شیوه برش شیشه منحنی

شیوه برش شیشه منحنی در این مطلب با ذکر یک نمونه شرح داده می شود. اگر بتوانید شیشه ها به صورت منحنی برش دهید، به این معنی است که می توانید هر الگو و شکلی را در برش شیشه انجام بدهید. پس برش شیشه های منحنی، مرحله ای پیشرفته در برش شیشه محسوب می شود. با برش شیشه های منحنی، می توانید هر الگویی را در شیشه های استیندگلاس بسازید.

در این آموزش برش شیشه، با یادگیری شیوه برش شیشه منحنی، راه برایتان باز می شود و می توانید طرح و الگوهایی مانند درختان، پرندگان، حیوانات، فرشتگان و … را به شیوه معرق شیشه بسازید. همه این طرح و الگوها دارای انحنا هستند و به مهارت های برش منحنی نیاز دارند. این آموزش به شما چگونگی انجام آن را شرح می دهد.

برش شیشه های دارای انحنا، کار زیاد سختی نیست. در ادامه از اینکه می بینید چقدر آسان است، شگفت زده خواهید شد. چارسیک در این آموزش، سخت ترین نوع منحنی را برای برش انتخاب کرده (منحنی دارای تقعر) تا بتوانید بازدهی بهتری از مطالعه این مطلب داشته باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مراحل را با دقت دنبال کنید. البته می توانید خلاقیت هایی از خود نیز در انجام کار بروز دهید!

 

ذکر یک نکته ضروری است که حتما برای انجام مراحل برش شیشه، موارد ایمنی را رعایت کنید. دستکش ضد برش بپوشید، در صورت نیاز از عینک ایمنی استفاده کنید و مواظب باشید لبه های شیشه به دست و بدن شما آسیب نزند.

 

ابزار لازم برای برش شیشه

آموزش برش شیشه

در این آموزش برش شیشه ما از ابزارهای کم و پیش پا افتاده ای استفاده می کنیم.

ابزار شیشه بری، امروزه آنقدر تنوع دارد که ممکن است شما را برای انتخاب کمی گیج کند. اما نا امید نشوید. برای دنبال کردن این آموزش، شما تنها نیاز به تهیه ابزارهای ضروری دارید (فقط همین چهار مورد کافی است) :

الماس برش شیشه

الماسی که در این آموزش استفاده شده است یک شیشه بر نفتی معمولی است که می توانید مشخصات آن را در قسمت ابزار و محصولات چارسیک مطالعه کنید.

 

الماس نفتی شیشه بر

روغن شیشه بری

بهترین روغن شیشه بری، نفت سفید است. دلایل استفاده از نفت در شیشه بری را در ادامه توضیح می دهیم.

 

نفت شیشه بری

انبر جداکننده شیشه

انبر مورد استفاده در  این آموزش نیز یک انبر 6 اینچی کوچک است که مشخصات آن در ابزارهای شیشه بری در وب سایت چارسیک درج شده است.

انبر جدا کننده شیشه کوچک

ماژیک شیشه

ماژیک مورد استفاده نیز یک ماژیک سی دی است که برای کشیدن خط بر روی شیشه مناسب است.

 

ماژیک شیشه اسکول مکس چارسیک

 

مراحل برش شیشه

مرحله 1: انتقال الگوی برش بر روی شیشه

می توانید بر روی یک کاغذ یا مقوا، الگویی را با استفاده از قیچی به وجود بیاورید.

یک شیشه انتخاب کنید. بهتر است شیشه در ابتدای کار ضخامتی بین 2 تا 4 میلیمتر داشته باشد. از شیشه رنگی که گران قیمت است برای تمرین استفاده نکنید. می توانید از پرت شیشه ها یا قطعات کوچکی که به کارتان نمی آید نیز استفاده کنید.

به طور کلی در آموزش برش شیشه نیاز است که با شیشه هایی با ضخامت پایین تر تمرین کنید؛ به خصوص شیشه های 3 میلیمتر مناسب ترین شیشه های برای تمرین شیشه بری هستند.

الگو را بر روی شیشه قرار دهید و با ماژیک دور آن را خط کشید.

شیوه برش شیشه منحنی شیوه برش شیشه منحنی

 

 

مرحله 2 : اضافات موجود را برش دهید

اضافه شیشه را برش دهید. یک خط که دو سر منحنی را به هم وصل می کند (در شکل زیر به صورت خط چین مشخص شده) بر روی شیشه بکشد و آن را برش دهید و جدا کنید. با این کار شیشه به الگو نزدیکتر می شود و مراحل بعدی را آسان تر می کند.

شیوه برش شیشه منحنی شیوه برش شیشه منحنی

 

برای ایجاد خط با الماس بر روی شیشه موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • باید الماس را به صورت عمودی بر روی شیشه نگه دارید و حرکت دهید.

 

آموزش برش شیشه

 

  • الماس را طوری نگه دارید و حرکت دهید که نیش آن و خط موجود روی شیشه را بتوانید ببینید. شما باید ببینید که نیش الماس دارد دقیقا روی خط مورد نظر حرکت می کند.

 

آموزش برش شیشه

 

  • فشار دستتان بر الماس باید یکنواخت باشد. به طور کلی فشار الماس نباید زیاد یا کم باشد. برای رسیدن به فشار مناسب، تمرین کنید. بهترین راه برای فهمیدن اینکه فشار مناسب است یا نه دو چیز است: صدای الماس، درز ایجاد شده بر روی شیشه. صدای الماس در هنگامی که فشار مناسب وارد می کنید، یک صدای گوش نواز و ملایم است. بعد از مدتی که تمرین کنید، گوشتان به یک صدای استاندارد، عادت خواهد کرد. درز مناسبی که بر روی شیشه ایجاد می شود نیز، نه چندان عمیق و نه چندان کم عمق است!
  • استفاده از نفت در هنگام برش را فراموش نکنید. نفت باعث حرکت روان تر الماس بر روی شیشه می شود. و همچنین جدا سازی شیشه را راحت تر می کند. استفاده از نفت در هنگام برش شیشه، همچنین باعث افزایش طول عمر الماس می شود.
  • در زمان حرکت الماس بر روی خط، توقف نکنید و خط را تا انتها ادامه دهید. البته می توانید حرکت را متوقف کنید و نفسی چاق کنید! اما الماس را از روی شیشه برندارید.

 

مرحله 3: جداسازی شیشه

برای جدا کردن شیشه در محل درز ایجاد شده، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید:

استفاده از انبر

انبرهای شیشه به صورت کلی به دو دسته انبرهای شیشه گیر ساده و انبرهای جداکننده با نوک منحنی تقسیم می شوند.

انبر جدا کننده شیشه لبه پهن
انبر شیشه با لبه های تخت
انبر شیشه لبه منحنی
انبر شیشه با لبه منحنی

 

لبه انبرهای شیشه گیر ساده، مماس بر خط الماس قرار می گیرد. در حالی که لبه های انبر با نوک منحنی عمود بر خط الماس می بایست قرار داده شود.

 

آموزش برش شیشه
نحوه قرارگیری انبر ساده بر روی خط الماس
آموزش برش شیشه
نحوه قرارگیری انبر لبه منحنی بر روی خط الماس

 

برای جدا سازی شیشه با انبر ساده، کافی است لبه انبر را با فاصله ای حدودا 5 میلیمتری، مماس بر خط الماس کنید، سپس به آرامی، کمی آن را اهرم کنید و همزمان به عقب بکشید.

 

آموزش برش شیشه

ضربه زدن

ضربه زدن به زیر شیشه با استفاده از گوی فلزی که در انتهای الماس های نفتی قرار دارد.

ضربه زدین به زیر درز الماس نیز از راه های دیگر جداسازی شیشه است. البته استفاده از انبر می تواند جداسازی تمیزتری ایجاد کند.

اگر می خواهید با استفاده از ضربه، شیشه را جدا کنید، آرام و با حوصله، در طول درز ایجاد شده و زیر آن ضربه بزنید.

 

اگر شیشه به راحتی جدا شد، به این معنی است که درز ایجاد شده بر روی شیشه توسط الماس، مناسب و یکنواخت و مراحل جداسازی را به صورت مناسب پیش برده اید.

 

مرحله 4: برش خط منحنی

خب! به موضوع اصلی آموزش برش شیشه رسیدیم.

اگویی که پیش رو دارید، ممکن از چند خط تشکیل شده باشد. بهترین راه کار این است که ابتدا، سخت ترین خط را برش دهید و سپس به برش خطوط راست گوشه بپردازید. به دو دلیل:

  • اگر اشتباه کردید، شیشه شکست، یا مشکلی پیش آمد، وقت خود را برای برش دادن بقیه الگو تلف نکرده اید
  • شیشه سطح بیشتری دارد، بنابراین در اوردن منحنی از آن کار راحت تری است و ریسک شکست آن کمتر می شود.

 

در ابتدا منحنی را به چند قسمت تقسیم کنید. با این کار، جداسازی آسان تر می شود. شروع کنید و بر روی خطوط بیرونی با الماس، درز ایجاد کنید. سپس یکی یکی آن ها را جدا کنید تا به منحنی اصلی برسید.

شیوه برش شیشه منحنی

بر روی خط منحنی اصلی نیز درز ایجاد کنید و آن را جدا نمایید. جداسازی را می توانید با استفاده از ضربه یا انبر انجام دهید.

آموزش برش شیشه آموزش برش شیشه

 

شیوه برش شیشه منحنی شیوه برش شیشه منحنی

 

مرحله 5: برش خطوط دیگر

بعد از اینکه برش منحنی انجام شد، می توانید خطوط دیگر را هم برش دهید. همانطور که گفته شد، برش را از خطوط سخت تر شروع کنید و با برش خطوط آسان تر خاتمه دهید.

 

مرحله 6: مرحله نهایی

خب برش انجام شد و آموزش برش شیشه به پایان رسید. اگر در لبه های شیشه که جدا شده اند، دارای تیزی و زائده هستند، می توانید آن ها را با استفاده از شیارهایی که در داخل لبه انبر است، از بین ببرید.

همچنین اگر دستگاه ساب شیشه در اختیار دارید، می توانید با استفاده از دستگاه ساب این کار را انجام دهید.

 

آموزش برش شیشه

 

شیوه برش شیشه منحنی و الگوهای دارای کرو در شیشه، می تواند به عنوان حرفه ای ترین مرحله برش شیشه مطرح باشد. اگر شما برش شیشه منحنی را یاد بگیرید و آن را به خوبی انجام دهید، یعنی حرفه ای هستید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *