجهی کردند.

 

برش های الماسی که بین قرن های 14 و 16 در ایتالیا به وجود آمدند، رفته رفته محبوبیت زیادی پیدا کردند و امکان برش دقیق تر شیشه را فراهم آوردند.

 

 برش شیشه بعد از انقلاب صنعتی

با انقلاب صنعتی و ظهور ماشین‌ آلات، تغییرات عمده‌ای در صنعت شیشه نیز به وجود آمد. از جمله امکان تولید انبوه شیشه و محصولات شیشه‌ای فراهم شد. . در سال 1869، نیش چرخان برش، توسط ساموئل مونس توسعه یافت و هنوز هم ابزار استاندارد برای اکثر برش های شیشه است.

در این دوره ابزارهای برش پیشرفته تری از جمله برش با کاربید تنگستن ساخته شد که با سختی و دوامی که داشت، برش شیشه را متحول کرد.

 

برش شیشه در قرن بیستم

در قرن بیستم، پیشرفت های تکنولوژی منجر به توسعه ابزارهای برش دقیق تر و کارآمدتر شد. معرفی تکنیک های برش لیزری جهشی قابل توجه ببود. برش لیزری شیشه، با استفاده از لیزرهای پرقدرت، امکان برش های فوق العاده دقیق، حداقل ضایعات و توانایی برش اشکال و طرح های پیچیده را فراهم می کند. این روش به ویژه برای پروژه های پیچیده مانند استیندگلس و قطعات شیشه ای صنعتی با برش دقیق بسیار موثر است.

 

عصر مدرن برش شیشه، همچنین شاهد استفاده و توسعه سیستم های برش کنترل شده توسط کامپیوتر بوده است که دقت و کارایی بی نظیری را ارائه می دهد. این سیستم‌ها از نرم‌افزارهای پیشرفته برای طراحی و اجرای برش‌های پیچیده استفاده می‌کنند.

 

در طول تاریخ، برش شیشه از یک مهارت دستی اولیه به یک امر پیچیده مبتنی بر فناوری تبدیل شده است و امکان ایجاد طرح‌ها و محصولات پیچیده‌ای را فراهم می‌کند که زمانی غیرقابل تصور بودند. با این وجود همچنان برش شیشه با دست یکی از متداول ترین شیوه های برش در سراسر جهان محسوب می شود.

 

اصطلاحات کلیدی مورد استفاده در برش شیشه

برش شیشه زمینه ای غنی از اصطلاحات تخصصی است که هر اصطلاح جنبه مهمی از این صنعت را در بر می گیرد. درک این اصطلاحات برای هر کسی که زمینه فنی برش شیشه را دارد، چه به عنوان کار هنری، کوچک یا یک حرفه صنعتی، ضروری است.

 

الماس شیشه بری

الماس شیشه بری ابزاری دستی که برای برش دادن شیشه استفاده می شود. الماس های مرغوب شیشه بری معمولا دارای یک نیش از جنس کاربید تنگستن هستند که برای ایجاد درز بر روی شیشه می‌چرخند.

به طور کلی الماس های شیشه بری با توجه به شکل دسته به دو گروه الماس قلمی(مدادی) و الماس تفنگی تقسیم بندی می شوند.

الماس قلمی (مدادی)

شیشه بر نفتی

 

الماس تفنگی (تپانچه ای)

الماس شیشه بر تفنگی

 

درز (خش یا خط الماس)

درز یا خش یا خط الماس، یک درز کم عمقی که بر روی سطح شیشه توسط الماس شیشه بری ایجاد می شود. این خط اولیه ای است که شیشه در امتداد آن شکسته می شود.

 

انبرهای مخصوص شیشه

انبرهای شیشه برای اعمال فشار در امتداد خط ایجاد شده استفاده می شوند و به شیشه اجازه می دهند تا درامتداد خط اسجاد شده بر روی آن به راحتی بشکند و جدا شود.

انبرهای مخصوص شیشه نیز به دو گروه کلی انبرهای لبه گیر و انبرهای لبه منحنی (انبر خط زن) تقسیم می شود. هر دو این گروه از انبرها در سایزها و مدل های مختلفی وجود دارند.

انبر لبه گیر شیشه

انبر جدا کننده شیشه لبه پهن

انبر شیشه با لبه های منحنی

انبر شیشه لبه منحنی

نیش الماس

نیش الماس یک جزء کوچک اما حیاتی در برش‌ شیشه است. این نیش ها، درزهای کم عمقی بر روی سطح شیشه ایجاد می کنند.

 

الماس شیشه تویو

 

شیشه فلوت

شیشه فلوت نوعی شیشه است که از شناور شدن مواد مذاب شیشه روی حوضچه ای از قلع مذاب ساخته می شود. شناور کردن مواد مذاب شیشه در حوضچه قلع مذاب به دلیل پخش شدن یکنواخت آن و به وجود آمدن شیشه به صورت ورقه ای است.

 

شیشه رنگی

دسته الماس

دسته الماس در واقه نگه دارنده نیش الماس است. انواع مختلفی از دسته های الماس وجود دارند. دسته های الماس قلمی و دسته های الماس تفنگی (مشتی) متداول ترین نوع دسته های الماس هستند. قالب برخی از دسته های الماس، طوری طراحی و ساخته شده که دست انسان به راحتی روی آن قرار بگیرد و از لیز خوردن و خستگی دست جلوگیری کند.

 

مخزن نفت

در دسته برخی از الماس ها (که به الماس های نفتی شهرت دارند) مخزنی تعبیه شده است که بتوان با تزریق نفت در آن، حرکت نیش الماس بر سطح شیشه را روان کرد. همچنین استفاده از نفت در حرکت نیش بر سطح شیشه، باعث بهتر و تمیزتر جدا شدن شیشه در هنگام جداسازی می شود. در صورت استفاده از نفت در شیشه بری، به دلیل ایجاد اصطکاک کمتر بین نیش الماس و سطح شیشه، مر الماس طولانی تر خواهد شد.

 

شیشه بر نفتی

 

شیشه استیند گلس

شیشه های استیندگلاس که معرق شیشه محسوب می شوند، نیازمند برش هایی با دقت بالا و دقیق است. برش در تکنیک استین گلاس نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد که اغلب شامل الگوها و طرح های پیچیده است.

 

شیشه استین گلاس

 

ابزار و تجهیزات مختلف برش شیشه چیست؟

برش شیشه، مهارتی است که دقت و خلاقیت را در هم می آمیزد و به شدت به ابزار و تجهیزات مورد استفاده متکی است. در این بخش به طیف متنوعی از ابزارهای موجود برای برش شیشه و اهمیت آنها در شرایط مختلف می پردازیم.

 

 مروری بر ابزارهای برش شیشه

مجموعه ای از ابزارهای برش شیشه که امروزه در دسترس است، گواهی بر تکامل این صنعت در طول زمان دارد. از برش شیشه به صورت دستی گرفته تا استفاده از تجهیزات پیچیده تر، هر ابزار نقش و کاربرد منحصر به فرد خود را دارد و جنبه های مختلف برش شیشه را تامین می کند.

 

برش شیشه به صورت دستی

 

برای برش شیشه با دست، ابزارهای مختلفی وجود دارند که هر کدام کاربرد خاصی دارند. این ابزارها در دستیابی به دقت بالا در برش شیشه بسیار حائز اهمیت هستند.

 

الماس با دسته قلمی معمولی

الماس های با دسته قلمی یا الماس مدادی به دلیل سادگی، در صنعت شیشه بسیار شناخته شده هستند. الماس قلمی برای افراد مبتدی یا حرفه ای می تواند مورد استفاده قرار گیرد. الماس قلمی یا الماس مدادی، امکان کنترل دقیق خط برش را فراهم می کند و برای برش های منحنی نیز، بسیار مناسب است.

 

الماس شیشه بر نفتی

 

الماس با دسته قلمی سفارشی

الماس های با دسته سفارشی (الماس تکیه گاهی یا الماس خشابی) برای راحتی و کارایی بیشتر به صورت ارگونومیک طراحی شده اند. از الماس های خشابی یا دسته سفارشی به ویژه برای کاهش فشار دست در طول برش های ممتد استفاده می شود.

شیشه بر الماس شیشه بر الماس

 

الماس شیشه بری توماس (Thomas)

الماس های شیشه بری توماس، ابزاری متمایز با دسته ای متفاوت هستند که به دلیل طراحی منحصر به فرد خود که کنترل و راحتی بیشتری را هنگام برش فراهم می کند بسیار محبوب هستند. این الماس ها دارای دسته‌ای مستقیم و کشیده است که آن را برای کاربرانی که مداد مانند سنتی را ترجیح می‌دهند ایده‌آل است.

الماس شیشه بری توماس الماس شیشه بری توماس

 

الماس های توماس به دلیل در ایجاد برش های تمیز و دقیق بسیار موثر هستند. از این نوع از الماس ها در برش شیشه برای تکنیک استیند گلاس به وفور استفاده می شود. به دلیل دقت و سهولتی که الماس های توماس در برش شیشه ارائه می دهند، هم برای مبتدیان و هم برای حرفه ای های باتجربه انتخابی مناسب هستند.

 

الماس برش شیشه فلچر (Fletcher)

الماس شیشه بر فلچر به دلیل سختی و ماندگاری نیش آن، انتخابی ارجح در میان بسیاری از متخصصان برش شیشه است. این الماس به دلیل ساختار قوی و طراحی ارگونومیک خود شناخته شده است که به کاهش خستگی دست در استفاده طولانی مدت کمک می کند.

الماس شیشه فلچر الماس شیشه فلچر

 

الماس فلچر اغلب دارای یک نیش مقاوم از جنس کاربید تنگستن است که درز عمیق تری بر روی شیشه ایجاد می کند. همچنین به دلیل مقاومت بالای کاربید تنگستن، این الماس ها از عمر بسیار بالایی برخوردارند.

در ایران، الماس هایی که نیش مقاوم (کاربید تنگستن) دارند با نام الماس هارد متال شناخته می شوند. و الماس های فلچر نیز جزء همین الماس های هارد متال محسوب می شوند. اما الماس فلچر دو ویژگی مهم دارد: 1-نیش ساخته شده از کاربید تنگستن و 2- دسته ارگونومیک.

معمولا الماس های هارد متال در دسته خود بدون مخزن نگهداری از نفت هستند. از الماس های با نیش مقاوم تر اکثرا برای برش شیشه هایی با ضخامت های بالاتر استفاده می شود.

 

الماس تفنگی

الماس تفنگی که به الماس مشتی یا الماس تپانچه ای نیز شهرت دارد؛ برای راحتی در برش شیشه و به صورت ارگونومیک طراحی شده اند. این الماس ها به ویژه برای کاهش فشار دست در زمان های طولانی که ناچار به برش شیشه هستیم، بسیار مفید بوده و کارایی دارند.

الماس تفنگی برای راحتی و کنترل بهینه بر برش، به ویژه در برش های پیچیده یا طولانی طراحی شده است. دسته این الماس ها شبیه تپانچه است و به راحتی در کف دست قرار می گیرد و به کاربر این امکان را می دهد که مستقیماً و با فشار کمتری فشار لازم وارد کند. این الماس ها به ویژه برای الگوها یا اشکال پیچیده مفید هستند، زیرا ثبات و دقت بالایی را در برش فراهم می کنند.

الماس تفنگی نفتی شیشه بر تفنگی

 

عوامل مهم در انتخاب الماس شیشه بری

انتخاب ابزار برش شیشه مناسب برای دستیابی به دقت و کارایی در برش شیشه بسیار مهم است. چه یک مبتدی یا حرفه ای باشید، چندین فاکتور باید در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که ابزاری را انتخاب می کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

 

مقدار هزینه

تعیین کنید که چقدر مایلید هزینه کنید. ابزارهای برش شیشه از نظر قیمت متفاوت هستند، از الماس های برش مقرون به صرفه گرفته تا نمونه های باکیفیت تر و البته گران تر. متعادل کردن هزینه و کیفیت برای به دست آوردن بهترین نتیجه برای شما ضروری است.

 

اندازه و نوع شیشه

اندازه و نوع شیشه ای که با آن کار خواهید کرد را در نظر بگیرید. شیشه‌های ضخیم‌تر ممکن است به الماس های قوی‌تری با نیش های مقاوم تر نیاز داشته باشند، در حالی که شیشه‌های نازک‌تر و ظریف‌تر مانند شیشه‌های رنگی ممکن است به یک نیش الماس نرم بر نیاز داشته باشند.

 

نوع برش

ابزارهای مختلفی برای برش های مختلف طراحی شده اند. برخی برای برش خطوط صاف مناسب هستند، در حالی که برخی دیگر برای الگوهای منحنی یا پیچیده بهترهستند. نوع برش هایی که اغلب انجام می دهید را ارزیابی کنید.

 

مخزن نفت

برخی از الماس ها دارای مخزن هستند که به روانکاری چرخ کمک می کند و برش بهتری را ارائه می دهد و عمر الماس را طولانی تر می کند. این ویژگی می تواند به ویژه برای استفاده مداوم از الماس مفید باشد.

 

ارگونومی

راحتی بسیار مهم است، به خصوص برای کارهایی که به دوره های طولانی برش نیاز دارند. الماس هایی با طراحی ارگونومیک، مانند الماس تفنگی، می توانند خستگی دست را کاهش داده و دقت را افزایش دهند.

 

جنس نیش الماس

جنس مرغوب نیش الماس، مانند کاربید تنگستن، نقش مهمی در اثربخشی و طول عمر الماس دارد. نیش های ساخته شده از کاربید تنگستن درزهای عمیق تری بر روی شیشه ایجاد می کنند و عمر طولانی تری دارند.

 

موارد دیگر که نیاز به توجه دارد:

 

دوام

یک ابزار خوب می تواند سال ها دوام بیاورد. کیفیت ساخت و مواد مورد استفاده در ساخت الماس را در نظر بگیرید.

 

الزامات نگهداری

برخی از ابزارها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند، مانند نگهداری نیش در نفت یا پر نگه داشتن مخزن نفت.

اعتبار تولید کننده یا کسی که به شما پیشنهاد خرید می دهد.

انتخاب ابزار از یک برند معتبر و یا توجه به توصیه های فروشنده ای که به حرف هایش اطمینان دارید، می تواند انتخاب شما را آسان تر کند.

 

در پایان ذکر این نکته ضروری است که اگر یک حرفه ای که روی پروژه های بزرگ کار می کند، هستید، ممکن است یک الماس گران قیمت با طیف گسترده ای از قابلیت ها و ساختاری بادوام به شما کمک کند، در حالی که اگر مبتدی هستید و یا می خواهید برش های معمولی را انجام دهید، می توانید الماسی مقرون به صرفه تر و ساده تر را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *