شیوه ساخت آباژور تیفانی

شیوه ساخت آباژور تیفانی اگر چه نیاز به دقت و ظرافت دارد، اما کاری جذاب و چالش برانگیز است و پروسه ای لذت بخش است. در ابتدا باید بدانیم که تکنیک تیفانی چیست؟

تکنیک تیفانی گلس

تکنیک تیفانی گلس شاخه ای از تکنیک استین گلس است. پس در ابتدا باید بدانیم استیندگلس چیست؟ استین گلاس تکنیکی است که نزدیک به هزار سال در هنرهای شیشه قدمت دارد. در این تکنیک قطعات مختلف شیشه در رنگ ها و شکل های مختلف، ابتدا برش داده می شوند و سپس به وسیله نوارهای فلزی که لدکیم نامیده می شود و اکثرا از جنس سرب است در کنار هم مونتاژ می شود. لدکیم دارای مقطع U و H است و شیشه در شیار های آن قرار می گیرد.

آموزش ساخت آباژور تیفانی

 

در تصویر فوق، که نشان دهنده تکنیک استیند گلس است، مواد و متریال شامل موارد زیر است:

شماره 1 : لدکیم U

شماره 2: لدکیم H

شماره 3: شیشه

 

طراحی و ساخت استین گلاس
شیشه های مونتاژ شده در تکنیک استیندگلس که با استفاده از لدکیم در کنار هم قرار گرفته اند.

 

نحوه ساخت کلاهک تیفانی آباژور

شیوه ساخت آباژور تیفانی همانند ساخت یک شیشه برای درب یا پنجره است. با این تفاوت که قطعات شیشه می بایست بر روی قالب قرار گرفته و لحیم کاری شوند تا به شکل فرم قالب در آیند. پس از برش و فویل کردن قطعات برای آباژور، آنها را به جای اینکه روی یک سطح صاف قرار دهیم، روی یک قالب قرار داده و به هم لحیم می کنیم.

بیشتر قطعات شیشه تشکیل دهنده آباژور تیفانی باید کوچک باشند تا با قالب گرد مطابقت داشته باشند و بتوانند روی آن به راحتی قرار گیرند. به همین دلیل است که این نوع آباژور ها دارای تعداد قابل توجهی قطعه شیشه جدا از هم است. تعداد قطعات شیشه در آباژور تیفانی وابسته به طرح و ابعاد کلاهک است. اما به صورت تخمینی، تعداد قطعات از 2000 تا 150000 عدد هستند.
تفاوت دیگر در ساخت آباژور تیفانی با ساخت شیشه های تخت، در صرف زمان ساخت برای آن هاست. در ساخت آباژور تیفانی به دلیل تعدد قطعات و ریز بودن آنها به مراتب به زمان بیشتری نیاز داریم.

 

ابزار و لوازم مورد نیاز برای ساخت آباژور تیفانی

مواد اولیه ای که برای شروع به ساخت آباژور به سبک تیفانی نیاز دارید عبارتند از: قالب، الگو، کاپرفویل، قلع، روغن لحیم و مقداری شیشه. در مورد ابزار، تنها چیزی که نیاز دارید ابزارهای اصلی کار با شیشه است که عبارتند از: الماس شیشه بر، انبر جداکننده شیشه و هویه. اگر یک دستگاه ساب شیشه نیز داشته باشید، کار برایتان بسیار راحت تر خواهد شد.

 

الماس شیشه تویو
الماس شیشه بر
انبر شیشه کوچک
انبر جدا کننده شیشه
انبر شیشه لبه منحنی
انبر جداکننده شیشه با لبه منحنی
آموزش برش شیشه
دستگاه ساب شیشه
پایه هویه تیفانی
هویه
لحیم خشک 63 درصد
قلع
روغن فلاکس مایع
روغن لحیم
کاپرفویل آمریکایی
کاپرفویل

 

البته موارد فوق ابزارهای ضروری هستند و ممکن است در طول کار، نیاز به ابزارهای دیگری نیز داشته باشید.

مراحل ساخت آباژور تیفانی

در ادامه به 7 مرحله ساخت آباژور می پردازیم.

 

تعیین فرم آباژور و تهیه قالب

برای ساخت آباژور تیفانی حتما به یک قالب نیاز دارید. بعد از انتخاب فرم آباژور، می توانید نسب به تهیه قالب اقدام کنید. قالب هایی که برای ساخت آباژور تیفانی استفاده می شود، می تواند از جنس چوب، فایبر گلاس و سایر متریال های مشابه باشد.

آموزش ساخت آباژور تیفانی

تهیه الگوی ساخت و برش شیشه

با توجه به قالب انتخاب شده، می بایست الگوهای برش شیشه آماده شود. الگوها با توجه به طرحی که بر روی قالب کشیده می شود، تعیین می شود. قطعات شیشه باید به اندازه ای باشند که بر روی قالب کاملا بنشینند و با خم آن منطبق باشند.

 

 

انتخاب شیشه ها

بعد از تعیین و انتخاب قالب و آماده سازی الگوهای برش، نوبت به انتخاب شیشه ها می رسد. اغلب شیشه هایی که در ساخت آباژور تیفانی مورد استفاده قرار می گیرد، شیشه های اپال هستند. انتخاب شیشه ها می بایست با توجه به طرح انجام شود. اگر طرح آباژور به صورت گل دار است، می بایست انتخاب شیشه ها از نظر رنگ و بافت منطق داشته باشد.

برش شیشه

نوبت به برش قطعات شیشه می رسد. شیشه ها با توجه به الگوهای ریزی که وجود دارند، با استفاده ز الماس شیشه بری برش داده می شود. دقت در برش شیشه در ساخت آباژور بسیار حائز اهمیت است و در تعیین کیفیت نهایی ان نقش به سزایی دارد. به همین دلیل سعی کنید قطعات را در نهایت دقت و ظرافت برش دهید. می توانید برای اندازه کردن قطعات شیشه با الگو، از دستگاه ساب شیشه کمک بگیرید. دستگاه ساب شیشه به شما کمک می کند تا لبه های تیز شیشه را از بین ببرید و اگر قطعه بزرگتر یا ناهمگون است، آن را کاملا با الگوی برش منطبق کنید.

پیچیدن کاپرفویل

در مرحله بعد که قطعات شیشه آماده شدند. در ابتدا می بایست آنها را کاملا تمیز کنید. تمیزکاری به دلیل چسبندگی بهتر کاپرفویل بر روی شیشه بسیار ضروری است. بعد از اینکه قطعات شیشه تمیز شدند، لبه های آن را با کاپرفویل کاور کنید. دقت کنید که کاپرفویل به خوبی بر روی شیشه بچسبد.

 

آموزش ساخت تیفانی

 

 

لحیم کاری

در این مرحله، بعد از اینکه تمام قطعات در کاپرفویل پیچیده شدند، آنها را طبق طرح بر روی قالب قرار می دهیم و شروع به لحیم کردن آن ها می کنیم. لحیم کردن قطعات شیشه در قسمتی از شیشه که کاپرفویل بر روی آن قرار گرفته، انجام می شود. بعد از لحیم کاری کامل، کلاهک را برمی گردانیم و تمام قطعات را از داخل کلاهک نیز لحیم کاری می کنیم. دقت کنید که لحیم کاری می بایست از دو طرف انجام شود؛ هم سطح داخلی و هم سطح خارجی.

آموزش ساخت آباژور تیفانی

 

پتینه کاری

بعد از اینکه لحیم کاریی به اتمام رسید، می بایست خطوط قلع را که به رنگ نقره ای است، پتینه کنیم. رنگ پتینه با توجه به طرح و الگوی آباژور تیفانی مشخص می شود. رنگ پتینه مشکی یا پتینه رزگلد (مسی) برای آباژورهای تیفانی معمول تر است.

آموزش ساخت آباژور تیفانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *