آباژور تیفانی چیست؟

آباژور تیفانی نوعی آباژور ساخته شده با قطعات کوچک شیشه است که اولین بار توسط لوییس کامفورت تیفانی و همکارانش ساخته شده است. قطعات کوچک شیشه در آباژورهای تیفانی به وسیله کاپرفویل در کنار هم قرار می گیرند و به وسیله لحیم کاری محکم می شوند. آباژورهای تیفانی بخشی از جنبش هنر نو (آرت نوو) محسوب می شوند که در اوایل قرن بیستم شکل گرفت. شکل گیری و ابداع آباژورهای تیفانی از سال 1893 شروع شد و توسط استودیوی لوییس کامفورت تیفانی و همکارانش بسط و توسعه پیدا کرد.

 

آباژور تیفانی
آباژور ناتیلوس (Nautilus Lamp ) ؛ یکی از اولین آباژوزهای ساخته شده توسط تیفانی

 

شیشه های خاص در آباژورهای تیفانی

از تمام شیشه ها می توان در ساخت آباژور تیفانی استفاده نمود. اما اصالت آباژورهای تیفانی، استفاده از شیشه های صدفی است که به شیشه های اُپال یا اپالسنت معروف هستند. شیشه های اپال یا ابر و بادی شیشه های زیبا و خاصی هستند که در تنالیه رنگ های متنوعی تولید می شوند. این شیشه ها کاملا مات هستند و انعکاس نور بسیار منحصر به فردی دارند.

شیشه های مورد استفاده در آباژورهای تیفانی شیشه هایی بسیار خاص و منحصر به فرد بودند که توسط استودیو تیفانی تولید می شدند. برای آشنایی با این شیشه ها می توانید انواع شیشه های مورد استفاده در تکنیک تیفانی را مطالعه کنید.

 

تاریخ آباژور تیفانی

آباژور تیفانی هرچند برگرفته از نام لوییس کامفورت تیفانی است، به طور کلی به آثاری اطلاق می شود که با استفاده تکنیک معرق شیشه (چه به وسیله کاپرفویل و چه به وسیله لدکیم) ساخته می شود. اگرچه در سال 2007 عنوان شد که یکی از طراحان استودیوی لوییس کامفورت تیفانی، یعنی خانم کلارا دریسکول، طراح اصلی و مغز متفکر آباژورهای تیفانی محسوب می شود.

آقای لوئیس کامفورت تیفانی همچنین مبدع روشی در معرق شیشه (استیندگلس) است که با استفاده از کاپرفویل به جای لدکیم، تکنیک تیفانی را به وجود آورد.

اولین آباژورهای تیفانی

اولین سرمایه گذار تجاری آقای تیفانی، یک شرکت طراحی داخلی در شهر نیویورک بود که سفارش ساخت پنجره های شیشه ای رنگی را به او داد. سپس آباژورهای تیفانی در نمایشگاه جهانی کلمبیا در شیکاگو در سال 1893 عرضه شدند و محبوبیت پیدا کردند. جایی که آقای تیفانی آباژورهای خود را در یک کلیسای کوچک بیزانسی به نمایش گذاشت. ارائه او، نظر بسیاری از مردم، به ویژه ویلهلم بود و جولیوس لسینگ، مدیران موزه های دولتی در برلین را به خود جلب کرد. لسینگ چند قطعه را برای نمایش در موزه هنرهای تزئینی خریداری کرد و این اولین موزه اروپایی بود که صاحب شیشه تیفانی شد. اگرچه کار تیفانی در آلمان نیز طرفدار پیدا کرده بود، اما کشورهای دیگری مانند فرانسه به دلیل ارتباط این تکنیک با صنایع دستی آمریکایی، به ان توجهی نشان ندادند.

توسعه تولید و عرضه آباژورهای تیفانی

آقای تیفانی تنها با در اختیار گرفتن تولید آثارش توسط زیگفرید بینگ و با کمک بسیاری از هنرمندان فرانسوی توانست وارد بازار فرانسه شود. بدون دسترسی و تماس های بینگ در اروپا، تیفانی در فروش آثارش به مخاطبان اروپایی به موفقیت زیادی دست پیدا نمی کرد. موفقیت تیفانی در سراسر اروپا تا حد زیادی به دلیل موفقیت آثار او در بازارهای آلمان و اتریش-مجارستان از طریق مجموعه ای از نمایشگاه ها بود که در سال 1897 در نمایشگاه بین المللی هنر درسدن آغاز شد. پس از پایان همکاری بین تیفانی و بینگ، علاقه به محصولات تیفانی به آرامی در اروپا کاهش یافت.

انواع آباژورهای تولید شده در استودیو لوئیس کامفورت تیفانی

بیشتر آباژورهای ساخت استودیو تیفانی را می توان از نظر شکل ظاهری و طرح شیشه ها، در یکی از این دسته ها دسته بندی کرد:

آباژور تیفانی با حاشیه پایینی نامنظم

کلاهک های با حاشیه پایینی نامنظم دارای لبه‌هایی پرپیچ‌ و خم و مارپیچ هستند که شکل بسیار طبیعی‌تری دارند. در این گروه از کلاهک ها، لبه پایینی منحنی و نامنظم است. تقریباً تمام شیدها و کلاهک های این گروه به شکل کروی هستند.
آباژور تیفانی

 

آباژور تیفانی با حاشیه بالایی و پایینی نامنظم

این کلاهک ها پیچیده ترین طرح را دارند. شید ها در هر دو حاشیه بالایی و پایینی طرحی نامتقارن دارند. در این گروه از کلاهک ها، در قسمت بالایی آن یک لبه تاج مانند از جنس های مختلف می تواند وجود داشته باشد که شبیه شاخه های درخت است. یک نمونه خوب از یکی از بهترین کارهای آقای تیفانی در این زمینه، آباژور تیفانی “ویستریا” است. 

آباژور تیفانی
آباژور تیفانی “ویستریا” است

 

شیشه فیورال (Favrile)

طرح های فیورال که به معنای دست ساز است، اولین آباژورهایی هستند که توسط تیفانی با این نام ساخته شدند و بعدا وی سه حرف اول اسم خود، یعنی LCT را جایگزین آن کرد.شیشه های فیورایل شامل چندین نوع شیشه بود که تیفانی از آن در ساخت پنجره های رنگی زیبای خود نیز استفاده کرد.  امروزه، اصطلاح Favrile برای توصیف اشکالی مانند شید‌ها و انواع دیگر شیشه‌های توخالی (مانند گلدان) به کار می رود.

آباژور تیفانی

 

آباژور تیفانی هندسی

در طرح های هندسی از اشکال هندسی مانند مثلث، مربع، مستطیل و بیضی برای شکل دادن الگوهای این آباژورها استفاده می شد.

آباژور تیفانی

 

آباژور تیفانی ترکیبی

این طرح ها ترکیبی از هر دو شید هندسی و گلدار است.  این طرح ها شامل شیدهای کروی شکل از طرح هندسی پایه با نقوش گل، تاک و برگ است. طرح های ترکیبی به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از: 1- طرح هایی با نقوش پراکنده گل یا برگ روی زمینه‌ هندسی و 2- طرح های هندسی که در حاشیه آن نقوش گل و برگ قرار گرفته است.

آباژور تیفانی

 

آباژور تیفانی گل دار (مخروط گلدار و کره گلدار)

طرح های گل دار به شیدهای مخروطی گلدار و شیدهای کروی تقسیم می شود.  طرح همه این آباژورها از طراحی طبیعی یا گیاهی با استفاده از گل ها، سنجاقک ها، عنکبوت های تاردار، پروانه ها و پرهای طاووس پیروی می کنند. تفاوت این دو طرح گلدار، در شکل و فرم کلی آن هاست که یکی مخروطی و دیگری و کروی است.

آباژور تیفانی
کره گل دار
آباژور تیفانی
مخروط گل دار

روش ساخت آباژور تیفانی

ابتدا یک فرم و الگوی ساخت از آباژور تهیه می شود. سپس شیشه ها با توجه به الگوهای تعیین شده برش می خورند. در مرحله بعد قطعات شیشه تمیز شده و لبه آن با استفاده از کاپرفویل پوشش داده می شود. در مرحله نهایی، با استفاده از لحیم کاری، قطعات شیشه در کنار هم محکم می شوند و طرح کلی آباژور را به وجود می آورند.

 

انواع آباژورها از نظر اتصالات و نصب

آباژور تیفانی ایستاده

آباژور ایستاده یک آباژور با پایه بلند است که به آن آباژور کنار سالنی نیز می گویند. آباژور های ایستاده با دارا بودن پایه بلند می توانند بر روی زمین قرار بگیرند.

آباژور تیفانی رومیزی

آباژور رومیزی به آباژور های پایه کوتاهی گفته می شود که مناسب قرار گرفتن بر روی میز یا پاتختی هستند.

چراغ تیفانی دیواری

چراغ دیواری همانگونه که از اسمش پیداست، مناسب برای نصب شدن بر روی دیوار است.

آویز تیفانی سقفی

چراغ های آویز، چراغ هایی هستند که با استفاده از کابل یا زنجیر به سقف متصل می شوند.

لوستر تیفانی

لوستر ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. تفاوت آنها با چراغ های آویز، استراکچری (فلزی، شیشه ای و …) است که علاوه بر دکوراتیو بودن، قسمت روشنایی لوستر را به سقف متصل می کند. همچنین در یک لوستر ممکن است چندین لامپ برای ایجاد روشنایی وجود داشته باشد.

انواع آباژور تیفانی

قیمت آباژور تیفانی

آباژورهای تیفانی که در استودیوی تیفانی ساخته شده اند و جزء آباژورهای تیفانی اصل محسوب می شوند، یکی از گران‌ترین اشیاء عتیقه موجود در جهان هستند. به طوری که آباژورهای اصلی ساخته شده در دهه‌های 1890 تا 1930 از 4000 دلار تا بیش از یک میلیون دلار قیمت دارند.  یکی از بیشترین مبالغی که یک خریدار برای یک آباژور اصلی تیفانی پرداخت کرده است، 2.8 میلیون دلار در حراج کریستی بوده است.  همچنین در سال 2018، یک آباژور اصل تیفانی به نام آباژور “زنبق برکه ای” در حراجی به قیمت 3،372،500 دلار فروخته شد.

آباژور تیفانی زنبق برکه ای
آباژور زنبق برکه ای (Pond lily)

آباژورهای تیفانی گران هستند زیرا هرگز تولید انبوه یا ماشینی نمی شوند.  ساخت هر آباژور در تمام مراحل با دست انجام می شود. دوم اینکه، آنها با استفاده از مواد اولیه ای با بالاترین کیفیت ساخته می شوند که قیمت بالایی دارد.

تولید آباژور در چارسیک

خوشبختانه امروزه تولید آباژورهای تیفانی هنوز ادامه دارد و شما می توانید با قیمت های بسیار پایین تری اقدام به خرید آباژورهای تیفانی نمایید. در استودیوی چارسیک، انواع آباژورهای تیفانی طراحی و تولید می شوند که می توانید با مراجعه به بخش اکسسوری شیشه ای، از طرح و قیمت این آباژورها مطلع شوید و اقدام به خرید نمایید.

فرآیند تولید آباژورهای تیفانی

پروسه تولید آباژور تیفانی، یک کار بسیار پیچیده و پر زحمت است. صنعتگران و هنرمندان این رشته، از صدها تکه شیشه رنگی آباژور می سازند. قطعات هر آباژور با استفاده از روش کاپرفویل مونتاژ می شوند. به این ترتیب که ابتدا یک الگوی آباژور روی یک تکه مقوا کشیده می شود. در ادامه یک عدد و رنگ شیشه روی قطعه الگو نوشته می شود. پس از کشیدن الگو بر روی شیشه،  قطعات  شیشه برش داده می شوند و  در صورت نیاز با دستگاه ساب، لبه های قطعات شیشه ساب زده می شود.

در مرحله بعد، قطعات باید تمیز شوند تا کاپرفویل به خوبی بر لبه هان آن بچسبد. پس از اینکه تمام قطعات آباژور به وسیله کاپرفویل پوشانده شد، قطعات با توجه به طرح در کنار هم قرار گرفته و لحیم کاری می شوند. در نهایت پس از لحیم کاری، آباژورتمیز می شود و بر روی پایه قرار داده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *