گران ترین آباژور دنیا

گران ترین آباژور دنیا، یک آباژور تیفانی است که در حراجی عرضه شده در سال 2022 به قیمت 3372500 دلار فروخته شد.  بله، درست دیدید! سه میلیون و سیصد و هفتاد و دو هزار و پانصد دلار!

 

گران ترین آباژور تیفانی در دنیا
آباژور تیفانی رومیزی “زنبق برکه ای” (Pond lily

 

فروش آباژور تیفانی رومیزی “زنبق برکه ای” (Pond lily) که در سال 1903 در استودیوی تیفانی ساخته شده است، در حراج کریستی در شهر نیویورک در 13 دسامبر 2022 به حراج گذاشته شد. تخمین‌های اولیه پیش‌بینی می‌ کرد که قیمت این آباژور بین 1.8 تا 2.5 میلیون دلار باشد. قیمتی که آن را تبدیل به گران ترین آباژور دنیا می کرد. اما  وقتی به قیمت نهایی بیش از 3.3 میلیون دلار فروخته شد، رکورد جدیدی ثبت شد. این آباژور تیفانی با ارتفاع 67.3 سانتیمتر و قطر کلاهک 45.7 سانتیمتر از قطعات شیشه ای ساخته شده است که به وسیله کاپرفویل و قلع در کنار هم محکم شده اند. پایه این آباژور از جنس برنز پتینه شده است.

تکنیک تیفانی گلس

تیفانی گلس، تکنیک معرق شیشه است که برگرفته از تکنیک استیند گلس (استین گلاس) محسوب می شود. این تکنیک توسط آقای لوئیس کامفورت تیفانی در اواخر قرن نوزدهم میلادی ابداع شد. در معرق شیشه به روش تیفانی، قطعات شیشه با استفاده از نوار مسی (کاپرفویل) در کنار هم چیدمان می شوند. در استیندگلس قرار گرفتن شیشه ها در کنار هم با استفاده از نوارهای سربی (لدکیم) است.

آباژورهای ساخته شده در استودیو تیفانی

سایر آباژورهای ارزشمندی که با همین سبک توسط استودیوی تیفانی ساخته شده اند، به طور دائم در پنج موزه قرار دارند که عبارتند از: موزه هنر متروپولیتن در نیویورک، مجموعه Neustadt در کوئینز نیویورک، موزه هنرهای زیبای ویرجینیا در ریچموند ویرجینیا، موزه هنر شهرستان لس آنجلس در لس آنجلس، و موزه هنر کرایسلر در نورفولک ویرجینیا.

آباژورهای تیفانی دیگری نیز در هشت مجموعه خصوصی شناخته شده نگهداری می شوند.  آباژور “زنبق برکه ای” به دلیل نوع شیشه به کار رفته در آن و همچنین پتینه قابل توجه پایه برنزی آن، و هم‌افزایی قوی بین پایه و کلاهکی که زنبق برکه‌ای را به تصویر می‌کشد، یکی از بهترین‌ آباژورهای تیفانی محسوب می شود.

شیشه های مورد استفاده در آباژورهای تیفانی شیشه هایی بسیار خاص و منحصر به فرد بودند که توسط استودیو تیفانی تولید می شدند. برای آشنایی با این شیشه ها می توانید انواع شیشه های مورد استفاده در تکنیک تیفانی را مطالعه کنید.

در مطالب زیر می توانید با آقای لوئیس کامفورت تیفانی و خانم کلارا دریسکول بیشتر آشنا شوید:

لوییس کامفورت تیفانی

کلارا دریسکول کیست؟

 

دومین آباژور گران دنیا

با ارزش ترین آباژور تیفانی که تا قبل از آباژور تیفانی “زنبق برکه ای” فروخته شده بود، یک “لوتوس صورتی” به ارزش 2.8 میلیون دلار بود که در سال 1997 در حراج کریستی فروخته شد.

10 آباژور معروف تیفانی در دنیا
آباژور تیفانی “لوتوس صورتی”

 

جالب است اگر بدانیم خریدار یا خریداران این آباژور شیشه ای زیبا چه کسانی هستند و می خواهند با یک لامپ 3.3 میلیون دلاری چه کنند. به نظر شما آنها می خواهند این آباژور تیفانی گران قیمت را در اتاق نشیمن خود بگذارند؟ چنین چیزی ممکن است؟ یا با این قیمت باید آن را در گاوصندوق نگهداری کنند؟

در مطلب روبرو می توانید با آباژورهای دیگری که در استودیو تیفانی ساخته شده اند بیشتر آشنا شوید: 10 آباژور معروف تیفانی در دنیا

خرید آباژور تیفانی

اما شما اگر قصد دارید یک آباژور تیفانی در خانه خود داشته باشید، لازم نیست 3 میلیون دلار هزینه کنید. این قیمت ها مختص آباژورهایی است که در استودیوی تیفانی با مدیریت لویی کامفورت تیفانی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تولید شده اند و به عنوان اشیاء عتیقه محسوب می شوند. شما می توانید با صرف هزینه ای معقول، آباژورهایی را خریداری کنید که امروزه در بسیاری از کارگاه های شیشه سازی مانند چارسیک تولید می شوند.

چارسیک آبازورهای تیفانی را با بهترین متریال ها تولید و عرضه می کند. توجه کنید که با خرید هر آباژور، شما فقط یک آباژور نمی خرید، بلکه یک اثر هنری دست ساز را خریداری می کنید که علاوه بر ارزش مادی و زیبایی بخشی به محیط مورد نظر شما، دارای ارزش هنری است و جزء دست ساخته های نفیس محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *