معرفی انواع ابزارهای لبه شیشه

معرفی انواع ابزارهای لبه شیشه در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. بعد از برش شیشه، می توان لبه های آن را برای جلوگیری از آسیب، زیبایی بیشتر و ایجاد شکست نور ابزار زد. این ابزارها هم به صورت دستی و هم با استفاده از دستگاه قابل انجام است.

برای آشنایی بیشتر با شیشه، می توانید این مطلب را هم مطالعه کنید: شیوه تولید شیشه

در ادامه با انواع ابزارهای لبه شیشه آشنا می شویم.

معرفی انواع ابزارهای لبه شیشه تراش دیاموند دوپله سه پله آبشاری

دیاموند شیشه

دیاموند شیشه یکی دیگر از انواع ابزارهای لبه شیشه است. در ابزار دیاموند تنها لبه های تیز شیشه از بین می رود.

ابزار شیشه

ابزار مدادی یا ابرویی شیشه

ابزار مدادی، لبه های صاف شیشه را به منحنی تبدیل می کند.

ابزار شیشه

پخ

در ابزار پخ شیشه، لبه تیز شیشه از یک طرف، به مقدار کمی برداشته می شود.

ابزار شیشه پخ

تراش ساده

تراش ساده شیشه، در واقع همان پخ است که سطح بیشتری از شیشه را درگیر می کند. تراش شیشه می تواند در سایزهای مختلفی از نیم سانتیمتر تا سه سانتیمتر بر روی لبه شیشه ایجاد شود. به این معنی که از نیم سانتیمتر تا سه سانتیمتر از سطح شیشه (در لبه ها) درگیر تراش می شود.

تراش شیشه متداول ترین ابزاری است که از آن در صنعت شیشه استفاده می شود. از تراش، در آینه های دکوراتیو، تکنیک استین گلس (استیندگلاس) و … کاربرد فراوانی دارد.

ابزار شیشه تراش

تراش دوبل

تراش دوبل شیشه، در واقع دو تراش ساده با زاویه متفاوت هستند که در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

ابزار شیشه

تراش دو طرفه

تراش دوطرفه شیشه، همان تراش ساده است که از دو طرف سطح شیشه بر روی شیشه ایجاد می شود. این کار برای ایجاد بعد بر هر دو طرف شیشه به یک مقدار انجام می شود.

معرفی انواع ابزارهای لبه شیشه

ابزار آبشاری

ابزار لبه شیشه

ابزار دو پله شیشه

ابزار دوپله در واقع ترکیبی از لبیبل و تراش ساده است که در کنار هم قرار می گیرند. همچنین شکل های دیگری از ابزار دوپله شیشه موجود است که سطح مقطع متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند اما به همین نام شناخته می شوند. ابزار دو پله یکی از متداول ترین ابزارهای لبه شیشه برای استفاده در میز هاست. برای ایجاد این ابزار، شیشه می بایست ضخامت کافی برای ایجاد آن را داشته باشد.

ابزار دو پله شیشه

ابزار سه پله شیشه

ابزار سه پله نیز مانند ابزار دو پله اکثرا برای شیشه میز استفاده می شود. ابزار سه پله نیز می تواند دارای سطح مقاطع متفاوتی باشد. اما آنچه که باعث می شود ما آن را سه پله بنامیم، ایجاد سه سطح مختلف بر روی ضخامت شیشه است. ابزار سه پله بعد بیشتری نسبت به ابزار دو پله دارد اما نیازمند شیشه ای با ضخامت بالاتر است تا به خوبی بر روی شیشه اجرا شود.

ابزار سه پله شیشه

تراش زاویه شیشه

تراش زاویه نوعی از تراش ساده است که زاویه و شیب تندتری نسبت به آن دارد. در تراش زاویه ضخامت بیشتری از شیشه درگیر تراش می شود. به همین دلیل بر روی شیشه هایی با ضخامت بالاتر قابل انجام است.

تراش زاویه شیشه

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *