نورگیر سقفی استیند گلس در گالری ملی ویکتوریا، ملبورن

گالری ملی ویکتوریا (National Gallery of Victoria)، ملبورن، استرالیا

گالری ملی ویکتوریا در سال 1861 تاسیس شد و شکل کنونی آن که توسط معمار روی گروندز ( Roy Grounds ) طراحی شده بود، و توسط دولت استرالیا به تصویب رسیده بود و در اوت 1968 درهای خود را بر روی بازدید کنندگان باز کرد. سقف شیشه ای استیندگلس در این گالری در طول یک دوره 5 ساله توسط هنرمند استرالیایی لئونارد فرنچ (Leonard French) نصب شده است. شیشه های رنگی این سقف از بلژیک و فرانسه تامین شده است .

گالری ملی ویکتوریا

سقف استیند گلس موجود در گالری ملی ویکتوریا بزرگترین قطعه استیند گلس در جهان است. شاهکار هندسی و هیجان انگیز در طراحی آن، باعث شده که این سقف به عنوان ” قالیچه ایرانی نور ” شناخته شود. ابعاد این سقف استین گلاس 60.9 متر در 15.24 متر است.

گالری ملی ویکتوریا

گالری ویکتوریا قدیمی ترین موزه استرالیا محسوب می شود و دارای بیش از 73000 اثر هنری است که از هنرمندان نامدار در زمان های مختلف گرد آوری شده و در معرض نمایش قرار گرفته است.

گالری ملی ویکتوریا

لئونارد ویلیام فرنچ در سال 1928 متولد شد و در سال 2017 در ملبورن گذشت. وی علاوه بر گالری ملی ویکتوریا، شیشه های استیند گلس در کافه و کتابخانه ملی استرالیا را نیز طراحی کرده و ساخته است.

لئونارد فرنچ (Leonard French

در سقف گالری ملی ویکتوریا شیشه های رنگارنگ درطیف های رنگی مختلف در کنار هم قرار گرفته اند و سقفی با شکوه و خیره کننده را به وجود آورده اند. طراحی و اجرای استیند گلس با چنین طرح و ترکیب رنگی تا آن زمان، کم سابقه یا شاید بتوان گفت بی سابقه بوده است. ابعاد بزرگ استیند گلس نیز از دیگر ویژگی های این سقف است که آن را از دیگر استین گلاس های موجود در جهان متمایز کرده است. ویژگی دیگر این استیند گلاس، استفاده آن در سقف و به صورت کاملا تخت است که تا آن زمان به چنین شکلی به کار برده نشده بود.

گالری ملی ویکتوریا

گالری ملی ویکتوریا

گالری ملی ویکتوریا

تهیه و تنظیم: چارسیک

 

مطالب مرتبط:

گنبد شیشه ای استیند گلس در گالری لافایت، پاریس

پنجره های استیند گلس در کلیسای ساگرادا فامیلیا

استین گلس در عبادتگاه یورک، انگلستان

گنبد شیشه ای استیند گلس و تیفانی در مرکز فرهنگی شیکاگو

شیشه های استیند گلس در کلیسای نوتردام پاریس

شیشه های رنگی در مسجد نصیرالملک شیراز

تاریخچه شیشه استیندگلس

شیشه های استین گلس در کلیسای سنت ژوزف فرانسه

پنجره های خیره کننده استیند گلس در کلیسای سنت شاپل

گنبد معکوس شیشه ای استیندگلس در سالن موسیقی پالائو دلا موسیکا (قصر موسیقی کاتالان)

سقف شیشه ای استیندگلس کلیسای برازیلیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *