تفاوت استیندگلس و شیشه ارسی

تفاوت استیندگلس و شیشه ارسی می توان از چند جهت مورد بررسی قرار داد. با وجود شباهت هایی بین این دو، اما تفاوت های این دو نوع شیشه بیشتر به چشم می آید.

شیشه ارسی

شیشه های سنتی ایرانی با روح افزایی به بناها نقش به سزایی در تاریخ معماری ایران دارند. این شیشه ها به صورت قطعات جدا از هم به وسیله نوارهای نازک چوبی در کنار هم قرار گرفته و طرح و نقش کلی را به وجود می اورند. طرح و نقشه شیشه های ارسی که در درب ها و پنجره ها استفاده شده است، روحی کاملا ایرانی دارد و خطوط آن با معماری ایرانی در هماهنگی کامل است.

 

شاهکار شیشه رنگی چارسیک

 

بناهای تاریخی بسیاری که در آنها از شیشه های رنگی ارسی استفاده شده است در ایران به جا مانده است که نشانگر ذوق و فرهنگ غنی معماران و طراحان ایرانی است. بناهای تاریخی  مختلفی در جای جای ایران این پنجره های زیبای ارسی را در خود جای داده اند. شهرهایی نظیر شیراز، کاشان، یزد، اصفهان، تبریز، تهران و …

 

شاهکار شیشه رنگی چارسیک
استیندگلس به کار رفته در کلیسای کینگز کالج بریتانیا

تفاوت استیندگلس و ارسی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توجه به موضوعاتی از قبیل سرعت کار در دنیای مدرن ، تکنیک استیند گلس و تیفانی می تواند بار روح افزایی و معمارانه شیشه های ارسی را به دوش بکشد. استیند گلس و تیفانی همانند ارسی تکنیک های معرق شیشه هستند ، با این تفاوت که در شیشه های ارسی با استفاده از چوب قطعات شیشه در کنار یکدیگر نگه داشته می شوند اما در تکنیک استیند گلس و تیفانی چوب، جای خود را به فلز می دهد. این فلز می تواند برنج، سرب، مس و قلع باشد.

استیند گلس و تیفانی در مقایسه با شیشه های ارسی امتیازاتی را دارا هستند. اولین امتیاز تکنیک استین گلس و تیفانی نسبت به ارسی ، عدم پوسیدگی و فرسایش است. چوب به مرور زمان پوسیده می شود اما فلزاتی همانند سرب و قلع با گذشت سالیان بسیار زیاد تنها زنگاری از اکسید را بر روی خود بر جای می گذارند.

دومین امتیاز تکنیک استین گلس و تیفانی نسبت به شیشه های سنتی ارسی استفاده از خطوط منحنی در آن است. به دلیل انعطاف پذیری فلز سرب ، هنرمند می تواند نوار سربی مونتاژ شیشه (لدکیم) را به راحتی به شکل های مختلف و منحنی های متنوع در آورد. این در حالی است که چوب به راحتی انعطاف پذیر نبوده و همانطور که از درب ها و پنجره های ارسی مشخص است ، خطوط به کار رفته در آن کاملا صاف و بدون انحنا هستند.

سومین امتیاز تکنیک استیندگلس و تیفانی نسبت به شیشه های سنتی ارسی ، سرعت بالای آن در تولید است. هم تکنیک استین گلاس و هم شیشه های ارسی جزء تکنیک های پرکار و زمان بر هستند اما زمان تولید شیشه های استین گلاس و تیفانی نسبت به شیشه های ارسی بسیار کمتر است.

چهارمین امتیاز تکنیک استیند گلاس و تیفانی نسبت به شیشه های سنتی ارسی ، ترمیم راحت تر آن است. هر چند که مرمت استیند گلس و تیفانی نیز نیاز به صرف وقت بسیار ، دقت و ظرافت بسیاری است.

 

 

امروزه تکنیک استیند گلاس و تیفانی را برای درب ها و پنجره ها ، می توان جایگزین مناسبی برای شیشه های ارسی در نظر گرفت. استاندارد ها و خاصیت ذاتی این تکنیک ها باعث شده تا بتوان به راحتی از آنها در ساختمان های بلند مرتبه و برج ها نیز استفاده کرد. از استین گلاس در گنبد شیشه ای استیندگلس، به عنوان نورگیر سقفی نیزز استفاده می شود که یکی از زیباترین عناصر معماری در فضای داخلی محسوب می شود.

تکنیک استیند گلس و تیفانی می توانند با انواع سبک های معماری اعم از سنتی ایرانی یا غیر ایرانی ، مدرن، نئو مدرن، کلاسیک ، پست مدرن، دیکانستراکشن و … کاملا هماهنگ شود و طرح و رنگ بندی آن هارمونی کاملی با این سبک ها داشته باشد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *