انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن

شفافیت و روشنایی یکی از ویژگی های مهم معماری ایرانی و همینطور معماری روز دنیا بوده و هست. صفات شفافیت و روشنایی در اکثر قریب به اتفاق سبک های معماری در طول تاریخ مورد توجه قرار گرفته است. شیشه مهمترین و کاربردی ترین عنصر در این زمینه محسوب می شود. هنگامی که از ظرافت شیشه در کنار استحکام فلز استفاده شود می توان آثاری مستحکم، ظریف و زیبا  پدید آورد.

 

نماهای شیشه ای چارسیک. (15)نماهای شیشه ای چارسیک. (7)

چارسیک نیز از بدو تاسیس همیشه در صدد طراحی و ارائه جدیدترین سیستم های فلز-شیشه بوده و تا به امروز جزء پرکارترین و موفق ترین شرکت ها در این زمینه بوده است.
در ادامه به معرفی بهترین سیستم های فلز-شیشه که در مجموعه چارسیک نیز قابل طراحی و اجرا می باشد، می پردازیم:

۱- سیستم کرتین وال استیک (لامل)

اولین سیستمی که به معرفی آن می پردازیم سیستم کرتین وال استیک یا لامل است. در این سیستم ابتدا پروفیل های عمودی آلومینیومی که به “مولیون” معروف هستند توسط براکت های مخصوص و رولبولت یا جوش به استراکچر ساختمان متصل شده و سپس پروفیل های عمودی که با نام “ترنزوم” شناخته شده می شوند، توسط لقمه های مخصوص بر روی پروفیل های عمودی نصب می گردند. کلیه این مراحل پس از نقشه برداری دقیق توسط چارسیک و طبق نقشه های واحد طراحی چارسیک که به تایید کارفرما رسیده است در کارگاه انجام شده و احتیاج به ساخت در کارخانه نمی باشد. پس از انجام مراحل فوق نوبت به نصب لاستیک های آب بندی، شیشه ها و بازشو ها می رسد. انواع شیشه قابل استفاده در این سیستم عبارتند از: شیشه ساده، شیشه دوجداره، شیشه سه جداره چارسیک(چارسیک وال)، شیشه لمینیت، شیشه سکوریت، شیشه اسپندرال، شیشه سندبلاست و انواع شیشه های اسمارت.

نماهای شیشه ای چارسیک. (2)
جزئیات سیستم کرتین وال استیک (لامل)

 

 

به طور کلی این سیستم در دوحالت فیس کپ و فریم لس اجرا می گردد. در سیستم فیس کپ کاور آلومینیومی بین شیشه ها نمایان است و شیشه ها به صورت تایلهای جدا از هم دیده می شود.

نماهای شیشه ای چارسیک. (3)
سیستم کرتین وال فیس کپ

 

در سیستم فریم لس شیشه ها با فاصله کمی نسبت به یکدیگر بدون هیچگونه عنصر اضافی قرار گرفته و فقط با چسب سیلیکون آب بندی می گردد. این سیستم بیشترین سطح شیشه بر روی نما را خواهد داشت و یکپارچگی نما بیشتر خواهد شد.

نماهای شیشه ای چارسیک. (6)
سیستم کرتین وال فریم لس

 

سیستم های استیک یا لامل به جهت قیمت مناسب برای پروژه های با زیربنای متوسط و کمی بیشتر از آن گزینه مناسبی است. البته با توجه به اینکه امکان ایجاد بازشو با حالت های متنوع در این سیستم وجود ندارد برای پروژه های مسکونی توصیه نمی شود.

۲- سیستم یونیتایز:
جدیدترین و کاملترین سیستم در نماهای شیشه ای سیستم یونیتایز می باشد. تفاوت عمده این سیستم نسبت به سایر سیستم ها آماده شدن آن در کارخانه و قرارگیری بر روی نما به صورت پازل است.

جزئیات سیستم یونیتایز
نماهای شیشه ای چارسیک. (5)
اجرای سیستم یونیتایز در نمای ساختمان

این سیستم به شما این امکان را می دهد تا در حین اجرای ساختمان و پس از تکمیل هر مرحله نمای آن را نصب نموده و به موازات سایر مراحل ساخت، مرحله نازک کاری نیز پیش برود. این سیستم در کنار تمام مزایای خود به دلیل گرانتر بودن نسبت به سایر سیستم ها همچنان نسبت به سیستم های دیگر از استقبال کمتری برخوردار است.

نماهای شیشه ای چارسیک. (8)
جزئیات فریم سیستم یونیتایز
شیوه قرارگیری شیشه های سیستم یونیتایز

از دیگر مزایای یونیتایز می توان به مقاومت در برابر زلزله اشاره کرد. انعطاف پذیری تایل ها در کنار هم موجب می گردد در مواقع بروز زلزله آسیبی به نمای ساختمان نرسد و از بروز خطرات جبران ناپذیری که ساختمان های شیشه ای را تهدید می کند جلوگیری به عمل آید.
استفاده از این سیستم در ساختمان های بلند مرتبه که سرعت ساخت مورد اهمیت است و همچنین هزینه زیاد قابل توجیه است پیشنهاد می گردد.

نمای ساختمانی که با سیستم یونیتایز کار شده است

۳- سیستم اسپایدر
سومین سیستمی که در این بخش به توضیح آن می پردازیم سیستم اسپایدر است. در این سیستم قطعات چنگک مانندی وجود دارند که شیشه ها را در کنار یکدیگر نگه می دارند.

نماهای شیشه ای چارسیک. (11)
اتصال چنگک به شیشه در سیستم اسپایدر

شیشه ها در این سیستم معمولا تک جداره و یا به صورت دو شیشه لمینیت اجرا می شوند. همچنین در این سیستم ها امکان استفاده از استیند گلاس نیز وجود خواهد داشت. در سیستم های پیشرفته تر امکان استفاده از شیشه های دوجداره نیز فراهم می باشد. نمایان بودن ستون ها و کلیه قطعات در سیستم اسپایدر زیبایی خاصی به محیط می دهد.

نماهای شیشه ای چارسیک. (16)
دید داخل به بیرون سیستم اسپایدر
نماهای شیشه ای چارسیک. (16)
سیستم اسپایدر که در آن از ستون های شیشه ای استفاده شده است

همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید امکان استفاده از ستون شیشه ای نیز در این سیستم وجود دارد که این به معنای حداکثر شفافیت و استفاده حداکثری از شیشه در نمای ساختمان است.
استفاده از این سیستم به جهت شفافیت حداکثری و امکان اجرای شیشه با ابعاد بزرگ، در فروشگاه ها و مراکز تجاری پیشنهاد می گردد.

نماهای شیشه ای چارسیک. (13)
سقف شیشه ای با سیستم اسپایدر

 

مطالب مرتبط:

نمای شیشه ای ضد زلزله

نقش و اهمیت یراق آلات در عملکرد مناسب پنجره

 

چارسیک وال

استین گلاس چیست؟ و به چه آثاری گفته می شود؟

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *